دسته‌ها
مشاوره ازدواج

مراحل بعد از خواستگاری و گرفتن جواب (بله)

عروس‌خانم «بعله» اولیه را گفته و مراسم خواستگاری با همه حاشیه‌ها و متن‌های خود به اتمام رسیده و خانواده‌های دوطرف نظرات خود را اعلام کرده‌اند.

مراحل بعد از خواستگاری, خواستگاری , مراسم خواستگاری, آداب خواستگاری, جواب بله, بله در خواستگاری, سوالات خواستگاری
رسانه ۷ –عروس‌خانم «بعله» اولیه را گفته و مراسم خواستگاری با همه حاشیه‌ها و متن‌های خود به اتمام رسیده و خانواده‌های دوطرف نظرات خود را اعلام کرده‌اند.

بزرگ‌تر‌ها مهریه و شیربها و چه و چه را تعیین کرده و همه‌‌چیز را بریده و دوخته‌اند. اگر شرط و شروطی بوده مطرح شده و تکلیف حق کار و درس و مسکن و… هم روشن شده است. وقت آن رسیده که این وصلت شرعا و قانونا رسمیت پیدا کند. راهی که باید برای رسمیت بخشیدن به ازدواج یک زوج طی کرد چندان دراز و پرپیچ و خم نیست. با این حال به کمی زمان نیاز دارد. یک هفته شاید کمترین زمانی باشد که می‌توان برای آن درنظر گرفت. البته در مواقعی خاص ظرف ۲‌روز هم می‌توان همه مراحل این کار را طی کرد. با این مراحل بیشتر آشنا شوید.

گام اول: دریافت نامه از محضر

اولین گام برای ثبت ازدواج انتخاب محضر است و مراجعه به این محضر ثبت ازدواج. در این مراجعه به همراه داشتن مدارک شناسایی زوجین و شناسنامه پدر زوجه الزامی هست. البته برای ثبت عقد به مدارک شناسایی پدر داماد هم نیاز است. مدارک را به همراه یک قطعه عکس ۴× ۳ به دفتردار تحویل دهید تا نامه‌ای دریافت کنید که در آن زوجین به آزمایشگاه مورد نظر برای انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج معرفی می‌شوند. این نامه مهر و امضای محضر را دارد و یک قطعه عکس از زوجین بالای آن منگنه شده است. در این نامه جایی برای مهر و امضای آزمایشگاه گنجانده شده است. بدون داشتن این معرفی‌نامه، آزمایشگاه زوجین را نمی‌پذیرد. معمولا هر دفتر ثبت ازدواج بسته به موقعیت مکانی‌ای که دارد زوجین را به نزدیک‌ترین آزمایشگاه معرفی می‌کند.

گام دوم: مراجعه به آزمایشگاه

مهم نیست چه روزی به آزمایشگاه مراجعه می‌کنید. مهم این است که ۸ صبح در آزمایشگاه حضور داشته باشید در غیراین صورت باید روز دیگری را برای انجام آزمایش انتخاب کنید. ناشتا بودن، شرط اولیه برای انجام آزمایش اعتیاد است که با نمونه‌گیری از ادرار انجام می‌شود. هنگام این آزمایش، شما با دوربین مدار بسته تحت نظارت هستید تا تقلبی انجام ندهید. معرفی‌نامه محضر را به قسمت پذیرش تحول دهید و منتظر باشید تا نامتان اعلام شود. برای انجام آزمایش اعتیاد لازم است مواردی را رعایت کنید. ازجمله اینکه یک هفته قبل از انجام آزمایش از مصرف برخی از دارو‌ها خودداری کنید، مثل داروهای کدئین‌دار و مسکن‌های مخدر. ظاهرا مصرف داروی ویتامین ب کمپلکس هم در چند روز قبل از انجام آزمایش نتیجه آزمایش را با اختلال روبه‌رو می‌کند. اگر داروی خاصی هم مصرف می‌کنید حتما از قبل با پزشک خود مشورت کنید تا درصورت امکان، قبل از انجام این آزمایش، آن را استفاده نکنید.

گام سوم: واکسن کزاز برای شما

باید منتظر بمانید تا همه زوج‌هایی که برای انجام آزمایش قبل از ازدواج به آزمایشگاه مراجعه کرده‌اند مرحله انجام آزمایش را پشت سر بگذارند. در این فاصله فرصت دارید تغذیه‌ای به‌عنوان صبحانه میل کنید چون تا ظهر وقت زیادی باقی مانده و باید سایر مراحل را پشت سر بگذارید. سومین مرحله مخصوص خانم‌هاست؛ باید با راهنمایی مسئولان آزمایشگاه به اتاق واکسن مراجعه و به نوبت، واکسن کزاز را دریافت کنند. کسانی که بیش از ۱۰ سال از تزریق این واکسن به بدنشان می‌گذرد باید این واکسن را دریافت کنند؛ هرچند به تمام افرادی که برای انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند تزریق این واکسن توصیه می‌شود. آقایان از این مرحله معاف هستند در عوض گام بعدی شامل حال آنها می‌شود.

گام چهارم: آزمایش خون برای مردان

چهارمین خان مربوط به آقایان است؛ از آنها نمونه خون دریافت می‌شود تا ۲ بیماری خونی در آنها بررسی شود؛ هپاتیت و تالاسمی. تالاسمی خود ۲ نوع ماژور و مینور دارد و نوع آن در تعیین نتیجه آزمایش ازدواج تأثیر زیادی دارد. تالاسمی مینور نوعی کم خونی قابل درمان است و تالاسمی ماژور کم خونی بسیار شدید است که قابل درمان نیست. نتیجه این آزمایش خیلی زود و در‌‌ همان روز مراجعه به آزمایشگاه آماده می‌شود و زوجین قبل از دریافت نامه به محضر، از آن مطلع می‌شوند. به زوجینی که در خانواده و یا اطرافیانشان مواردی شامل بیماری‌ها و اختلال‌های ژنتیک دیده می‌شود توصیه می‌شود که علاوه بر انجام آزمایش‌های معمول پیش از ازدواج، برای انجام آزمایش ژنتیک در کلینیک‌های مربوطه اقدام کنند. اگر آزمایشتان مشکلی نداشت که هیچ، اما اگر دچار بیماری هپاتیت یا تالاسمی بودید باید کار دیگری انجام دهید که در پایین صفحه به آن اشاره شده است.

گام پنجم: جلسه آموزشی

زوجین برای اینکه با زندگی مشترکی که پیش رو دارند بهتر آشنا شوند و پیش‌زمینه‌ای از آن داشته باشند، باید در جلسه آموزشی‌ای که در آزمایشگاه برگزار می‌شود شرکت کنند. این جلسه یک ساعته برای آقایان و خانم‌ها جداگانه برگزار می‌شود و در پایان این کلاس آموزشی، در مقابل نام شرکت‌کنندگان در کلاس امضای تأیید جا می‌گیرد. این یکی از امضاهایی است که در پایان مراحل در آزمایشگاه، برای دریافت تأییدیه الزامی است. افرادی که ازدواج مجدد را تجربه می‌کنند از شرکت در این کلاس‌ها معاف هستند. با این حال درصورت تمایل می‌توانند در کلاس حضور داشته باشند. در پایان کلاس کتابچه یا جزوه‌ای مربوط به آموزش‌های قبل از ازدواج به زوجین داده می‌شود. پایان کلاس آموزشی در آزمایشگاه با ورود به مرحله آخر در این مرکز همزمان می‌شود.

گام ششم: نامه از آزمایشگاه

شاید لازم باشد کمی در آزمایشگاه منتظر بمانید. با این حال قبل از ظهر نتیجه نهایی آزمایش‌ها مشخص می‌شود و می‌توانید قبل از بازگشت به خانه برگه آزمایش و تأییدیه آزمایشگاه را دریافت کنید. متصدی به نوبت نام‌های زوج و زوجه را می‌خواند و برگه نهایی را به‌دست آنها می‌دهد. در این برگه امضاهایی مربوط به انجام آزمایش اعتیاد، دریافت واکسن کزاز برای زوجه و نتیجه آزمایش خون زوج و تأییدیه شرکت در جلسه آموزشی دیده می‌شود و مطلوب بودن همه این موارد را به محضرخانه اطلاع می‌دهد. حالا که این نامه و نتیجه آزمایش را دریافت کرده‌اید یک‌ماه فرصت دارید تا با مراجعه به محضر، این تأییدیه را ارائه دهید. نتیجه این آزمایش تنها برای مدت یک‌ماه اعتبار دارد و اگر در این مدت عقدتان را ثبت نکردید باید آزمایش تجدید شود.

گام هفتم: زمانی برای ثبت ازدواج

حالا که نامه تأییدیه آزمایشگاه را دریافت کرده‌اید باید دوباره به محضر مراجعه کنید؛ این بار برای ثبت رسمی ازدواج. البته این کار با تعیین وقت قبلی از محضر انجام می‌شود. اگر بر حسب نیاز بعد از دریافت معرفی‌نامه برای آزمایشگاه مدارک خود را از محضر پس گرفته‌اید، باید دوباره آن را به محضر ارائه دهید. اطلاعاتی مانند نوع عقد و مدت آن، میزان مهریه و شیربها، شروط عقد و… در زمان تعیین وقت از محضر باید به محضردار ارائه شود. روزی که برای ثبت رسمی ازدواج به دفا‌تر ثبت مراجعه می‌کنید بعد از جاری شدن خطبه عقد و اعلام شرط و شروط ازدواج، باید دفتر بزرگ محضر را به همراه دفترچه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهند امضا کنید. تعداد این امضا‌ها کم نیست و هر کدام درباره موضوع خاصی است که باید قبل از امضا با دقت بخوانید. اگر بین خانواده‌های دوطرف در زمان خواستگاری توافقی کتبی انجام شده باشد لازم است این اسناد هم قبل از جاری شدن عقد به محضر ارائه شود.

گام هشتم: دریافت عقدنامه

بسته به شلوغی و یا خلوتی محضردار مورد نظر، از ۳ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا عقدنامه رسمی زوجین آماده شود و اطلاعات درج‌شده در آن در اسناد رسمی به ثبت برسد و عقد، جنبه رسمی پیدا کند. ثبت عقد در شناسنامه هم توسط‌ همان محضر انجام می‌شود و برای این کار هم مدت زمانی را باید درنظر گرفت. حالا دیگر عقدنامه هم به دست‌تان رسیده و ازدواج، رسمیت پیدا کرده است. نخستین کاربرد این عقدنامه این است که به وسیله آن می‌توانید برای دریافت وام ازدواج اقدام کنید. این وام کم بهره‌ترین وامی است که بانک‌ها پرداخت می‌کنند. برای همین هم متقاضیان زیادی دارد. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که تنها تا ۶‌ماه پس از تاریخ تنظیم و صدور عقدنامه امکان دریافت وام ازدواج را دارید.

منبع : hamshahrionline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *