دسته‌ها
روانشناسی کودکان والدین موفق

نحوه رفتار با کودکان کلاس اولی

معمولاً کودکانی که تجربه حضور در مهدکودک و خانه‌های بازی را دارند راحت‌تر با محیط جدید کنار می‌آیند اما کودکانی که همیشه کنار مادر بوده‌اند جدا شدن از مادر در ساعاتی از روز باعث بروز استرس و بی قراریشان در مدرسه می‌شود

کلاس اول,استرس کلاس اول,حضور درکلاس اول
نحوه رفتار با کودکان کلاس اولی

رسانه ۷ –معمولاً کودکانی که تجربه حضور در مهدکودک و خانه‌های بازی را دارند راحت‌تر با محیط جدید کنار می‌آیند اما کودکانی که همیشه کنار مادر بوده‌اند جدا شدن از مادر در ساعاتی از روز باعث بروز استرس و بی قراریشان در مدرسه می‌شود

ورود به دنیایی جدید

ورود به کلاس اول ابتدایی با تغیرات جدی برای کودک همراه است زیرا باید به ساعت ها و عادت های جدید انس بگیرد و با چهره های غریبه آشنا شود. با اینکه فرصت ناشناخته ای برای کودک است اما والدین می توانند با او همراه شوند و برای این مرحله حساس زندگی به او کمک کنند.

دیدن مدرسه قبل از روز بازگشایی، آماده کردن لوازم التحریر، تعریف کردن خاطراتی از زمان تحصیل و… بهترین مسائلی است که می توانید راجع به آنها با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و به سؤالات او پاسخ دهید.

توجه داشته باشید که مدرسه، مهد کودک نیست. این تغییر را خیلی هولناک جلوه ندهید اما نسبت به آن بی اهمیت هم نباشید. اولین روز مدرسه برای کوچولوی شما باعث غرور است زیرا احساس بزرگ شدن و استقلال را دارد.

اضطراب خود را کتمان نکنید!

ورود کودک به کلاس اول همیشه برای والدین مرحله ای استرس زاست؛ پس دلیلی ندارد در این باره به خود دروغ بگویید!

این نگرانی نسبت به فرزند را پنهان نکنید؛ بلکه به شیوهای معقول آن را بروز دهید. تلاش برای نشان ندادن اضطراب، باعث انتقال غیر ارادی این حالت به فرزند می شود. به عنوان مثال ممکن است بیش از حد به کودک تاکید شود که در مدرسه با ادب باشد و خوب به حرف های معلم گوش دهد. هر والدی می ترسد که فرزندش در مدرسه شلوغ کاری کند و از دیگر همکلاسی هایش عقب بماند. همچنین از عباراتی که بار معنایی منفی دارند مانند ” نترس، مدرسه آنقدرها هم وحشتناک نیست و…” بپرهیزید؛ زیرا تاثیر مخالف انتظار شما را خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که معلم و کادر آموزشی دوست شما هستند و آنها شرایط کودکان را به خوبی می شناسند. حتی بعضی از معلمان اجازه می دهند که کودک مدت کوتاهی عروسکش را نیز همراه خود داشته باشد تا به تدریج با محیط مدرسه خو بگیرد.

توصیه هایی مفید برای روز ” جشن شکوفه ها”

گرچه فرزندتان شور و شوق خاصی برای ورود به مدرسه دارد، کاملا آماده است و شما هم با او صحبت کرده اید؛ با این حال ممکن است هنگام جدایی در مدرسه چند قطره ای اشک به سراغ چشمانتان بیاید. با رعایت این توصیه ها شرایط آرام تری خواهید داشت:

صبح اولین روز مدرسه زودتر از همیشه از خواب برخیزید تا بدون عجله آماده شوید و در فضایی آرام و صمیمی با فرزندتان صبحانه بخورید.

با همه اعضای خانواده همراه کودک به مدرسه نروید، زیرا در این صورت جدایی مشکل تر خواهد بود. فقط پدر و مادر همراه او باشند.

تا پایان ساعت مدرسه، آنجا نمانید. فرزندتان را با معلم آشنا کنید و با لبخند و مهربانی از او جدا شوید. حالا دیگر، کلاس دنیای اوست.

به موقع دنبال او بروید زیرا معمولا کودک برای دیدن شما بی قرار است و دوست دارد تا تجربه روز اول را با شما در میان بگذارد.

منبع : hidoctor.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *