دسته‌ها
بارداری دانستنی های سفر

سفر در بارداری / با این علامت ها به شهرتان برگردید

شش علامت مهم در بارداری که با مشاهده آن باید سفرتان را خاتمه دید

ششمین مطلب از بسته سفر در بارداری، شما را با شش علائم خطری آشنا می کند که اگر داشته باشید، باید از مسافرت رفتن صرف نظر کنید.

به طور کلی سفر کردن در دوران بارداری اگر مادر مشکلی نداشته و همه نکات ایمنی را رعایت کرده باشد، منع خاصی ندارد. با این حال در ادامه با شش علامت خطرناک در بارداری آشنا می شوید، اگر یکی از آنها را داشته باشید، باید از برنامه سفر صرف نظر کرده و فورا خودتان را به پزشک برسانید.

۱٫ خون ریزی در بارداری
سقط جنین، زایمان زودرس یا انسداد دهانه رحم توسط جفت که به آن وضعیت جفت سر راهی گفته می شود، می تواند باعث خون ریزی در بارداری شود که هر سه جزء وضعیت های خطرناک در بارداری هستند و نیاز به مراقبت جدی دارند و گرنه ممکن است به مادر و جنین صدمه بزنند. اگر خون ریزی شدید باشد، احتمالا لازم است که به مادر خون تزریق شود، بنابراین اگر پیش از سفر یا در حین آن دچار خون ریزی شدید، فورا با پزشک معالجتان تماس بگیرید یا خودتان را به یکی از مراکز درمانی برسانید.

۲٫ درد ناحیه شکم
اگر درد شکمتان ادامه دار شده و از بین نمی رود یا اگر دچار گرفتگی عضلات شکم شدید که حتی در وضعیت استراحت و دراز کشیده هم شما را اذیت می کند باید با پزشک معالجتان تماس بگیرید چرا که این علامت می تواند نشانه خطری برای سقط جنین یا زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری) باشد. اگر این درد با خون ریزی همراه شود، نشانه این است که جفت از دیواره رحم جدا شده و در نتیجه جنین در معرض خطر قرار گرفته است.
جدا شدن زودرس جفت از رحم مادر به علل مختلف از جمله فعالیت زیاد اما تغذیه ناکافی قرار گرفتن در معرض دود سیگار، سن بالای مادر در هنگام بارداری و… ایجاد می شود. در این حالت خون ریزی معمولا تیره است و علاوه بر شکم، مادر ممکن است از درد کمر هم شکایت داشته باشد. در این وضعیت مادر باردار باید به سرعت به مراکز درمانی رسانده شود تا مبادا دچار شوک شود.

تورم
تورم شدید در بازوها، دست ها، پاها، ساق پاها و یا اطراف چشم شما می تواند به معنای این باشد که شما دچار پره اکلامپسی شده اید. پره اکلامپسی یک وضعیت بالقوه کشنده برای مادر و کودک ایجاد می کند. از آنجا که به طور معمول وضعیت پره اکلامپسی تا زایمان بدتر می شود، باید از هنگام تشخیص بیماری تا زمان زایمان تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار داشته باشید.
پره اکلامپسی از هر ۱۰۰ زن باردار ۵ تا ۸ نفرشان را درگیر کرده و سومین عامل مرگ و میر در دوران بارداری است. این وضعیت معمولا در هفته بیستم بارداری سراغ مادر می آید و با افزایش ناگهانی فشار خون، ادم و پف، افزایش وزن بیش از حد در سه ماهه سوم و وجود پروتئین در ادرار همراه است. اگر پره اکلامپسی شدید باشد باعث تاری دید و درد شکمی نیز می شود.
کسانی که بارداری اول خود را تجربه می کنند، دو یا چند قلو باردار هستند، دارای سابقه خانواده پره اکلامپسی هستند، مرض قند یا بیماری کلیوی دارند، چاق هستند و سیگار می کشند بیش از سایرین در معرض پره اکلامپسی قرار دارند.

۴٫ سردرد
دردی که با استراحت برطرف نمی شود ممکن است نشانه افزایش ناگهانی فشار خون مادر باشد و از دیگر علائم پره اکلامپسی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

۵٫ تغییرات بینایی
تاری دید، دیدن جرقه های نور جلوی چشم، یا دیدن جرقه های نور می تواند نشانه تورم در اطراف عصب بینایی باشد که معمولا به دلیل پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی ایجاد می شود.

۶٫ تغییر الگوی حرکات جنین
هر گونه تغییر قابل توجهی در حرکت جنین می تواند نشانه آن باشد که کودک در رحم شما دچار نوعی اختلال شده و نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. اگر چند ساعت است که حرکت جنین خود را حس نکردید به یک مکان ساکت بروید و به پهلو دراز بکشید و دستتان را روی شکمتان قرار دهید اگر طی یک تا دو ساعت بعدی کمتر از ده حرکت از طرف جنینتان حس کردید، اگر با خوردن یک لیوان آب یخ یا شربت باز هم جنین از جایش حرکت نکرد، فورا با پزشکتان تماس بگیرید.

 

نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *