دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آیا می دانید عوارض فقر آهن در کودکان چیست؟

کودکان برای رشد و خونسازی به آهن نیاز دارند که باید از برنامه غذایی روزانه آنها

رسانه ۷  کودکان برای رشد و خونسازی به آهن نیاز دارند که باید از برنامه غذایی روزانه آنها تامین شود. در صورتی که کودک بخصوص در ۲ سال اول زندگی دچار کمبود آهن شود، سرعت رشد او کم می شود و بهره هوشی او کمتر از کودک سالم است. قدرت یادگیری و پیشرفت تحصیلی در کودکان مبتلا به کم خونی فقر آهن کاهش می یابد، مقاومت بدنشان در مقابل بیماریها کم می شود و مکررا” دچار بیماریهای عفونی می شوند.

چگونه از کم خونی فقر آهن می توان جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در برنامه غذایی روزانه کودک خود از منابع غـــذایـــی حاوی آهن استفاده کنید. بهترین منابع غذایی آهن، جگر، گوشت قرمز، مرغ و ماهی می باشند. زرده تخم مرغ، انواع حبوبات مثل عدس و لوبیا، سبزیجات سبز تیره مثل جعفری و اسفناج، انواع مغزها مثل پسته، بادام، گردو و فندق (بعد از ۲ سالگی به شرط آنکه کودک به آنها حساسیت نداشته باشد) و انواع خشکبار مانند توت خشک، برگه آلو، انجیر خشک، کشمش و خرما منابع خوبی از آهن هستند و می توان برای تامین آهن مورد نیاز بدن در برنامه غذایی کودکان، متناسب با سن آنها از این مواد استفاده نمود. همچنین برای پیشگیری از کمبود آهن باید به کودکان خود از ۶ ماهگی تا ۲۴ ماهگی قطره آهن به میزان ۱۰ تا ۱۵ قطره در روز بدهید.

,فقرآهن در کودکان, کم خونی فقرآهن در کودکان, عوارض فقرآهن در کودکان,تغذیه کودک،تغذیه نوزاد،غذای کودک،غذای کمکی کودک

فقرآهن در کودکان, کم خونی فقرآهن در کودکان, عوارض فقرآهن در کودکان, عوارض فقرآهن در کودکان, درمان فقرآهن در کودکان, خونسازی, آهن, کمبود آهن, بیماریهای عفونی, کم خونی فقر آهن, , , anaemia, , قطره آهن یا شربت آهن, , کمبود ویتامین A, بیماریها اسهالی, عفونتهای تنفسی, آلــــودگـــی های انـــگلی, بی اشتهایی کودک, منابع غذایی ویتامین A, جگر, زرده تخم مرغ, شیر و لبنیات, کره, سبزیهای زرد مثل هویج, کدو حلوایی و میوه های زرد و نارنجی رنگ مثل آلو, زردآلو, قیسی, خرمالو, طالبی

قطره آهن را چگونه باید به کودک داد؟

با شروع غذای کمکی باید روزانه قطره آهن یا شربت آهن به کودک خود بدهید که از ابتلا وی به کم خونی فقر آهن پیشگیری شود. می توانید قطره آهن را در عقب دهان کودک بــچکــانــیــد (حتی الامکان قطره را با قطره چکان در دهان کودک بچکانید و از قاشق برای دادن قطره استفاده نکنید) برای اینکه دندانهای کودک سیاه نشود، بلافاصله مقداری آب جوشیده خنک شده و یا آب میوه (بسته به سن کودک) به او بدهید و با یک پارچه تمیز یا مسواک نرم دندانهای او را بخوبی تمیز کنید. بلافاصله پس از دادن قطره نباید چای بدهید چون آهن موجود در قطره کمتر جذب می شود. بهتر است قطره آهن را بین دو وعده شیر به کودک بدهید. بخاطر داشته باشید با خوردن قطره آهن، مدفوع کودک بطور طبیعی تیره رنگ می شود که جای نگرانی نیست. اگر کودک قطره آهن را به تنهایی نمی خورد ولی بصورت مخلوط با آب میوه بهتر می خورد می توانید قطره آهن را در مقدار کمی آب میوه مخلوط کرده و به کودک بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *