دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

سن شکل گیری هویت جنسی درکودک

درچه سنی کودک متوجه تفاوت های جنسی می شود؟

حس اولیه‌ای که کودک از خود دارد زمانی که به اواخر دوره ابتدایی می‌رسد به صورت شبکه‌ای از احساسات و استنباطات کودک از خودش در می‌آید، که ثابت و نسبتاً پیچیده است

 

«زاهد زرگر» روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، گفت: کودک از سال دوم زندگی به خودآگاهی دست می‌یابد. تقریباً در ۱۸ ماهگی کودک صورت‌ خود را تشخیص می‌دهد. و وقتی اسمشان را می‌گوئیم تصویر خود را نشان می‌دهند.

در دوران کودکی در کودکان این حس ایجاد می‌شود که چه کسی هستند و در کجای جامعه جا دارند؟ حس اولیه‌ای که کودک از خود دارد زمانی که به اواخر دوره‌ی ابتدایی می‌رسد به صورت شبکه‌ای از احساسات و استنباطات کودک از خودش در می‌آید، که ثابت و نسبتاً پیچیده است.

وقتی از کودکمان می‌خواهیم تا بهترین دوست خود، معلم محبوب یا همسایه‌ای را توصیف کند کودکان زیر ۷ سال معمولاً خصوصیات بیرونی و عینی مانند نام، خصوصیات جسمانی، متعلقات و رفتار آشکار را نام می‌برند و آنان هم‌چنین صفات ارزشی مانند خوب، بد، بدجنس و خوش جنس را غالباً بکار می‌برند.

کودکان در ۱۲ تا ۱۴ سالگی به هنگام توصیف دیگران کمتر روابط خود با آنان را در نظر می‌گیرند هم‌چنین نوجوانان از واژه‌هایی که جنبه‌ی کیفی دارند مانند گاهی اوقات و کاملاً بیشتر استفاده می‌کنند و این بدین معناست که می‌فهمند خصوصیات ثابت و مطلق نیستند.

کسب شناخت هویت جنسی کودکان بین سنین ۱۸ ماهگی و ۳ سالگی

بزرگسالان و کودکان بزرگتر معمولاً رفتار دیگران را به خصوصیات ثابت آنان نسبت می‌دهند، اما اعمال خود را ناشی از عوامل موقعیتی می‌دانند،کودکان بین سنین ۱۸ ماهگی و ۳ سالگی درباره هویت‌جنسی، شناختی دست‌کم ناقص، کسب می‌کنند و آنان می‌آموزند که خود و دیگران را به‌عنوان زن یا مرد طبقه‌بندی کنند.

ثبات جنسیت عبارت است از درک کودک از اینکه جنسیت با گذشت زمان تغییر نمی‌کند و با وجود تغییر در لباس، نوع فعالیت یا دیگر خصوصیات سطحی جسمانی ثابت می‌ماند. کودکان تا ۵ یا ۶ سالگی بطور کامل ثبات جنسیت را درک نمی‌کنند. مثلاً کودکان پیش از مدرسه‌ گاهی می‌گویند اگر پسر پیراهن بپوشد و با عروسک بازی کند دختر می‌شود . علاوه‌بر این کودکان خردسال برای تشخیص پسر و دختر به تفاوت آلت‌های تناسلی توجه چندانی ندارند.

دختران بیشتر مجذوب فعالیت‌ مردانه هستند

زرگر با اشاره به اینکه کودکان از سنین اولیه رفتار الگویابی جنسیتی دارند، اظهار کرد: در ۲ سالگی اسباب‌بازی‌هایی انتخاب می‌کنند که با قالب‌های جنسیتی آنان تناسب داشته باشد.

کودکان غالباً فعالیت‌ها و نقش‌هایی را ترجیح می‌دهند که برای جنس خودشان پذیرفته شده است، البته همیشه چنین نیست آنقدر که پسرها مجذوب فعالیت‌های پسرانه می‌شوند دخترها مجذوب فعالیت‌های دخترانه نمی‌شوند.

این روانشناس و مشاور تخصصی کودکان، خاطرنشان کرد: در حقیقت، بسیاری از دختران خردسال از بازی‌های پسرانه لذت می‌برند، بخصوص در سن دبستان، از آنجا در بیشتر جوامع نقش مردانه موقعیتی بهتر از نقش زنانه دارد، پسران و دختران اغلب مجذوب چیزهایی می‌شوند که مردانه تلقی می‌شود.

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *