دسته‌ها
پزشکی و سلامت دهان و دندان

صبح‌ها پیش از صرف صبحانه مسواک بزنید

صبح‌ها پیش از صرف صبحانه مسواک بزنید
رسانه ۷یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توصیه به هموطنان مبنی‌بر دو بار مسواک زدن در روز یکی پیش از صرف صبحانه و دیگر پیش از خواب شبانه گفت: آثار بزاق ترشح شده در دهان تخریبی یا تمیز کننده‌ است.

دکتر محمدامین توکلی در حاشیه کنگره دستیاران دندانپزشکی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در فعالیت‌های روزانه حین صحبت و نوشیدن مایعات، غلظت بزاق دهان دستخوش تغییر (رقیق و غلیظ) می‌شود، افزود: اما پس از بیداری از خواب شبانه بزاق به علت سکون طولانی مدت در دهان غلیظ و pH اسیدی پیدا کرده که اثر تخریبی را بر روی مینای دندان دارد.

وی افزود: از این رو در هنگام صبح مینای دندان نرم و با صرف صبحانه حاوی شکر ، شیرینی به منافذ ریز دندان نفوذ و زمینه تخریب آن را فراهم می‌کند بنابراین دندانپزشکان مسواک زدن پیش از صرف صبحانه یا بیش از نیم ساعت پس از خوردن صبحانه را توصیه می‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مدت زمان لازم برای مسواک زدن موثر در تمیز نگهداشتن دندان‌ها را حدود ۵ دقیقه برشمرد و افزود: استفاده از نخ دندان و توجه به نحوه تغذیه حاوی مواد قندی کمتر و کلسیم بیشتر هم برای سلامت دندان‌ها سودمند است.

وی با بیان این‌که خدمات دندانپزشکی در درمانگاه‌های مراکز آموزشی با تعرفه‌های کمتری ارائه می‌شود، اظهار کرد: در مراکز بهداشتی درمانی هم خدمات دندانپزشکی ارائه می‌شود.

دکتر توکلی با بیان این‌که برخی از مراکز طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی هستند،‌ افزود: هم‌اکنون کار دندانپزشکی به مراتب بهتر در روستاهای دور افتاده ارائه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که کیفیت خدمات دندانپزشکی ایران با پیشرفته‌ترین کشورها برابری می‌کند ، گفت:‌ کلیه درمان‌های نوین دندانپزشکی نظیر ایمپلنت به صورت روتین در ایران انجام می‌شود ؛ به نحوی که دندانپزشکان ایرانی همواره بیمارانی از کشورهای همسایه برای دریافت این خدمات دارند.

وی، استفاده از سلول‌های بنیادین در دندانپزشکی را در مرحله آزمایشگاهی و تجربی عنوان کرد و گفت: ‌در ۳۰ سال پیش بیشترین علت مراجعه به دندانپزشکی کشیدن دندان و امروز پر و ترمیم کردن دندان‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *