دسته‌ها
بارداری

تغذیه در دوران بارداری ۱

اضافه وزن توصیه شده در دوران بارداری برای مادران لاغر، چاق یا خانم هایی می پردازد که در انتظار دوقلو هستند.

رسانه ۷  مطلب اول از سری مطالب تغذیه سالم در بارداری به اضافه وزن توصیه شده در دوران بارداری برای مادران لاغر، چاق یا خانم هایی می پردازد که در انتظار دوقلو هستند.

«چقدر چاق بشم بسه؟» این یکی از مهمترین سوالاتی است که به ذهن هر خانم بارداری می ‌رسد و شما هم از این قاعده مستثنی نیستید. احتمالا از یک طرف نگرانید که مبادا وزنی که در طی این ۹ ماه کسب می‌ کنید به اندازه‌ای نباشد که سلامت جنین‌ تان را تضمین کند و از طرف دیگر هر بار که روی ترازو می‌ روید از عددی که می ‌بینید و از چرخش عقربه ‌ها سرتان گیج می‌ رود و با خودتان فکر می‌ کنید چطور باید بعد از زایمان از شر این اضافه وزن خلاص شوید. حالا سوال این جاست که واقعا چه اندازه اضافه وزن در طی بارداری طبیعی است یا چقدر باید چاق شوید که نوزادتان با وزن کافی متولد شود و هیچ مشکلی سلامتش را تهدید نکند.

اضافه وزن بارداری کجا می‌ رود؟

حتما می دانید که همه اضافه وزن باراداری ناشی از چربی هایی نیست که در بدن شما روی هم ذخیره می شوند، بلکه بخشی از آنچه عقربه ترازو نشان می دهد نتیجه وزن جنین، جفت و… است. با این حال همه این موارد فقط بخشی از اضافه وزن شما را تشکیل می دهند و بیشتر از آن نشانه این است که دارید زیادی چاق می شوید.

  • جنین: حدود ۳ تا ۳٫۵ کیلوگرم
  • افزایش حجم سینه: حدود ۱ کیلوگرم
  • افزایش حجم رحم: حدود ۷۰۰ گرم
  • مایع آمنیوتیک: حدود ۱ کیلوگرم
  • افزایش حجم خون: ۱٫۴ تا ۱٫۸ کیلوگرم
  • افزایش حجم مایعات بدن: ۱٫۴ تا ۱٫۸ کیلوگرم
  • ذخیره چربی: ۲٫۷ تا ۳٫۶ کیلوگرم

چقدر وزن اضافه کنیم؟

 پاسخ این سوال بستگی به وزن شما قبل از دوران بارداری دارد. برایاینکه بدانید طی سه ماه اول، دوم و سوم بارداری باید چقدر وزن اضافه کنید، ابتدا باید بدانید که شاخص توده بدنی یا BMI تان چقدر است. یک فرمول بسیار ساده برای این کار وجود دارد. برای این کار کافیست وزن خود را بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قدتان بر حسب متر کنید.

  • اگر شاخص توده بدنی شما کمتر از ۱۸٫۵ باشد یعنی لاغر هستید. اضافه وزن توصیه شده برای شما در دوران بارداری ۱۲٫۵ تا ۱۸ کیلوگرم است که باید ۲٫۵ کیلوی آن را طی سه ماه اول اضافه کنید.
  • اگر شاخص توده بدنی شما بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ باشد یعنی وزن بدنتان طبیعی است. اضافه وزن توصیه شده دوران بارداری در این حالت ۱۱٫۵ تا ۱۶ کیلوگرم است و طی سه ماه اول باید تنها ۱٫۶ کیلوگرم به وزن شما اضافه شود.
  • اگر شاخص توده بدنی شما ۲۵ تا ۲۹٫۹ باشد، یعنی دچار اضافه وزن هستید، بنابراین تنها ۷ تا ۱۱ کیلوگرم افزایش وزن در دوران باداری برای شما کافی خواهد بود.
  • شاخص توده بدنی بالای ۳۰ برابر با چاقی است و کسانی که BMIشان به این اندازه بالا باشد فقط باید در طی بارداری ۶ کیلو وزن اضافه کنند که البته بیشتر آن هم طی سه ماه دوم و سوم اضافه می شود و حتی اگر در سه ماه اول اضافه وزنی نداشته باشید هم نگران کننده نیست.

شاخص توده بدنی قبل بارداری اضافه وزن توصیه شده به کیلوگرم اضافه وزن توصیه شده در سه ماهه اول به کیلوگرم
لاغر /BMI کمتر از ۱۸٫۵ ۱۸- ۱۲٫۵ ۲٫۵
متعادل/ BMI بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۴ ۱۶ – ۱۱٫۵ ۱٫۶
دارای اضافه وزن / BMI بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ ۱۱٫۵ -۷ ۱
چاق/BMI بیشتر از ۳۰ ۶ ۰

اضافه وزن توصیه شده برای مادران در انتظار دوقلو  

شاخص توده بدنی قبل بارداری اضافه وزن توصیه شده به کیلوگرم
متعادل/ BMI بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۴ ۲۵-۱۷
دارای اضافه وزن / BMI بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ ۲۳-۱۴
چاق/BMI بیشتر از ۳۰ ۱۹-۱۱

نکات درگوشی با مادران

به گزارش نی نی بان، معمولا توصیه می شود که خانم های باردار طی سه ماه اول دوران حاملگی خود ۱ تا ۲ و حداکثر ۲٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کنند و بعد از آن تا پایان دوران بارداری هر هفته چیزی حدود ۴۰۰ گرم به وزنشان اضافه شود.

یادتان باشد که صرف نظر از وزنی که قبل از باردار شدن داشتیه اید، اگر به هر علتی وزنتان در سه ماه اول بیشتر از سه کیلو زیاد شود باید با متخصص زنان مشورت کرده و به کارشناس تغذیه مراجعه کنید و رژیم بگیرید.

اضافه وزن طبیعی سه ماهه دوم دوران باداری هفته ای ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم است و انتظار می رود که شما از سه ماگی تا پایان شش ماهگی ۵٫۴ تا ۶٫۳ کیلوگرم  چاق شوید.

اضافه وزن طبیعی سه ماهه سوم باداری هفته ای ۳۸۰ تا ۴۰۰ گرم است و خانم ها معمولا در این مدت ۴٫۵ تا ۶٫۳ کیلوگرم  چاق تر می شوند.

نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *