دسته‌ها
بهداشت مادر کودک دانستنی های نوزادان

زندگی کودک هفته سوم

اگر احساساتی از قبیل کناره گیری از کودک یا حتی تنفر از او تا چند هفته ادامه پیدا کرد، شما ممکن است دچار “افسردگی پس از زایمان” شده باشید. حدود ۱۰% از مادران از این عارضه رنج می برند که عمدتا در اثر تغییرات هورمونی پس از زایمان رخ می دهد

کودک شما چگونه رشد می کند؟
نوزادان دوست دارند و البته نیاز هم دارند که عمل مکیدن را انجام دهند، پس از این کار آنها جلوگیری نکنید. ممکن است فهمیده باشید که پستانک، به کودک شما کمک می کند تا آرام شود.
برخی از کارشناسان توصیه می کند که در هنگام خواب یا چرت زدن کودک، از پستانک استفاده کنید، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این کار احتمال “مرگ ناگهانی کودک” را کاهش می دهد. هنگامی که کودک شیر نمی خورد یا انگشت شما نیز در دسترس او نیست، ممکن است انگشت شست خود یا دیگر انگشتهایش را بمکد تا آرام شود؛ این الزاما به معنای گرسنه بودن نوزاد نیست، اگر چه علامت مهمی از گرسنگی می باشد.

زندگی کودک هفته سه

زندگی شما: پیوند شما با کودک
برخی از مادرها می گویند که در هنگام تولد کودک، ناگهان احساس کرده اند که به نوزاد خود علاقه مند شده اند و بین آنها پیوند ایجاد شده است. ظاهرا به نظر می رسد که در اکثر موارد پیوند بین مادر و کودک به همین صورت رخ می دهد. اما در واقع، بروز این پیوند و علاقه همیشه به صورت یک اتفاق عجیب و غریب در اتاق زایمان نیست. در بیش از نیمی از مادران، مدتی طول می کشد تا این پیوند ایجاد شود و البته این اتفاق به هیچ وجه بد نیست.
زایمان و بهبود پس از زایمان، خصوصا در صورتی که این دو مرحله با مشکلاتی مواجه شوند، می تواند موجب بروز فشارهای فیزیکی و بدنی نسبتا زیادی شود. اگر شما تاکنون با کودکان سر و کار نداشته اید، مسوولیت نگهداری از یک کودک نیز می تواند به تنهایی عامل تاخیر در ایجاد پیوند عاطفی باشد و نگرانی در مورد انجام صحیح همه کارها و وظایف نیز می تواند به این عامل اضافه شود. رابطه شما با کودکتان، چندان با رابطه شما با دیگر افراد تفاوت ندارد و ممکن است مدتی زمان و همچنین ارتباطات متقابل بین شما و نوزادتان لازم باشد تا احساس پیوند و دلبستگی بین شما ایجاد شده و رشد کند.
پس اگر در حالی به کودک خود (که مدتی طولانی منتظر آمدنش بوده اید) نگاه می کنید که گویا به یک غریبه نگاه می کنید، نگران نباشید. حتی می توان گفت که او تا حدی غریبه هم هست! مدتی صبر کنید و آنگاه در خواهید یافت که زندگی بدون او برای شما ممکن نخواهد بود.
با این حال، اگر احساساتی از قبیل کناره گیری از کودک یا حتی تنفر از او تا چند هفته ادامه پیدا کرد، شما ممکن است دچار “افسردگی پس از زایمان” شده باشید. حدود ۱۰% از مادران از این عارضه رنج می برند که عمدتا در اثر تغییرات هورمونی پس از زایمان رخ می دهد. بعلاوه، در صورتی که حالت “دوسوگرایی” یا “دمدمی بودن” (توجه ناگهانی و دلسردی ناگهانی نسبت به کودک و وضعیت خود به عنوان مادر) برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، عوارض دیگری همچون بیخوابی، عصبانیت، تغییرات اشتها و تصمیم برای آسیب رساندن به خود یا نوزادتان، نیز ممکن است بروز نمایند.
عارضه افسردگی پس از زایمان به قابلیت مادر بودن شما ارتباطی ندارد، بلکه به تغییراتی بیوشیمیایی ربط دارد که شما کنترل چندانی بر آنها ندارید. بهتر است تا زمان معآینه بعدی صبر نکنید و این حالت را بدون درنگ به ماما یا پزشک متخصص زنان یا روانشناسی که تحت نظر او هستید، اطلاع دهید. هرچه زودتر به دنبال راه حل و کمک بروید زودتر حالات ناخوشایند را پشت سر می گذارید و احساس بهتری خواهید کرد.

 

منبع- ninaite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *