دسته‌ها
مشاوره خانواده

راه کارهای خانه داری میان زنان شاغل

درهر شکل، آیا شما اهل خطر کردن هستید؟ فکر مى کنید اگر شرایط خاصى براى شما پیش بیاید، چگونه عمل خواهید کرد؟ آیا جانب احتیاط را خواهید گرفت یا جانب خطر را که متضمن پیروزى بزرگتر است؟ تست امروز ما میزان خطرپذیرى شما را تخمین مى زند. شاید بتوانید موفقیت یا عدم موفقیت خود را در زندگى براساس نتایج این تست تا حدى پیش بینى کنید

این مطلب برای خانم‌های شاغل است. کسانی که در طول هفته فرصت نمی‌کنند به اوضاع خانه سر و سامان بدهند و آخر هفته‌ها وقت‌شان برای این همه کار کم است. با کمی برنامه‌ریزی می‌توانید تمام کارها را در وقت کم انجام دهید. حتی بسته به وقتی که دارید می‌توانید یک یا چند نمونه از این کارها را در یک روز انجام دهید.

 

طبیعت در خانه شما

می‌توانید از فرصت استفاده کنید و سری به بازار گل بزنید. حتی راه رفتن در این فضای زیبا به تقویت روحیه شما کمک خواهد کرد. در این بازار می‌توانید با صرف هزینه کم، مقدار زیادی گل طبیعی بخرید و در خانه بگذارید. این گل‌ها برای چند روز خانه شما را زیبا خواهند کرد. اگر رفتن به آنجا برای‌تان سخت است، می‌توانید از نزدیک‌ترین گل‌فروشی که در محل‌تان است، گلدان بخرید و در خانه بگذارید. یادتان باشد روش نگهداری از هر کدام از این گلدان‌ها را از گل‌فروش بپرسید. نگهداری از یک گلدان در تقویت روحیه شما و خانواده‌تان بسیار موثر است.

اگر وقت مرتب کردن خانه ندارید …

علاوه‌بر این می‌توانید با تزئینات کوچک دیگر، فضای منزل‌تان را عوض کنید. مثلا می‌توانید یک روز دستگیره‌های در کمد را با روبان پاپیون بزنید. این پاپیون‌های رنگی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید فضای خانه را شاد خواهند کرد. می‌توانید چند گوی رنگی بخرید و به پرده‌ها آویزان کنید یا حتی بدون اینکه تولد کسی باشد چند کاغذ رنگی به دیوارهای اتاق کودک‌تان بزنید. با همین تغییرهای ساده می‌توانید شادی را به خانه بیاورید و روحیه اعضای خانواده را ارتقا دهید.

 

حالا وقت سلیقه شماست

خانه مرتب به شما نشان می‌دهد چه چیزی در آن کم یا زیاد است. شما با کمی فکر، به راحتی می‌توانید این کمبودها را بدون صرف هزینه‌های زیاد برطرف کنید. برای مثال اگر می‌بینید اتاق کودک شما به یک قفسه اضافه نیاز دارد، می‌توانید بدون اینکه به بازار بروید، با همین چیزهایی که در خانه دارید آن را تهیه کنید. فقط کافی است چند پایه و میخ یا پیچ داشته باشید. وسیله‌ای که دیوار را با آن سوراخ می‌کنید بستگی دارد به چیزی که می‌خواهید روی قفسه بگذارید.

اگر می‌خواهید چیز سنگینی مثل کتاب روی قفسه بگذارید حتما باید دیوار را با دریل سوراخ کنید و پیچ‌ها را با رول پلاک روی دیوار محکم کنید. اگر قفسه فقط دکوری است، میخ هم به شما جواب خواهد داد. بعد از اینکه پایه‌ها را روی دیوار قرار دادید، می‌توانید برای مثال یک اسکیت بورد را روی آنها بگذارید و وسایل دکوری را روی آنها بچینید. با این روش بدون اینکه هزینه زیادی صرف کرده باشید، قفسه‌های متفاوتی دارید که نگاه هر کسی را به خودش جلب خواهد کرد.

 

این کمدهای شلوغ

کمد لباس‌های شما و سایر اعضای خانواده همیشه پر از لباس‌هایی است که دیگر به دردتان نمی‌خورند، برای سروسامان دادن به وضع کمدها هم درست مثل مرتب کردن یخچال، باید قبل از هر چیز لباس‌ها را بیرون بیاورید و روی یک ملحفه تمیز پهن کنید. لباس‌هایی را که بیشتر از یک سال است نپوشیده‌اید، جمع کنید، آنهایی که هنوز قابل استفاده هستند را جدا کنید، اگر نیاز به شست‌وشو دارند، آنها را بشویید و به نیازمندان بدهید. لباس‌های تابستانی را که تا سال بعد به آنها نیاز ندارید، جدا کنید و در چمدان یا بقچه کوچک پارچه‌ای بپیچید و در جایی از کمد که دور از دسترس است، قرار دهید.

می‌توانید برای اینکه لباس‌های شما تا سال بعد خوشبو و تازه بمانند چند گل یاس یا شب‌بو که در این فصل فراوان است، لابه‌لای آنها بگذارید. لباس‌های زمستانی را هم به ترتیب اولویت در کمد و کشوها بچینید. لباس‌هایی را که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید، نزدیک‌تر بگذارید و سعی کنید جایی که برای لباس‌های خانه و بیرون در نظر می‌گیرید، جدا از هم باشند. اگر به اندازه کافی کشو ندارید می‌توانید چند سبد در کمد‌ها بگذارید و چیزهایی مثل جوراب یا لباس زیر را در آنها بگذارید.

 

تابلوها شکل خانه را متحول خواهند کرد

نگاهی به دیوارهای منزل‌تان بیندازید و وضعیت تابلوهایی که روی آنها نصب کرده‌اید، بررسی کنید. با تغییر تابلوها می‌توانید جلوه خانه را کاملا عوض کنید. اگر نمی‌خواهید زیاد وقت بگذارید، می‌توانید فقط جای تابلوها را با هم عوض کنید. تابلوی راهرو را به اتاق پذیرایی بیاورید یا تابلوهای آشپزخانه را با اتاق ناهارخوری عوض کنید. این هم برای خودش تنوع به حساب می‌آید. حتی می‌توانید خودتان تابلو درست کنید. یک قاب کهنه‌ بردارید و اگر لازم است آن را رنگ کنید یا با وسایل تزئینی مثل پولک یا روبان تزئینش کنید.

درون این قاب حتما لازم نیست یک عکس یا نقاشی بگذارید. برای مثال می‌توانید یادگاری‌هایی که از رشد کودک‌تان دارید، مثل اثر پای او در نوزادی، گواهی تولد، دستبند بیمارستان یا حتی انشایی که نوشته یا دست‌خط کلاس اول او را کنار هم در قاب بچسبانید. حتی می‌توانید اگر کفش‌های کودک‌تان را از نوزادی تا سن کنونی او نگه‌داشته‌اید، کنار هم روی تابلو بچسبانید.
یک بار دور خانه بچرخید

خوب نگاه کنید. یخچال و کمد را کنار بگذارید و به بقیه خانه خوب نگاه کنید. مثلا اگر به حمام سرکشی کنید می‌بینید که در قفسه آن چیزهایی مثل قوطی شامپوهایی که تمام شده‌اند، صابون‌های مصرف شده وخمیردندان‌های نصفه جمع شده‌اند. آنهایی را که هنوز قابلیت استفاده دارند، دم دست بگذارید تا در اولین فرصت استفاده شوند. به تاریخ مصرف این مواد هم توجه کنید و در صورت تمام شدن آنها را دور بیندازید. اتاق بازی بچه‌ها یا اتاق کار خودتان را هم همین‌طور مرتب کنید. برای مرتب کردن کتابخانه یا میز کار باید تمام چیزهایی را که روی آن است، بررسی کنید.

کتاب، مجله، یا سی‌دی‌های دیده شده را می‌توانید جایی در کتابخانه یا کمد کنار بگذارید و آنهایی که هنوز ندیده‌اید، دم دست بگذارید. کمد بچه‌ها را هم می‌توانید به همین روش مرتب کنید. کفش‌‌ها، لباس‌ها یا اسباب‌بازی‌هایی را که برای کودک شما کوچک شده یا خراب و کهنه است، به موسسات خیریه بدهید تا خانه مرتب‌تری داشته باشید.

 

کمد خوراکی‌های شما نیاز به سرکشی دارد

یخچال شما بعد از مدتی پر از موادی می‌شود که دیگر مصرف نمی‌کنید و فضای یخچال را گرفته‌اند. یخچال را باید هفته‌ای یک بار مرتب کنید و از شر کپک یا غذاهای فاسد خلاص شوید. برای این کار یک سفره یا ملحفه تمیز کف آشپزخانه پهن کنید و هر چه در یخچال هست را روی آن بگذارید. اول از همه میوه‌هایی که دارند خراب می‌شوند را بیرون بیاورید و مصرف کنید. اگر وقت دارید می‌توانید با آنها مربا یا سالاد میوه درست کنید. اگر چند قوطی سس یا رب یا ماده دیگری در یخچال دارید که مثل هم هستند همه را یکی کنید و قوطی‌های اضافه را دور بیندازید.

خوراکی‌هایی که از شب قبل مانده مثل مرغ یا برنج را کنار بگذارید. معمولا می‌توانید با سر هم کردن آنها یک وعده غذای خوشمزه داشته باشید. مثلا مرغ را می‌توانید ریش‌ریش و با آن کوکو درست کنید یا با آن ساندویچ‌های کوچکی با سس و پنیر درست کرده و برای شام میل کنید. باقی‌مانده چلو را همراه با یک خوراک کوچک میل کنید. بعد از آن قفسه‌های یخچال را دستمال بکشید و تمام چیزهایی که به دردتان می‌خورد  را   دوباره در آن بچینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *