دسته‌ها
دانستنی های سفر

چطوری در کمپینگ چادر بزنیم؟

قبل از اینکه شما پیاده روی تون رو در جنگل آغاز کنید، بهتره خوب بدونید چه جوری میشه در محل کمپ چادر زد که سرهم بندی نباشه و وقت کمتری رو ازتون بگیره.

رسانه ۷  هوا تاریک و سرد می شه، باد ها شروع می کنن به زوزه کشیدن و شما امشب رو قراره بیرون از خونتون بخوابید. بدترین زمان برای اینکه اصول چادر زنی رو فراموش کنید. قبل از اینکه شما پیاده روی تون رو در جنگل آغاز کنید، بهتره خوب بدونید چه جوری میشه در محل کمپ چادر زد که سرهم بندی نباشه و وقت کمتری رو ازتون بگیره. یاد گرفتن اینکه بهترین نقطه برای برپایی چادرتون کجاست و چه طور باید اجزای چادر به هم متصل شن و چه طور باید از چادرتون نگه داری کنید، کمپینگ شمارو تجربه ی لذت بخش تری می کنه.

نکات زیر به شما یاد میده چه طوری چادرتون و درست برپا کنید:

قسمت ۱  پیدا کردن مکان

۱ . پیدا کردن مکان مناسب برای کمپینگ

فضای عریض بازی رو برای برپا کردن چادرتون انتخاب کنید.اگر شما در پارک ها و یا فضاهای کمپینگ مسافران هستید مطمئن شین که در قسمتی که برای چادر زدن طراحی و تعبیه شده چادر می زنید و همچنین اطمینان پیدا کنید که در زمین های شخصی نیستید و تمام قوانین مربوط به کمپینگ و رعایت می کنید.

1

۲ . نقطه ی مسطحی رو در مکانی که برای چادر زدن انتخاب کردید پیدا کنید تا چادرتون رو پرپا کنید.

اونجا رو از سنگ ها و شاخه ها و چیزای دیگه که ممکنه سطح ناهموار کنه پاک کنید.اگر در منطقه ای هستید که درختهای کاج و صنوبر داره ،پخش کردن لایه ی نازکی از برگهای سوزنی این درخت ها می تونه سطح زمین رو برای خوابین کمی نرم تر کنه.

از چادر زدن در زمین های مرطوب و گود خود داری کنین .هر جایی که سطح پایین تری نسبت به سطح زمین اطرافش داشته باشه ،هر موقع که بارون بگیره آب رو در خودش جمع می کنه،حتی اگه چادر شما ضد آب باشه،موقعی که شروع کنه به شناوری موقعیت سختی می شه.زمین ایده آل زمینیه که هموار باشه و در مقایسه با اطرافش یکم بالاتر باشه .

 2

۳ .  به جهت وزش باد دقت کنید.

اون طرفی از چادر رو که در داره در جهت باد غالب نگذارید،این کار باعث میشه که چادرتون کمتر مثل یه بالن عمل کنه وباعث فشار بیشتری روی میخ های پایه ی چادرتون می شه.

– سعی کنید از درختها به عنوان باد شکن استفاده کنید مخصوصا اگر باد زیاد می وزید.نزدیک درخت ها بشید تا اون ها یک مقداری جلوی باد رو بگیرن.

– از چادر زدن در رودخونه هایی که خشک شدن و همچنین نهرها خود داری کنید ،چون ممکنه سیل و طوفان های ناگهانی رخ بده.زیر درخت ها هم چادر نزنید چون در هنگام طوفان ها خطر ناکن و ممکنه بدون هشدار دادن روی چادر شما بیافتند.

3

۴ . تشخیص بدید که خورشید از کجا طلوع می کند.

این فکر خوبیه که مسیر خورشید رو در طول روز پیش بینی کنید تا صبح بیدارتون نکنه.

تو تابستون ،چادر ها می تونن مثل کوره عمل کنن،به این معنی که اگر چادرتون رو دقیقا در مسیر حرکت خورشید بزنین شما عرق کرده و تو گرمای شدیدی از خواب بیدار میشید،اما اگه چادرتون جای ایده آلی بزنید شما در سایه می مونید و صبح خیلی راحت و آسوده و زمانی که دقیقا خودتون می خواهید از خواب بیدار می شید.

 4

۵  .  سازماندهی مناسب محل کمپینگ.

محل خوابتون رو از محل آشپزی و محل هایی که به عنوان دستشویی استفاده می کنین دور کنید،ترجیحا خلاف جهت باد .اگه در محل کمپینگتون آتش دارید ،مطمئن شید که اونقدر نزدیک چادرتون نیست که جرقه ها روی چادتون بیافته، همچنین شبها از خاموش شدن آتش قبل اینکه داخل چادر هاتون برید مطمئن شید.

 5

قسمت ۲: برپایی چادر

۱  . عایقی رو قبل از برپایی چادر روی زمین بیاندازید.

وقتی چادر می زنین ،این مهمه که چیزی به عنوان مانع بین زمین و کف چادرتون قرار بدید تا از جذب رطوبت جلوگیری بشه.پلاستیکی با جنس خوب یا هر عایق رطوبتی میتونه هر چادری و محفوظ کنه .

عایق رو به شکل نسبی چادر تا کنید،اما کمی کوچیکتر،چون شما نمی خواهید هیچ قسمتی از عایق خارج از لبه ی چادر قرار بگیره،در غیر این صورت در بارندگی، آب رو به زیر خودش جمع می کنه.لبه های بلند تر رو تا کنید و زیر چادر بگذارید.

 6

 ۲ .  تمام اجزای چادرخود را بر روی سطحی بگذارید وبشمارید.

بیشتر چادر های مدرن از نایلون سبک ساخته شدن،همه با یک تیرک چادر،و میخ ها.در حالیکه چادر های قدیمی سبک ارتشی خیلی اوقات با تیرک های پیچیده تروپوشش پارچه ای نمایان می شدن.حداقل به چادر و تیرک ها احتیاج دارید.که روش اتصال آنها معمولا یکسان است.

 7

 ۳  .  چادر را روی سطح عایق بگذارید.

کف چادر را پیدا کنید و آن را روی عایق بگذارید.پنچره ها و در را در جهتی که دوست دارید قرار بگیرند بچرخانید.آن را صاف روی سطح بگذارید و به تیرک ها توجه کنید.

8

۴ .  تیرک های چادر را به یکدیگر وصل کنید.

با توجه به نوع چادر ،تیرک ها می تونن با طناب بانجی(پرش از ارتفاع)به هم متصل شده باشند و یا می تونن شماره گذاری شده باشند و لازم باشه خودتون اون هارو به هم وصل کنید .تیرک های چادر را کنار هم بروی سرتاسر چادر بگذارید.

 9

 ۵  .  تیرک های چادر را در جای خود قرار دهید.

بیشتر چادر ها دو تیرک دارن که به صورت ضرب در و به فرم حرفX قرار می گیرند که شکل اصلی قاب چادر هستند.برای اتصال آنها به چادر ،معمولا ته هر تیرک را در سوراخی که در هر گوشه هست می گذارید.و تیرک را می سرانید به سمت زبانه آویزان بالای چادرو یا با گیره های پلاستیکی بالای چادر رو به تیرک می چسبانید.

-راهنمای اتصال چادر را مطالعه کنید و یا با دقت نگاه کنید تا متوجه شوید تیرک ها چطور در جای خود قرار می گیرند.همه ی چادر ها متفاوت طراحی شده اند.

 10

۶ .  برپا کردن چادر ها

این قسمت به کمی هماهنگی احتیاج داره،پس بهتره برای این قسمت یک همراه داشته باشید.بعد از اینکه هر دو تیرک را در نقاط اتصالشان جای دادید،تیرک ها احتمالا باید به طوری خم شده باشند که اگر صاف شوند، چادری برپا بشه که شبیه چیزی باشه که بشه توش بخوابید.

برپایی بعضی از چادر ها به کمی حوصله نیاز داره،گوشه ها رو به طرفین بکشید تا مربع بشن و مطمئن شید که تیرک ها ایمن و استوار هستد و چیزی به آنها گیر نکرده.

-بسته به چادری که استفاده می کنید،ممکنه قلاب پلاستیکی چسبیده باشه به ریسمان کوچکی که اون ها هم بخشی از ساختار هستند.اون هارودر جای مناسب به قاب تیرک چادر گیر بدید .بعد از اینکه چادر را کمی تا قسمتی بر پا کردید،هر اجزای ساختاری ضروری دیگه رو متصل کنید تا چادر استوار شه.

 11

 ۷ .  محکم کردن چادر به زمین

وقتی که مربع چادر را روی عایق قرار دادید ،از میخ های آهنی چادر برای اتصال زبانه هایی که نزدیک زمین و در گوشه ی چادر هاست استفاده کنید و میخ هارو هنگامیکه این زبانه ها در حالت کشش هستند داخل زمین کنید.اگر شما در منطقه ای هستید که زمین سنگی یا سختی داره ممکنه به چکش یا وسیله ی دیگه ای احتیاج داشته باشید تا میخ هارو به زمین متصل کنید،بعضی از میخ ها خیلی راحت خم میشن پس این کارو با دقت انجام بدین.

 12

۸ .  اگر محافظ باران دارید، آن را روی چادر بگذارید

بعضی از چادر ها یک محافظ باران هم دارند که یه جور روکشش ضد آب ِ،در واقع این یک صفحه ی دیگه از یک جنس دیگه اس که چادر رو می پوشاند .بعضی از چادر ها تیرک هایی دارند که با جزئیات زیاد طراحی شدن،چنانچه چادر شما هم یکی از اون چادر های پیچیده اس، راهنمایی که همراه چادر است را مطالعه کنید تا یاد بگیرید چه طور آنها را متصل کنید .

 13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *