دسته‌ها
ترفندهای اینترنتی

روش بازیابی عکس های پاک شده از کارت حافظه

اگر تصادفاً کارت حافظه خود را فرمت کردید و یا احتمال می‌دهید که کارت خراب شده باشد، روش‌هایی برای بازگرداندن عکس‌ها وجود دارد. برای شروع کار، به این موارد نیاز خواهید داشت:

یک کارت‌خوان

یک کامپیوتر

کارت حافظه مورد بحث

گام اول

زمانی که متوجه شدید عکس‌ها پاک‌شده‌اند، کار دیگری با کارت حافظه خود انجام ندهید. یعنی عکس‌های بیشتری نگیرید و آن‌ را فوراً از دوربین خود جدا کنید.

گام دوم

یک برنامه بازیابی انتخاب کنید. در این مقاله، از برنامه Recuva برای ویندوز و PhotoRec برای مکینتاش استفاده شده است که هر دوی آن‌ها رایگان هستند.

البته برنامه‌های رایگان بسیار بیشتری برای این کار وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای بازیابی عکس‌های خود استفاده کنید.

بازیابی عکس ها,روش بازیابی عکس ,برنامه بازیابی ,ریکاوری عکس ها,بازگرداندن اطلاعات

گام سوم

برنامه مورد نظر را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

گام چهارم

بیایید اول با Recuva شروع کنیم. برنامه را راه‌اندازی کنید و نوع فایل‌هایی که می‌خواهید بازیابی کنید را انتخاب کنید. در این مقاله ما به دنبال عکس‌ها هستیم، ولی با Recuva شما می‌توانید فرمت های دیگری را نیز بازیابی کنید.

بازیابی عکس ها,روش بازیابی عکس ,برنامه بازیابی ,ریکاوری عکس ها,بازگرداندن اطلاعات

Recuva می‌تواند انواع دیگری از فایل‌ها را نیز بازیابی کند.

به کلیک کردن در منوها ادامه بدهید تا به منویی برسید که محل فایل های از دست رفته را از شما درخواست میکند. کارت خوان خود را در کامپیوتر وارد کرده و دایرکتوری اصلی که دوربین عکس‌ها را در آن ذخیره می‌کند را توسط برنامه انتخاب کنید. این دایرکتوری، معمولاً فولدری به نام DCIM، یا نام تولیدکننده دوربین، و یا مدل دوربین است. (در صورتی که آن فولدر را نمی‌بینید یا در فرمت پاک شده است، کل حافظه را انتخاب کنید).

برای استفاده‌کنندگان مکینتاش، برنامه PhotoRec وجود دارد که کمی پیچیده‌تر است و لازم است که از رابط خط فرمان استفاده کنید و نه رابط گرافیکی. بااین‌حال نیازی به نگرانی وجود ندارد، برای اینکه زمانی که با آن آشنا شوید، استفاده از آن خیلی راحت خواهد بود.

برنامه PhotoRec را راه‌اندازی کنید و درصورتی‌که از شما درخواست شد، کلمه عبور مکینتاش خود را وارد کنید تا برنامه بتواند به همه درایوها دسترسی داشته باشد. سپس، با استفاده از کلیدهای جهت و انتخاب گزینه درست، درایوی را که می‌خواهید بازیابی کنید را انتخاب کنید (یعنی کارت حافظه خود را). ممکن است نام‌گذاری درایوها به شکلی که شما با آن آشنا هستید نباشد، پس از اندازه آن‌ها برای مشخص کردن درایو درست استفاده کنید.

برای ادامه دادن کار کلید Enter را فشار داده و برای جستجوی کارت حافظه دوربین خود، FAT16/32 partition را انتخاب کنید. برای رفتن به منوی بعدی، Enter را فشار داده و گزینه Other را انتخاب کنید.

با استفاده از کلید Enter به صفحه بعد بروید. انتخاب بعدی، به برنامه می‌گوید که در کدام قسمت به دنبال فایل ها بگردد. اگر احتمال می‌دهید که کارت حافظه شما آسیب دیده باشد، از بخش Whole استفاده کنید. در غیر این صورت برای فایل‌های پاک‌شده، Free را انتخاب کنید. مجدد کلید Enter را فشار داده و مکان ذخیره شدن فایل‌های بازیابی شده را انتخاب کنید. برای تأیید کار خود، کلید C را فشار دهید. سپس فرایند بازیابی را شروع کنید.

بازیابی عکس ها,روش بازیابی عکس ,برنامه بازیابی ,ریکاوری عکس ها,بازگرداندن اطلاعات

اجرای اسکن در برنامه PhotoRec

گام پنجم

اسکن را اجرا کنید و ببینید که چه فایل هایی پیدا می‌شوند. اگر خوش‌شانس باشید از این قسمت نتیجه می‌گیرید و نرم‌افزار عکس‌های شما را پیدا کند.

بازیابی عکس ها,روش بازیابی عکس ,برنامه بازیابی ,ریکاوری عکس ها,بازگرداندن اطلاعات

سلامت فایل‌های شما با رنگ‌های سبز، نارنجی، و قرمز مشخص می‌شود.

در صورتی که در گام چهارم به دنبال عکس‌ها بگردید، نرم‌افزار فقط فرمت های استاندارد همانند JPEG را به شما نشان می‌دهد. اگر شما به دنبال فایل های خام هستید و در اینجا نشان داده نشده‌اند، یک کار دیگر وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

در Recuva بر روی Switch to advanced mode کلیک کنید، که به شما نشان می‌دهد که نرم‌افزار چه فایل‌هایی را جستجو می‌کند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که فرمت فایل های خام دوربین خود را اضافه کنید. بسته به برند دوربین شما، این معمولاً چیزی همانند .CR2  یا .ARW خواهد بود. درصورتی‌که مطمئن نیستید، دفترچه راهنمای دوربین خود را بررسی کنید.

بازیابی عکس ها,روش بازیابی عکس ,برنامه بازیابی ,ریکاوری عکس ها,بازگرداندن اطلاعات

پسوند فایل های خام خود را به قسمتی که در بالا مشخص شده است اضافه کنید.

در برنامه PhotoRec، شما میتوانید با استفاده از فرمان FileOpts از منوی اصلی، نوع فایل هایی که جستجو می‌شوند را انتخاب کنید. یکسری از فرمت های خام اختصاصی، تحت پسوند عمومی .tiff یافت می‌شوند، پس لازم است که این را انتخاب کنید.

گام ششم

در برنامه Recuva، عکس‌هایی که می‌خواهید ذخیره کنید را انتخاب کنید، و بر روی گزینه Recover کلیک کنید. مکان ذخیره کردن فایل ها را انتخاب کنید. بهتر است جایی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید، همانند دسکتاپ و یا فولدر عکس‌ها. بهتر است که مجدداً آن‌ها را در کارت حافظه ذخیره نکنید.

برای PhotoRec، شما در مرحله قبل، محل ذخیره کردن فایل ها را انتخاب کرده بودید. به آن مکان بروید و ببینید که چه فایل‌های ذخیره‌شده‌اند.

  بازیابی عکس ها,روش بازیابی عکس ,برنامه بازیابی ,ریکاوری عکس ها,بازگرداندن اطلاعات

آها! عکس‌ها پیدا شدند.

گام هفتم

عکس‌هایی که بازیابی شده‌اند را بررسی کنید و در صورت تمایل از آن‌ها پشتیبانی بگیرید.

امیدواریم که این مراحل عکس‌های شما را بازیابی کنند. درغیراین‌صورت، گزینه‌های دیگری همانند نرم‌افزارهای تجاری و همچنین خدمات بازیابیِ حرفه‌ای اطلاعات نیز در اختیار شما قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *