دسته‌ها
کریستال بافی

طرزساخت گل سنبل کریستالی

طرزساخت گل سنبل کریستالی

گل سنبل مدل ۲

وسایل لازم:

۱-    کریستال چیپسی کوچک ۸۰ گرم

۲-     سیم روکش دار شماره ۳ و سیم مسوار

۳-    نوار گاترین سبز و سفید و برگ آماده

 

چگونگی ساخت:

۱ ساخت دسته ۴ تایی:
طبق شکلهای ۱ تا ۵   دو عدد کریستال را در یک جهت وارد سیم کرده سیم را به طول حدود ۱۵ سانت می بریم، دوباره سیم را از هردو کریستال رد می کنیم و محکم می کشیم و یک تاب به هردو سیم می دهیم.
 طبق شکل های ۶ تا ۸ ،یکی از سیم ها را از وسط دو کریستال عبور می دهیم و دوباره محکم می کشیم و همراه  سیم دیگر ۲ دور تاب میدهیم.
طبق شکل های ۹ تا ۱۲  به سیم بلندتر دو کریستال دیگر وارد می کنیم و همان مراحل بالا را برای این دو کریستال هم تکرار کرده و در واقع گلبرگ دوم آماده می شود هردو گلبرگ را روبروی هم قرار داده و به دسته ۴ تایی درست شده با دست شکل می دهیم .از این دسته ۴ تایی (شکل ۱۲)   ۵ تا  درست کنید.
گلهای کریستالی - گل سنبل
گلهای کریستالی - گل سنبل
گلهای کریستالی - گل سنبل
۲- ساخت دسته ۸ تایی:
همه مراحل بالا را انجام می دهیم با این تفاوت که از ابتدا سیم را بلند تر می گیریم. وقتی دسته ۴ تایی ساخته شد طبق شکلهای ۱۳ تا ۱۶  به دو سیم نیم سانت تاب می دهیم (شکل ۱۳)کار را ادامه می دهیم دوباره توضیح می دهم : به این شکل که دوباره ۲ کریستال دیگر به سیم بلندتر وارد کرده و یک بار به هم تاب می دهیم ، سیم بلند را از بین دو کریستال رد کرده محکم کشیده و سیمها را ۲ بار به هم می تابانیم و دوباره ۲ عدد کریستال دیگر وارد کرده و همان بافت را روی آنها اجرا می کنیم . با دست به گلبرگها شکل می دهیم تا دو تا دو تا روبروی هم باشند (شکل ۱۶)
طبق شکلهای ۱۸ تا ۲۰  انتهای سیمها را به هم تاب داده و نهایتا کار ساخت دسته های ۸ تایی پایان می یابد ازین دسته ۸ تایی به تعداد      ۸ عدد  می سازیم.
گلهای کریستالی - گل سنبل
گلهای کریستالی - گل سنبل
گلهای کریستالی - گل سنبل
گلهای کریستالی - گل سنبل
۳-    ساخت دسته های ۱۲ تایی :
طبق شکل های ۲۱ تا ۲۴ باز سیم را بلند تر گرفته و طبق روش های گفته شده در بالا تا دسته۴ تایی و ۸ تایی پیش می رویم و سیمها را نیم سانت به هم تاب داده دوباره به سیم بلند تر ۲ کریستال وارد کرده و در انتها مثل قبل ۴ کریستال اضافه می شود که دو به دو روبروی هم هستند.
دسته ۱۲ تایی در شکل ۲۵ ساخته شده ازین دسته ۱۲ تایی    ۱۴ تا  لازم داریم .
طبق شکل ۲۷ و۲۸  دور سیم مسوار نوار گاترین می پیچیم که اگر سبز هم باشد اشکالی ندارد .
طبق شکل ۲۹ از وسط سیم مسوار سیم روکش دار  را تا بالا تاب می دهیم و شروع به قرار دادن گلبرگها روی سیم می کنیم . طبق شکل ۳۰ یک دسته ۴ تایی بالا در انتهای ساقه قرار داده و با سیم روکش دار محکم می کنیم .طبق شکل های ۳۱ و ۳۲  دسته های ۴ تایی دیگر را دور آن می چینیم و با سیم به ساقه محکم می کنیم.
گلهای کریستالی - گل سنبل
گلهای کریستالی - گل سنبل
گلهای کریستالی - گل سنبل
گلهای کریستالی - گل سنبل
طبق شکلهای ۳۳ تا ۳۹  به چیدن دسته ها به ترتیب ادامه میدهیم یعنی بعد از دسته های ۴ تایی دسته های ۸ تایی و بعد دسته های ۱۲ تایی را طوری که شکل کلی گل منظم و دارای تقارن باشد.
طبق شکل ۴۰ از پایین ساقه شروع به پیچیدن نوار گاترین سبز کرده وطبق شکل های ۴۱ و ۴۲ در  جای مناسب از ساقه برگها را هم با نوار گاترین به ساقه وصل می کنیم. نهایتا گل سنبل ما آماده است.
منبع :گل های کریستالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *