دسته‌ها
آموزش گل و گیاه

آموزش کاشت و نگهداری درخت شوکران

درخت شوکران,شوکران

مقدمه

یکی از اعضای خانواده کاج ، درخت شوکران ، درختی  همیشه سبز با برگ‌های سوزنی با نرخ رشد متوسط است. سه گونه از شوکران به طور معمول در محیط حیاط‌ خلوت کاشته می‌شوند : شرقی، کارولینا و غربی.  درخت شوکران ترجیح می‌دهد در خاک به خوبی زهکشی شده کاشته شده و در این صورت می‌تواند به ارتفاع حدود ۲۱ متر و گسترش ۱۱ متر در زمان رشد کامل برسد. بهترین وضعیت نوری برای درخت شوکران، آفتاب و سایه نسبی است و این درخت، در آب و هوای سرد بهتر رشد می‌کند.

دستورالعمل‌ها

۱٫ قبل از کاشت درخت شوکران، خاک را آماده کنید. با چنگال باغ، خاک را شل کرده و محیطی خوب برای کاشت که عاری از تکه‌های بزرگ زمین است ایجاد کنید. خاک نرم شده به ریشه گیاه اجازه می‌دهد که در زمان رشد به طور آزادانه‌ای حرکت و گسترش پیدا کند. با یک وسیله تست PH، PH خاک را اندازه‌گیری کنید. شوکران خاک‌هایی با PH بین ۵ و ۶ را ترجیح می‌دهد. اگر PH خاک شما مناسب نیست، باید آن را اصلاح کنید.

۲٫ اگر آزمون خاک نشان می‌دهد که  PH خاک زیر ۵ است، به آن آهک اضافه کنید. اگر آزمون خاک، عددی بالاتر از ۶ را نشان می‌دهد، از کودهای گیاهی در خاک استفاده کنید. مواد اصلاحی را طبق دستورالعمل تولیدکننده به خاک اضافه کنید. این مواد را با استفاده از یک بیل کشاورزی به خاک اضافه کنید. دانشگاه کشاورزی فلوریدا پیشنهاد می‌کند که آهک به عمق ۱۵ سانتی‌متری خاک اضافه شود.

۳٫ گودالی که برای درخت شوکران حفر می‌کنید، باید دو برابر عرض ریشه و هم عمق ریشه آن باشد. هر گودال را با فاصله حداقل ۶ متری از گودال دیگر حفر کنید.درخت شوکران را طوری از ظرف گلخانه آن جدا کنید که خاک اطراف ریشه آن سالم باقی بماند. هر کدام از درخت‌ها را در مرکز گودال قرار دهید. در صورتی که فکر می‌کنید مکان تمام شدن ریشه و شروع شدن تنه درخت پایین تر از سطح خاک قرار می‌گیرد، به پایین گودال مقداری خاک اضافه کنید.

۴٫ گودال را تا نصف آن با خاک پر کنید. خاک را برای اطمینان از سالم ماندن ریشه‌ها، با شلنگ باغ خیس کنید. پس از پر کردن بقیه گودال، با فشارهای پیاپی، خاک را به پایین فشار دهید تا حباب‌های هوایی که در خاک باقی مانده‌اند از بین بروند.در زیر سایبان هر درخت شوکران، حدود ۸ سانتی‌متر کود گیاهی بریزید. یک لایه از تراشه‌های چوب ، نی و یا سوزن‌های کاج، به بهبود زهکشی و کاهش رشد علف هرز کمک خواهد کرد. کود را حدود ۲۰ سانتی‌متر دورتر از تنه درخت پخش‌کنید تا از آفت حشرات به درخت جلوگیری به عمل آید.

۵٫ هر هفته، با استفاده از یک شلنگ آبیاری ، درخت‌های شوکران را به طور کامل آبیاری کنید. همیشه لازم است خاک در عمق ۳ سانتی‌متری مرطوب باشد، به همین دلیل شاید لازم باشد که در آب و هوای خشک، دو بار در هفته آبیاری انجام دهید. زمانی که درخت شوکران قدرت گرفت، تنها در زمان‌های خشک‌سالی به آب نیاز خواهد داشت.

نکته‌ها و هشدارها

در اوایل بهار ، شاخه‌های مرده، آسیب‌دیده و معیوب را با استفاده از ابزار هرس از درخت جدا کنید.در صورتی که درخت شوکران نشانه‌های آفت‌زدگی را از خود نشان داد، با یک گیاه‌شناس مشورت کنید.از آبیاری بیش از حد درختان شوکران خودداری کنید. آب ایستا می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌های درخت شود. اگر احساس می‌کنید که خاک در عمق ۳ سانتی‌متری مرطوب است، برنامه آبیاری را تغییر داده و مجدداً در چند روز آینده خاک را بررسی کنید.

منبع : ایران مطلب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *