دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

علل و درمان استرس شغلی

سلامت روان ,علل و درمان استرس شغلی ،برخی افراد شاغل از استرس شغلی رنج می برند و این مسئله روی رفتار و عملکرد آنان تاثیرات مخربی گذاشته است ،چگونه می توانیم از اینجور استرس و اضطراب های ناشی از شغل در امان بمانیم ؟

استرس شغلی,علائم استرس,استرس روزانه

رسانه ۷ –سلامت روان ,علل و درمان استرس شغلی ،برخی افراد شاغل از استرس شغلی رنج می برند و این مسئله روی رفتار و عملکرد آنان تاثیرات مخربی گذاشته است ،چگونه می توانیم از اینجور استرس و اضطراب های ناشی از شغل در امان بمانیم ؟

امیرمحمد شهسوارانی استرس را هرگونه عامل فشارزایی عنوان کرد که از بیرون یا درون به فرد وارد می‌شود و او را ناچار می‌کند که برای بازگشت به حالت تعادل پیشین انرژی مصرف کند.

وی گفت: عوامل متعددی در انسان به بروز استرس منجر می‌شوند که بخشی از آن درونی و بخشی بیرونی است.

* عوامل بیرونی ایجادکننده استرس کدام است

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: آلودگی هوا، سر و صدای محیط، رفتارهای ناهنجار دیگران، فشارهای، نقل و انتقالات، عدم امنیت و کم بودن منابع و حمایت‌های شغلی موجب استرس می‌شود.

وی افزود: همچنین روابط خانوادگی که نتواند آرامش و موفقیت مورد نیاز فرد را تأمین کند به فشار روانی منجر می‌شود.

* عوامل درونی ایجادکننده استرس کدام است

این روانشناس با بیان عوامل درونی ایجادکننده استرس گفت: ژنتیک، تنش‌های پیشین فرد، بالا بودن فشار خون، آماده نبودن بدن برای مقابله با استرس، وجود افکار زیاد به واسطه مسائل مختلف و درگیری‌های ذهنی موجب استرس می‌شود.

* چه علائمی نشان می‌دهد که فرد استرس شغلی دارد

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: شغل یکی از مهمترین عوامل بیرونی استرس در فرد و به تبع او خانواده فرد است. عوامل مختلفی می‌تواند استرس‌های شغلی را در فرد ایجاد کند یکی از آنها الزامات و خواسته‌های زیاد آن شغل از فرد مورد نظر است. همچنین کمبود منابع و حمایت‌های فرد در شغل می‌تواند موجب بروز استرس شغلی شود.

وی افزود: عدم تناسب مهارت فرد با جایگاه شغلی‌اش نیز می‌تواند موجب استرس شود. این عدم تناسب گاهی به این شکل است که فردی با توانمندی‌های بسیار در شغلی بسیار پایین قرار می‌گیرد و در حالت عکس آن فردی با توانمندی‌های پایین در جایگاه شغلی قرار می‌گیرد که نیازمند توانمندی‌های بالا است.

شهسوارانی ادامه داد: کیفیت روابط فرد با همکاران خود، روابط فرد با رؤسا و مدیران و رؤسا با کارمندان در محیط شغلی و همچنین کیفیت رابطه فرد با اعضای خانواده‌اش در ایجاد استرس شغلی مؤثر است.

* راه‌های کاهش استرس را بشناسیم

این روانشناس خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین و در عین حال ساده‌ترین راه‌های کاهش استرس شغلی آموزش مهارت‌های مقابله با استرس، ارتباط مناسب با دیگران، رفتار سازمانی است. افزون بر این برای کاهش استرس شغلی بهتر است مسئولان و مدیران برای هر عنوان شغلی فهرست تفصیلی تمام وظایف را مشخص و به کارمندان ابلاغ کنند.

منبع : hidoctor.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *