دسته‌ها
بهداشت مادر کودک دانستنی های نوزادان

بیماری ها و مشکلات نوزاد در هفته سوم تولد

کولیک این گونه تعریف می‌شود که نوزاد بی‌وقفه حداقل ۳ ساعت در روز و ۳ روز در هفته گریه کند و این گریه حداقل سه هفته به طول بینجامد. شاید فکر کنید این حالت خیلی هم بد بنظر نمی‌رسد، اما در واقع بیشتر نوزادان دارای کولیک، بی‌وقفه بیش از روزی ۳ ساعت گریه می‌کنند و این گریه ۶ تا ۷ روز در هفته را شامل می‌شود. کولیک در ۳ هفتگی نوزاد ممکن است چهرهٔ بد خود را نشان دهد (

بیماری ها و مشکلات نوزاد در هفته سوم تولد

آیا فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید تشخیص دهید کدام گریهٔ نوزاد طبیعی‌ است و کدام به واسطهٔ داشتن مشکل و یا ناراحتی می‌باشد؟

در حقیقت کولیک این گونه تعریف می‌شود که نوزاد بی‌وقفه حداقل ۳ ساعت در روز و ۳ روز در هفته گریه کند و این گریه حداقل سه هفته به طول بینجامد. شاید فکر کنید این حالت خیلی هم بد بنظر نمی‌رسد، اما در واقع بیشتر نوزادان دارای کولیک، بی‌وقفه بیش از روزی ۳ ساعت گریه می‌کنند و این گریه ۶ تا ۷ روز در هفته را شامل می‌شود. کولیک در ۳ هفتگی نوزاد ممکن است چهرهٔ بد خود را نشان دهد (هر چند ممکن است برخی از نوزادان بعداً دچار این مشکل شوند) و ممکن است تا ۴ ماهگی ادامه داشته باشد. هنوز پزشکان مطمئن نیستند که عامل این عارضه چیست و هیچ درمان قطعی نیز برای آن کشف نشده است. نوزاد به نظر آرام می‌آید و سپس ناگهان شروع به گریه می‌کند.

اگر نوزادتان کولیک داشته باشد ممکن است هیچ چیزی او را آرام نکند. اگر خوابش نمی‌برد، تمیز بود، تغذیه‌اش را کرده بود و باد گلویش را نیز خارج نموده بود، ولی هنوز گریه می‌کرد، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که شرایط راحتی و آرامش برای او فراهم کنید؛ او را در آغوش بگیرید، تکان بدهید و آرامش کنید. اما اگر هیچ چیزی موثر واقع نشد، نا‌امید نشوید، آرامش خودتان را حفظ کنید و لحظاتی به خود استراحت دهید تا یک موقع خودتان هم با او شروع به گریه نکنید. در ‌‌نهایت اگر گریه او ادامه دارد، این قابل قبول است که او را در رخت خوابش یا یک جای امن بگذارید تا مثلاً شامتان را بخورید، البته برای مدت زیادی از او غافل نشوید و او را دورادور تحت نظر داشته باشید. توجه داشته باشید که کولیک به خودی خود و به صورت ناگهانی از بین می‌رود.

دهان :

نیاز دائمی کودک شما به شیر خوردن ممکن است سبب تولید دانه های ریزی روی لب های وی شود. یا ممکن است او برآمدگی های سفید ریزی روی سقف دهانش داشته باشد، این هر دو طبیعی است. چنانچه شما روی لبهای وی لکه های سفید دیدید، سعی کنید به آرامی با مالش دادن با یک پارچه ی مرطوب آنها را پاک کنید. اگر از بین نرفتند. به پزشک تلفن کنید. این لکه های سفید می تواند علامت بر فکر باشند که یک عفونت قارچی رایج در بچه‌ها است.

چشمها  :

معمولاً چشمان یک نوزاد تیره پوست تر از بدو تولد قهوه ای هستند. چنانچه به نظر برسد تا کودک شما به طور دائم به شما چشمک می زند نگران نشوید چشمان او شاید در ابتدا یکی یک باز شوند یا به طور تصادفی حرکت کنند و به جهات متفاوت بنگرند. به هر حال، حتی اگر عضلات چشمان وی هنوز نارس هستند تا سن ۲ ماهگی چشمانش متمرکز خواهند گردید. اگر ترشحی دیدید، چشمان کودک خود را با پارچه ای مرطوب و گرم به آرامی پاک کنید، این احتمالاً از یک مجرای اشک مسدود شده است. چنانچه سفیدی های چشمان بچه‌ی شما قرمز شده اند، به پزشک خود تلفن کنید، زیرا ممکن است دچار عفونت شده باشند.

بینی :

آیا چنان به نظر می رسد که انگار بچه ی شما سرما خورده است، احتمالاً حال او خوب است. اغلب نوزاد آن چنان به نظر می رسند که گویی دماغی گرفته دارند، به خاطر این که مجرای بینی آنها متورم است. سعی بینی او را با دماغ پاک کنه باز کنید تا زمانی که اثبات شود که وی سرما خورده است زیرا این عمل می تواند موجب شود مجاری وی بیشتر متورم شوند.

پوست :

برای نوزادان بیرون زدن جوش های به اندازه سرسوزن امری طبیعی است. انها احتمالا سفید و بر متن و زمینه ای قرمز ظاهر می شوند و اغلب اوقات بچه ها این آکنه نوزادی را روی صورت، قفسه ی سینه، شکم یا پشت و کمر خود دارند. این عارضه معمولاً در واکنش پوست بچه شما به هورمون های مادری و واکنش به تغییر از کیسه جنینی به هوا رخ می دهد. هیچ نیازی به انجام کاری در مورد آنها نیست. به هر حال، چنانچه این جوش ها بزرگتر از سرسوزن هستند یا چنانچه تاول زدند با پزشک شود بررسی نمایید تا اطمینان حاصل کنید تا کودک شما عفونتی باکتریایی یا قارچی ندارد.

پایین تنه :

کهیر پوشک مثل جوش های قرمز یا لک های زخم روی کفل و یا ران ها به چشم می آید. گرچه کهیر پوشک در بچه ها متداول استف اما در نوزادان زیر یک ماه مرسوم نیست. چنانچه کهیر کودک شما جدی و حاد به نظر می رسد با پزشک خود گفت و گو کنید.

منبع:پرتال مهد کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *