دسته‌ها
بارداری

از بخور نخورهای بارداری چه می دانید؟

حتما می دانید در دوران بارداری نباید پرخوری کنید اما لازم است همه گروه های غذایی را به میزان مورد نیاز در برنامه غذایی تان بگنجانید.

 تا به حال بارها در مورد رژیم غذایی سالم دوران بارداری گفته ایم، حتما دیگر می دانید در این دوران حساس نباید پرخوری کنید اما لازم است همه گروه های غذایی را به میزان مورد نیاز در برنامه غذایی تان بگنجانید.
از بخور نخورهای بارداری چه می دانید؟
به طور کلی خانمی که مشکل وزنی یا بیماری به خصوصی ندارد، در دوران بارداری باید روزانه ۴ ۳ لیوان شیر و فرآورده لبنی، ۱۸۰ ۱۲۰ گرم گوشت بدون چربی، مرغ یا ماهی، ۵ ۳ لیوان سبزی خام (۱ لیوان پخته)، ۴ ۳ عدد میوه و ۳۲۰ ۲۱۰ گرم غلات مصرف کند اما عمل به این توصیه ها روزهای بارداری را صددرصد بدون خطر نمی کند. برای داشتن تغذیه سالم در دوران بارداری تبعیت از چند نکته ظریف توصیه می شود که با پاسخ به سوال های این آزمون و مطالعه پاسخ ها آنها را درخواهید یافت.
۱. ویار به کدام ماده غذایی نشان دهنده کمبود یک ماده غذایی مهم در بدن است؟
الف) شکلات
ب) هویج
ج) یخ
د) چیزبرگر
۲. اگر در دوران بارداری زیاد هویج بخورید، فرزندتان به هویج علاقه مند می شود.
الف) درست ب) نادرست
۳. خوردن غذاهای تند، باعث شروع درد زایمان می شود.
الف) درست ب) نادرست
۴. در دوران بارداری نباید مواد کافئین دار مصرف کرد.
الف) درست
ب) نادرست
۵. دمنوش های گیاهی کافئین ندارند پس جایگزین خوبی برای قهوه هستند.
الف) درست
ب) نادرست
۶. مصرف مکمل فولیک اسید از چه زمانی ضروری می شود؟
الف) به محض اطلاع از بارداری
ب) از زمان تلاش برای بارداری
ج) قبل از تصمیم به بارداری
۷. زنجبیل ویار صبحگاهی را کاهش می دهد.
الف) درست
ب) نادرست
۸. خانم باردار کدام را نباید بخورد؟
الف) موز، کارامل و تیرامیسو
ب) چلوکباب و زرده تخم مرغ
ج) سالاد الویه
د) الف و ب
۹. خانم های گیاه خوار باردار معمولا دچار فقر کدام ریزمغذی می شوند؟
الف) ویتامین D
ب) ویتامین B۱۲
ج) آهن
د) تمام موارد
۱۰. خوردن جوانه خام برای خانم باردار مفید است.
الف) درست
ب) نادرست
۱ ۱. خرید آبمیوه تازه از آبمیوه فروشی اشکالی ندارد چون از میوه های فصل تهیه شده و مانده نیست.
الف) درست
ب) نادرست
۲ ۱. اگر هنگام تهیه کیک و کلوچه هوس کردیم از خمیر آن بخوریم، اشکالی ندارد.
الف) درست
ب) نادرست
پاسخ ها
۱. ج. ویار در دوران بارداری طبیعی است و اشکالی ندارد با توجه به محدوده وزنی به آنچه هوس کرده ایم ناخنک بزنیم اما ویار به مواد غیرخوراکی مانند مواد شوینده، گچ دیوار، خاک یا رس نشان دهنده کمبود ریزمغذی های بدن است و باید حتما با متخصص معالج مشورت شود.
۲. الف. مطالعه ها نشان داده کودک پس از تولد با طعم غذاهایی که مادرش در دوران بارداری زیاد مصرف کرده، آشنایی بیشتری دارد و بهتر آنها را می خورد. خوردن ادویه ها و سبزی های معطر چون کاری و سیر مایع آمنیوتیک را معطر می کند و جنین هنگام بلع این مایع، با طعم های مختلف مواد غذایی آشنا می شود.
۳. ب. چنین ادعایی هنوز به اثبات نرسیده است فقط خوردن این مواد محرک در بعضی خانم ها باعث سوزش سردل هم می شود.
۴. ب. اگرچه عده ای از دانشمندان معتقدند کافئین باعث کاهش وزن تولد می شود اما یافته های علمی نشان می دهد مصرف حداکثر ۲۰۰ میلی گرم کافئین (مقدار کافئین موجود در ۲ فنجان ۲۵۰ میلی لیتری) در روز برای مادر و جنین خطری ایجاد نمی کند.
۵. ب. دمنوش های گیاهی کافئین ندارند اما حاوی ترکیب های دیگری هستند که هنوز آثار دقیق آنها بر سلامت مادر و جنین مشخص نشده بنابراین در مصرف آنها زیاده روی نکنید.
۶. ج. فولیک اسید از بروز بسیاری از نقایص مادرزادی پیشگیری می کند و این اثر زمانی ممکن است از قبل دوران بارداری مصرف شود. گاهی خانم ها تا بعد از هفته ۸ بارداری از مادر شدن خود بی اطلاع اند پس برای اطمینان باید قبل از تصمیم به بارداری هم مکمل آن را مصرف کرد.
۷. الف. ویار خانم های باردار بعد از ۳ ماهه اول برطرف می شود با این حال محققان دریافته اند برای کاهش آثار نامطلوب آن می توان روزی
۱ گرم زنجبیل مصرف کرد. مصرف خوراکی های شیرین، بیسکویت های شور یا نوشیدنی های ترش هم برای برخی خانم ها سودمند است.
۸. د. تخم مرغ منبعی مناسب برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن است اما مصرف تخم مرغ خام به خانم های باردار توصیه نمی شود زیرا ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد. این باکتری در تخم مرغ پخته کشته می شود بنابراین در این دوران حساس خوراکی های حاوی تخم مرغ خام (برخی کیک ها و شیرینی ها و چلوکباب) را نخورید.
۹. د. اگر گیاه خوارید و قصد مادر شدن دارید، حتما قبل از اقدام به بارداری با متخصص زنان و متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید تا ریز مغذی هایی که از منابع گیاهی تامین نمی شوند به کمک مکمل ها و مواد غذایی غنی شده در اختیارتان قرار دهند.
۱۰ ب. هر چقدر جوانه گندم را خوب بشویید باز هم نمی توانید از تمام باکتری های موجود در آن خلاص شوید. سازمان جهانی غذا و دارو به دلیل حساسیت دوران بارداری، مصرف جوانه خام را برای خانم های باردار ممنوع اعلام کرده است. اگر این ماده غذایی را دوست دارید، می توانید آن را بپزید بعد میل کنید.
 ۱۱٫ ب. مصرف آبمیوه های غیرطبیعی که چیزی به جز آب، رنگ و شکر به بدنتان نمی رسانند کلا فراموش کنید. در مورد آبمیوه های طبیعی عرضه شونده در آبمیوه فروشی ها هم چندان خیالتان راحت نباشد زیرا این نوشیدنی ها منبع مناسبی برای رشد باکتری ای کولای هستند و به دلیل اینکه مدت ها در مخازن آبمیوه گیری مغازه می مانند، احتمال آلودگی میکروبی در آنها بالاست. هر میوه ای که دوست دارید بخرید و خودتان در منزل آب آن را بگیرید.
۱۲. ب. بیشتر خمیر های نان و کیک حاوی تخم مرغ خام هستند و همان طور که در پاسخ شماره ۸ اشاره کردیم، تخم مرغ خام می تواند به باکتری سالمونلا آلوده باشد و شما را به خطر بیندازد.
نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *