دسته‌ها
نکات خانه داری

نکته هایی درباره پرده‌ها در خانه

 

 

 

رسانه ۷پنجره‌ها در خانه علاوه ‌بر اینکه عنصری تزیینی محسوب می‌شوند، وظیفه تعدیل روشنایی ‌را هم به عهده دارد. این روزها که وسعت بیشتر خانه‌ها از ۱۰۰ متر فراتر نمی‌رود، استفاده از پرده‌های کلاسیک و چندلایه دیگر توصیه نمی‌‌شود، هر چقدر که ‌پرده‌ای را که انتخاب می‌کنید سبک‌تر و کاربردی‌تر‌ باشد، مناسب‌تر است. در ستون این هفته به چند نمونه از کاربرد پرده‌های متفاوت و جدید در خانه‌آرایی می‌پردازیم…

یکی از انواع پرده‌ها، کرکره‌های افقی به حالت پلیسه هستند که معمولا از پارچه‌های مخصوص آهارپذیر تهیه می‌شوند. رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی که در این کرکره‌ها به‌کارگرفته می‌شود، امکان استفاده آن ‌را وسیع‌تر کرده ‌است. این نوع کرکره‌ها، نور ورودی به اتاق را به‌گونه‌ای کنترل می‌کند که اتاق کاملا تاریک نشود. البته نوع دیگر این محصول به صورت دولایه است که لانه‌زنبوری یا سلولی‌شکل بوده و کنترل بیشتری بر نور ورودی دارند. این نوع کرکره‌های پلیسه معمولا در اتاق خواب کودکان، راهروها و آتلیه‌ها استفاده می‌شود.

یکی دیگر از انواع کرکره‌ها، کرکره‌های فیلترکننده نور هستند. این پرده نوعی کرکره پارچه‌ای است که با لایه‌ای از حریر و پره‌های پارچه‌ای به یکدیگر وصل می‌شوند. این کار به شکل زیبا و ظریفی جلوی نور آفتاب را می‌گیرد و از شدت آن می‌کاهد. برای مکان‌هایی که نیاز به ورود نور خورشید دارند و در عین حال لازم است که دید مستقیم از داخل اتاق کنترل شود، این پرده انتخاب مناسبی است. این نوع پرده معمولا از پارچه‌ها و حریر رنگ‌روشن استفاده می‌شود تا زیبایی و کاربردش حفظ شود. این نوع پرده به دلیل زیبایی و ظرافتی که دارد معمولا در اتاق‌پذیرایی و فضای ناهارخوری استفاده می‌شود.

کرکره‌های افقی چوبی در سایزهای متفاوت نور ورودی را در ساعت‌های مختلف روز کنترل می‌کنند و در عین حال فضایی زیبا، گرم و روستیک خلق می‌کنند. امروزه برای حفظ بقای محیط‌زیست و قیمت بالای چوب این کرکره‌ها را از موادی شبیه چوب، به نام چوب مصنوعی می‌سازند (در ضمن وزن واقعی چوب، به دلیل سنگین بودنش در اندازه‌های بزرگ، برای بالا و پایین بردن پرده‌ها اشکال ایجاد می‌کند). این مواد در مقابل نور آفتاب مقاوم‌اند و رنگ‌پریده نمی‌شوند. این نوع کرکره‌ها برای آشپزخانه‌ها، اتاق‌های نشیمن و دفاترکار بسیار توصیه می‌شوند. به یاد داشته ‌باشید که برای درهای شیشه‌ای بلند و پنجره‌های بزرگ از این نوع کرکره‌ها استفاده نکنید چرا که برای فضاهای بزرگ چشم‌انداز زیبایی نخواهند داشت.

انواع کرکره‌ها علاوه بر زیبایی، بیشتر جنبه کاربردی برای کنترل نور دارند. به همین دلیل می‌توانید آنها را همراه با پرده‌های پارچه‌ای در کناره‌ها برای زیبایی بیشتر در فضاهای بزرگ و همچنین پوششی کامل‌تر برای پنجره‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *