دسته‌ها
روانشناسی

با کمترین امکانات شاد باشید

باکمترین امکانات شاد باشید

Fotolia_52279517_Subscription_XL-1024x682

آیا شما هم مایلید شادی را در زندگی تان لمس کنید و آن را با تمام وجود احساس کنید؟لازم است بدانید این امر کار خیلی سختی نیست و به راحتی امکان پذیر است!

برای زندگی خود چند هدف تعیین کنید. از اهداف کوچکتر شروع کنید. رسیدن به هدف شادی آفرین است. به هر کدام که رسیدید برای خودتان جایزه بخرید!

مریم آقابزرگ،مشاوره نوشت: «مشکل خاصی توی زندگیم ندارم، اما خوشحال نیستم. دیگران حتی با مشکلات بیشتر و امکانات کمتر از من، زندگی شادی دارن. حس می‌کنم اونا بلدن چطور شاد باشن. من روش شاد بودن رو بلد نیستم. خیلی اوقات می‌خوام مثلاً برم تفریح اما آخرش اونقدر یه بیرون رفتن ساده رو برای خودم پیچیده می‌کنم و به هزار و یک چیز فکر می‌کنم که اصلاً نمی‌رم!.»

مراجعه‌کننده خانم جوانی است که با شکایت از بی‌حوصلگی و شاد نبودن به کلینیک آمده. پس از این‌که احتمال افسردگی و چند اختلال دیگر که باعث پایین آمدن خلق می‌شوند بررسی و رد شد، به این نتیجه رسیدم که این خانم همان‌طور که خودش هم گفت، مهارت شاد زیستن را نیاموخته. شادی محصول برآورده شدن نیازهای انسان است و بنابراین می‌تواند در هر کس به شکل متفاوتی ایجاد شود، اما برخی موارد در میان همه عمومیت دارد. اگر شما هم شرایطی شبیه این خانم دارید مطالعه موارد زیر، کمک می‌کند زندگی شادتری داشته باشید.
مهمترین اصل این است که شادی همیشه خودش به سراغ شما نمی‌آید. باید آ‌ن‌را بیافرینید.
برای پیدا کردن شرایطی که باعث شادی شما می‌شوند، به گذشته فکر کنید. قبلاً چه چیزی شما را خوشحال کرده است؟ فهرستی از این موارد را یادداشت کنید.
‌ محدودیت‌های فعلی خود را بپذیرید. ببینید از آنچه دارید چگونه می‌توانید شادی بسازید.
داشتن تغذیه سالم و کامل، ورزش صحیح و پیوسته و استراحت و خواب متعادل هم از نظر جسمی و هم روانی نشاط و شادی ایجاد می‌کنند.
صبح زود بیدار شوید، حتی اگر شب قبل دیر خوابیده باشید.
سعی کنید در امور مختلف از کار و تحصیل تا خانه‌داری و پرورش فرزندتان از روش‌های جدید و خلاقانه استفاده کنید.
به آرزوها و خواسته‌هایی که از کودکی تا به حال داشته‌اید فکر کنید. کدام یک از آنها هنوز برآورده نشده‌اند و حالا امکان رسیدن به آن را دارید؟ دست به کار شوید و خودتان را به آرزویتان برسانید!
از خودتان مراقبت کنید. به مسائل جسمی و روحیتان اهمیت بدهید.
برای معاشرت با دوستان و خانواده‌تان و هر کسی که بودن با او شما را خوشحال می‌کند برنامه‌ریزی داشته باشید.
بدون هیچ شرط و چشم داشتی به دیگران محبت کنید.
با کودکان بازی کنید.
برای زندگی خود چند هدف تعیین کنید. از اهداف کوچکتر شروع کنید. رسیدن به هدف شادی آفرین است. به هر کدام که رسیدید برای خودتان جایزه بخرید!
یکی از بزرگترین منابع شادی، شاد کردن دیگران است. می‌توانید در کارهای خیریه شرکت کنید.
به دنبال معنای زندگی باشید. به این فکر کنید که برای چه چیزی زندگی می‌کنید؟
دعا کنید. تکیه به یک منبع قدرت بی‌پایان باعث آرامش و شادی می‌شود.
بایدها و سختگیری‌ها برای شاد بودن، فرصت‌ها را از شما می‌گیرند.

منبع :دکتر سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *