دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آیا می دانید چرا کودکان زیر ۵ سال نسبت به کمبود ویتامین A حساس تر هستند؟

. در برنامه غذایی کودک از منابع غذایی ویتامین A مثل جگر، زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات، کره، سبزیهای زرد مثل هویج،

 

رسانه ۷  کودکان زیر ۵ سال دوران سریع رشد را می گذرانند وبرای رشد خود به ویتامین A بیشتری نیاز دارند. پس اگر در برنامه غذایی آنها منابع ویتامین A به اندازه کافی وجود نداشته باشد بسرعت دچار کمبود می شوند. بویژه آنکه، در این سنین معمولا” کودکان بیشتر به بیماریهای اسهالی و عفونتهای تنفسی و آلــــودگـــی های انـــگلی مبتلا می شوند ودر اثر این بیماریها دچار بی اشتهایی شده و غذای کمتری می خورند در نتیجه ویتامین کمتری به بدنشان می رسد و ضمنا” جذب این ویتامینها در بدن در دوران بیماری کمتر می شود. در برنامه غذایی روزانه کودک خود از منابع غذایی ویتامین A مثل جگر، زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات، کره، سبزیهای زرد مثل هویج، کدو حلوایی و میوه های زرد و نارنجی رنگ مثل آلو، زردآلو، قیسی، خرمالو، طالبی استفاده کنید که کودکتان دچار کمبود ویتامین A نشود.

,فقرآهن در کودکان, کم خونی فقرآهن در کودکان, عوارض فقرآهن در کودکان,تغذیه کودک،تغذیه نوزاد،غذای کودک،غذای کمکی کودک

کمبود ویتامین A چه عوارضی در کودکان زیر ۵ سال دارد؟

ویتامین A برای رشد کودک ضروری است. علاوه بر آن به مقاومت بدن کودک در مقابل بیماریهایی مثل عفونتهای تنفسی، سرخک، برونشیت، اسهال و سایر بیماریهای عفونی کمک می کند و کمبود آن موجب اختلال رشد، کاهش مقاومت بدن و ابتلا مکرر به بیماریها، اختلال در خونسازی، شبکوری و در موارد کمبود شدید آسیب رسیدن به چشم ها و نهایتا” کوری می شود. کودکانی که دچار کمبود ویتامین A هستند بیشتر به بیماری مبتلا می شوند و دوره بیماری در آنها طولانی تر است.

برای پیشگیری از کمبود ویتامین A در کودکان زیر ۲ سال، باید از روز پانزدهم تولد تا ۲ سالگی به کودک هر روز ۲۵ قطره مولتی ویتامین یا قطره ویتامین A+D بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *