دسته‌ها
بارداری

سه ماهه دوم بارداری، بهترین پیشنهادهای تغذیه

از سری مطالب تغذیه سالم در بارداری به برنامه غذایی صحیح در سه ماهه دوم حاملگی می پردازد و مادران را با نیازهای تغذیه ای این دوران آشنا می کند.

از سری مطالب تغذیه سالم در بارداری به برنامه غذایی صحیح در سه ماهه دوم حاملگی می پردازد و مادران را با نیازهای تغذیه ای این دوران آشنا می کند.

به همین زودی سه ماه از دوران بارداری شما گذشته و جنین تان دوازده هفته است که با شماست. نیازها و شرایط فیزیولوژیک و روانی شما طی سه ماهه دوم بارداری با هفته‌ های اول زمین تا آسمان فرق دارد و با مواردی روبرو می شوید که بین طبیعی یا غیر طبیعی بودنشان سردرگم می ‌شوید. اطرافیان هم که در این زمان احساس مسئولیتشان چند برابر شده شما را با توصیه ‌هایشان تنها نمی‌ گذارند. اگر این دوران را سپری می ‌کنید حتما سوالاتی مانند «چقدر میوه بخورم که ویتامین به بچه‌ام برسه؟ با ترشی و سوزش معده چکار کنم؟ چرا دچار گرگرفتگی شدم؟ یبوست امانم را بریده، چه کنم؟!» در ذهنتان می ‌چرخد و دنبال پاسخشان می ‌گردید.

بسته تغذیه سالم در بارداری، بخور و نخورهای سه ماهه دوم

اضافه وزن مطلوب در سه ‌ماهه دوم بارداری

افزایش وزن مادران باردار معمولا در سه ماه اول چندان محسوس نیست در حالیکه از هفته سیزدهم به بعد به شکل هفتگی بر وزنتان اضافه می ‌شود که البته فقط ۵۰ درصد از این وزن مربوط به شماست و بقیه ‌اش به خاطر نوزاد و جفت و متعلقاتش است. اگر وزن قبل از بارداری ‌تان طبیعی بوده و اضافه وزن و چاقی نداشته ‌اید، طی سه ماهه دوم باید هر هفته تا ۴۰۰ گرم اضافه کنید.

طی سه ماهه اول بارداری تهوع و استفراغ صبح یا حتی عصرگاهی امان خیلی‌ها را می ‌برد و مادر باردار را از هر غذایی متنفر می‌ کند؛ اما همین که پا به سه ماهه دوم می‌ گذارید آرام آرام حالت تهوع از بین می ‌رود و جا خود را به احساس گرسنگی می دهد. با این حال همچنان قرار نیست به اندازه دو نفر غذا بخورید. در این مدت تنها ۳۰۰ کالری افزایش دریافت انرژی روزانه به راحتی می‌ تواند نیاز شما و جنینتان را برطرف کند.

از هر گروه غذایی چقدر بخوریم؟

توصیه‌ های تغذیه ‌ای دوران بارداری منحصر به فرد است یعنی از یک مادر تا مادر دیگر با وزن و قد و شرایط فردی دیگر متفاوت است. با این حال همه مادران باردار به شش گروه اصلی که در هرم غذایی آمده یعنی نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه، سبزی، گوشت و جانشین‌های آن و چربی‌ها و روغن‌ها تقسیم کرد.

نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *