دسته‌ها
بارداری بهداشت مادر کودک

شایع ترین علل انتخاب زایمان سزارین در ایران

زایمان طبیعی ، اگر در “شرایط خوب و با حضور همراه ” انجام شود و مادر تکنبک های تنفسی و حرکات مناسب طی زایمان را یاد بگیرد ، زایمان دلنشینی خواهد داشت…

۱٫ترس از درد زایمان طبیعی

enlightened یکی از علل ترس ، ” نشناختن و ندانستن” است :

نشناختن  :غریب بودن محیط و افراد ، بر درد و ترس مادر می افزاید . به همین دلیل در کشورهای پیشرفته ، اتاقهای زایمان را با بیشترین شباهت به “منزل” طراحی کرده اند تا مادر احساس غریبی نکند . ضمن اینکه یکی از افراد نزدیک مادر (معمولا همسر) او را همراهی میکنند . به شما توصیه میکنم ، در طی بارداری ، ۱-۲ بار از بیمارستان خود دیدن کنید و با ماماهایی که طی درد همراهی تان میکندد ، آشنا شوید .

نقش همراه در حین زایمان :

 

مامای همراه ،  درد زایمان طبیعی ، عوارض سزارین

ندانستن (اطلاعات ناکافی یا غلط) : مادر بر اساس اطلاعات ناکافی که دارد ، برایش غیر ممکن به نظر می رسد که چطور ممکن است از واژن کوچک ش ، یک نوزاد متولد شود! اما همانطور که اینجا توضیح دادم ، بدن ما در بارداری تغییرات حیرت انگیزی میکند ! قلب ها،کلیه ها، سیستم گردش خون ،سیستم گوارش ، پوست و …پس آیا دستگاه تناسلی ما با بارداری و زایمان تطابق نمی یابد ؟!! چرا !! در کل ۹ ماه بارداری ، هورمونهای مختلف بر روی دهانه رحم و خود واژن تاثیر گذاشته و قابلیت کشسانی آنها را به طور شگفت انگیزی افزایش میدهند . ضمن اینکه واژن چین هایی دارد که مثل آکاردئون قابلیت باز و بسته شدن دارد .تطابق های تدریجی  بدن مادر با بارداری و زایمان در طی ۹ ماه  در تصویر زیر نشان داده شده :

 

تغییرات بدن در بارداری ، افتادگی رحم ، اندازه شکم در بارداری ، زایمان طبیعی یا سزارین

enlightened علت شایع دیگر ، این است که مادران شما (۲۰-۳۰ سال پیش) در شرایط بد و با استانداردهای پایین زایمان کردند .مثلا نباید از تخت پایین می آمدند.حضور همراه ممنوع بود.تعداد ماماها کم بود و خیلی مسایل دیگر. ولی امروزه ، حتی در بیمارستانهای دولتی ، تعداد مادران کمتر شده و به همان نسبت ، رسیدگی هم بیشتر شده است .بیمارستانهای خصوصی هم داریم که واقعا با استانداردهای بالا در این زمینه کار میکنند . روشهای کاهش درد هم کم کم جا افتاده و بسیاری بیمارستانها اجازه حضور همراه ، خصوصا مامای همراه را میدهند . زایمان طبیعی ، اگر در “شرایط خوب و با حضور همراه ” انجام شود و مادر تکنبک های تنفسی و حرکات مناسب طی زایمان را یاد بگیرد ، زایمان دلنشینی خواهد داشت.در تصاویر زیر تفاوت اتاقهای لیبر با استاندارد پایین و اتاق لیبر با استاندارد کافی نشان داده شده اند:

 

زایشگاه ، اناق زایمان ، درد زایمان طبیعی ، زایمان در آب زایشگاه ، اتاق زایمان ، درد زایمان طبیعی ، شل شدن واژن، واژن گشاد ، افتادگی لگن، افتادگی رحم

نسل گذشته ما ، به ناچار و به دلیل شرایط کشور، در زایشگاه هایی شبیه تصویر سمت چپ (البته بهترین حالتش این بود) زایمان کرده اند .همراه هم که نداشتند . پس خاطرات خوشی هم نمیتوانسته اند داشته باشند! و بسیاری از این مادران ، بدلیل ناراضی بودن از زایمان خودشان ، دختران شان را جهت انجان سزارین ترغیب میکنند !

enlightened شما از درد زایمان می ترسید . درسته ؟ خب فرض کنید از فردا تمام دندانپزشکی ها مواد بیحسی شان را دور بیندازند ! آیا باز هم دندانپزشکی می روید ؟ مسلما خیر !! چون درد اعمال دندانپزشکی بسیار زیاد است . همانطور که هر دردی (حتی سردرد) نیاز به تسکین دارد،  درد زایمان هم باید تا حد امکان کاهش یابد (قرار نیست حذف شود، اما قابل تحمل شود) . چیزی که در زمان مادران ما اهمیت چندانی نداشت ! و مهم این بود که فقط این فرد “زایمان کنه ” . به همین دلیل اکثر مادران ما ممکن است خاطره خوشی از زایمان شان نداشته و به دخترانشان هم توصیه کنند که سزارین انجام بدن .البته این مادران گرامی باید بدانند ، درست است که بچه عزیز است ، اما سلامتی ش عزیز تره ! مثلا شما به کودکان تان واکسن می زنید . نوزاد درد می کشد . اما شما جلوی واکسن زدن ش را نمیگیرید . چون میدانید منافع دارد . مادران شما هم نباید صرفا بدلیل درد کشیدن شما ، شما را از زایمان طبیعی بازدارند  .

enlightened پس نتیجه میگیریم برای داشتن یک زایمان کم درد ، ابتدا به محیطی که قرار است زایمان کنید تشریف ببرید تا برایتان غریب نباشد و در شما ایجاد ترس نکند . (که همین ترس باعث میشود دردتان بیشتر شود و پبشرفت زایمان کند تر شود) و با پرسنل آنجا آشنایی بیشتری پیدا کنید .بعد، آگاهی علمی  تون رو بالا ببرید و از مکانیزم زایمان مطلع شوید .بهتر است مامای همراه ، و اگرمیسر نبود ، از همسرتان جهت همراهی استفاده کنید . خیلی خوب است اگر با مراجعه به ماماهای دارای مدرک زایمان فیزیوولوژیک ، اطلاعات خود و همسرتان را بالا ببرید .

مامای همراه :

زایمان طبیعی ، درد زایمان ، مامای همراه ، مامای خصوصی

۲٫ از ایجاد افتادگی های لگن و بی اختیاری های ادرار و مدفوع می ترسم

یکی از اثرات بالا رفتن سن ، شل شدگی ها و افتادگی های  اعضای مختلف بدنه . مثلا بازوها . مثلا اجزای صورت . مثلا گردن و …

افتادگی لگن ، شل شدن واژن ، زایمان طبیعی و شل شدن واژن ، افتادگی رحم

لگن و اعضای لگنی هم مسلما با افزایش سن دچار افتادگی می شوند . رباط ها سست تر می شوند و عضلات ضعیف می شوند .  این نوع سستی لگن درهمه خانم ها ایجاد می شود و مهم ترین مساله موثر هم ، جنس بدن شون از نظر ارثی هست . چون در گذشته همه زایمان ها طبیعی بود ، کلاااا این افتادگی ها را ففط و فقط به زایمان ربط میدادند . درست است که “زایمان های متعدد بدون رعایت برخی نکات” ممکن است روند افتادگی را سریع تر کند  ،اما عزیزان ،فقط زایمان  دلیل افتادگی نیست !در کل ، سبک زندگی موثرتر از زایمان است …یبوست های طولانی .. سکس متعدد از مقعد …..ورزش نکردن و شل بودن عضلات لگن ، همه اینها در اقتادگی رحم و …موثرند . تحقیقات نشان داده که یک خانم با بالا رفتن سن ، حدود ۶۰ درصد در معرض انواع بی اختیاری ها قرار دارد . بدلیل کلا “سبک زندگی” و نه فقط نوع زایمان !

۳٫در کل عمل سزارین برایم راحت تر است از هر نظر .

. جنین یک انسانه و داخل شکم دوره ی تکاملی داره که باید طی کنه . چقدر ما میتونیم خودخواه باشیم که بخاطر اینکه تاریخ تولد بچه مون رند بشه ، یا با عید خاصی مقارن بشه و …! من مطمئنم این حرکت فقط تو ایران به این شکل انجام میشه که تاریخ و خود مادران  تعیین میکنن . مثل این می مونه من برم بیمارستان بگم : ببخشید ، لطفا وقت بدین من فردا ۸ صبح بیام آپاندیسم رو در بیارم ! چون نمیخام اورژانسی پاره بشه  .

البته به نظر من کسانی که  میگن مادر حق داره انتخاب کنه که نوزادش در چه روزی به دنیا بیاد ، باید یک دوره ببینن که شامل تشکیل و تکامل جنین و نظم بارداری و …باشه . بعد ببینیم آیا با این آگاهی باز هم این تصمیم را فقط بخاطر راحتی خودشان و خانواده شان خواهند گرفت ؟

ضمن اینکه زایمان طبیعی، شیرینی ش به همینه که همه  منتظرن تا نی نی با ناز بیاد ! صد بار درب زایشگاه رو میزنن که نی نی ما چی شد ! همه هیجان دارن !

۴٫می ترسم حین زایمان ، نوزادم بدلیل ایجاد فشار و …مشکل دار شود

وقتی زمان زایمان فرارسیده است ، جنین با آگاهی ، مسیری رو طی خواهد کرد که اتفاقا این مسیر هم جزیی از تکامل اوست . همین فشاری که غالبا از اون استفاده میشه تا زایمان طبیعی را بد جلوه بدهند ، روندی آگاهانه برای جنین است . جنین از خلسه ۹ ماهه  خارج شده و با شروع انقباضات رحم ، متوجه می شود که اتفاقاتی در حال رخ دادن است . (بر عکس سزارین های انتخابی ، که جنین پس از ۹ ماه آرامش و غوطه وری در آب ، به یکباره و بدون اطلاع قبلی به خارج از رحم کشیده می شود .)

از فشار بر سر جنین نترسید ! چون ملاجهای جنین هنوز بسته نشده اند و اتصال استخوانهای سر جنین به هم ، طوری است که کاملا میتوانند بدون ایجاد فشار بر مغز ، حرکت کنند. حتی نگران تغییر شکل سر جنین هم نباشید . چون استخوان سر جنین ، چند ماه طول میکشد تا شکل نهایی خود را پیدا کند .

باز هم در آخر توصیه میکنم به واحد ” ان آی سی یو ” مراجعه کنید و ببینید چند درصد از آنها زایمان طبیعی داشته اند ! تحقیقات فراوان ثابت کرده اند که زایمان (چه طبیعی و چه سزارین) به هر حال ممکن است با عوارضی هم برای مادر و هم برای جنین همراه باشد . اما این عوارض هم در مادر و هم در جنین ، در زایمان سزارین بیشتر دیده شده است . حتی تحقیقات جدیدتر نشان داده است که نوزادان سزارینی بیشتر در معرض “دیابت و آسم” قرار دارند . و من یاد جمله ای از خانم دکتر خداکرمی می افتم : با انجام سزارین های بیجا و انتخابی ، عمدا نسلی را بیمار تحویل جامعه می دهیم .

۵٫ شل شدن واژن و سست شدن زندگی زناشویی

همون طور که قبلا گفته بودم ، واژن یک عضله ست . تنگ کردن آن هم در اختیار خودتان است . همانطور که می شود عضله بازو یا مثلا شکم را تفویت کرد ، میتوان با انجام ورزش ” کگل ” ، عضبه واژن را تقویت کرد. ضمن اینکه اجازه ندهید رابطه زناشویی شما به یک لوله (واژن) بند باشد ! شما می توانید خانم هات و گرمی برای همسرتان باشید و سکس های بسیار متنوع و خاطره انگیزی رو داشته باشید . همه چیز زندگی تان بر پایه تنگ یا گشاد بودن واژن نباشد . زن باهوشی برای همسرتان باشید . به هر حال دیر یا زود همه یائسه خواهید شد و واژن خشک و شکننده خواهد شد و مسل جنسی تان کاهش خواهد یافت . پس طنی باشید که چیزهای با ارزش مند تر از واژن شما را برای همسرتان محبوب کند . چیزهایی که ماندنی هستند .

۶٫توصیه پزشکم و تنگ بودن لگن در معاینه

دوستانی که تنها علت شان برای زایمان سزارین ، توصیه پزشکشون بوده ، بهتره برای معاینه ، حتما پیش پزشک دیگه ای (که قرار نیست پیشش زایمان کنید) مجداا معاینه لگنی انجام دهید . قبلش هم نگویید که پزشک خودم تشخیص تنگی لگن داده . ضمنا این پزشک دوم را کسی انتخاب کنید که توی شهرتون طرفدار زایمان خاصی نباشه . برخی پزشکان به وضوح فراوان ، طرفدار سزارین هستند . اگر درنهایت تشخیص تنگی لگن  ،توسط پزشک بی طرف دوم هم تایید شد، بهتره سزارین رو انتخاب کنید .

۷ توصیه مادر (یا خواهر/یا مادربزرگ و خاله و …)

معمولا مادر یا مادر بزرگی که زایمان طبیعی رو برای شما نمی پسندند  ، قلبا ۳ علت دارند :

۱٫ما زایمان کردیم و بدنمان به هم ریخت . شما دیگه شیک باشید و سزارین کنید .

معمولا این ماردارن ، سزارین را یک تکنولوژی برای رهایی از زایمان طبیعی می دانند و زایمان طبیعی را یک روش قدیمی و عقب مانده ! بله ، سزارین تکنولوژی است ! اما برای کسی که واااقعا زایمان طبیعی برایش مشکل ایجاد میکنه . مثل ۲ قلویی . مثل بریچ .

عمل آپاندیسیت هم قبلا وجود نداشت  ! الان که هست  ،همه باید بریم انجام بدیم ؟ یا در مواقع ضرورت انجام بدیم ؟ درسته من بگم : نمیخام آپاندیسم یهو درد بگیره و منو نصفه شب بکشونه بیمارستان و بعد از کلی درد عمل بشم ! آقای دکتر لطفا منو بخوابون و آپاندیسم رو در بیار !!blush

خب معمولا مادران ، تعداد زایمان های بالاتری  ،آن هم به روش طبیعی و در شزایط سخت جامعه و معمولا با فاصله های کم داشتند . آگاهی شان نیز راجع به زایمان طبیعی و مراقبت ها و ورزش کگل و …خیلی پایین بود . به همین دلیل دوست ندارند این تجربه برای شما تکرار شود . در صورتی که الان در ایران مراکزی هستند که زایمان طبیعی رو خیلی خوب انجام میدن . از ابتدا که کلاسهای آموزش و آگاهی میزارن .استاندارد هایشان در زایمان طبیعی هم برابر روز دنیاست .

۲٫ دختر من ضغیفه و لاغره  و نمیتونه تحمل کنه !crying

اتفاقا برای فرد ضعیف و لاغر ، سزارین که  بد تره ! اگر دخترتان ضعیف است ، بدانید در زایمان طبیعی نیم لیتر خون از دست میده . اما در سزارین ۱ لیتر! yes

سزارین یک عمل جراحی است و برای بدن بار بزرگی محسوب میشه . جوش خوردن ۷ لایه برش ، واقعا جون میخاد !

۳٫ چشم وهم چشمی !!cool

بله ! متاسفانه واقعیتی هست که وجود داره ! جتی در مسایل پزشکی !
من خیلی میبینم خانواده ها افتخار میکنند به این شکل : نزاشتم بره طبیعی درد بکشه ! بردیمش بمارستان قلان  ،پبیش دکتر فلان ، ۳ میلیون تو مطب دادیم ! ۴ میلیون هم بیمارستان ش شد !! به به !! چه چه !!

و اینجا مادران برای مسابقه ای که دحترانشان را از بدو ازدواج در این مسابقه انداحته اند  ، برای اینکه به اصطلاح کم نیاورند و مثلا طاقچه بالا بگذارند  ، زایمان سزارین ۱۰ میلیونی میخواهند که ثابت کنند دختر ما از مثلا خواهر شوهرش کم ندارد !! اما با عرض پوزش به نظر من از خواهر شوهرش کم دارد>> آن هم عقل و خرد است ! عقل کم دارد که در این موارد هم مسابقه میگذارد !

اگر بحث طاقچه بالا گذاشتن و پول خرج کردن بیشتر و …است  ، شما میتوانید یک زایمان طبیعی شاهانه داشته باشید :

مثل فرح : که با گاز انتونوکس طبیعی زایمان کرد!

مثل کیت میدلتون (عروس ملکه انگلیس) : که زایمان بی درد داشت .

مثل بسیار هنرپیشه های هالیوودی که مدل لباس و رفتار و هیکل و …شون برای برخی خانم ها الگو هست .

در ایران مراکز بسیار پیشرفته و تمیز و خصوصی جهت زایمان طبیعی وجود داره . همه امکانات زایمان بی درد هم در ایران هست . مراکزی که همسر و مامای همراه داشته باشید هم هست . حد اقل کسانی که دسترسی به این امکانات دارند ، بهتره استفاده کنند .

منبع :ماماسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *