دسته‌ها
آشپزی

طرز تهیه حلوای هویج توپکی بسیار زیبا و متفاوت

طرز تهیه حلوای هویج توپکی بسیار زیبا و متفاوت

حلوای هویج توپکی بسیار زیبا و متفاوت+عکس

 مواد لازم:

هویج: نیم کیلو ( حدود ۵ عدد متوسط)

آرد سفید: یک و نیم پیمانه (لیوان فرانسه)

پودر قند یا نثار: دو و نیم الی ۳ پیمانه

کره ( یا مارگارین) + روغن جامد: سه چهارم پیمانه

هل: نصف قاشق چایخوری

گلاب: ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری

محلول غلیظ زعفران: به دلخواه (من از نیم فنجان محلول زعفران استفاده کردم)

گردو یا پسته خرد شده: برای تزئین

 حلوای هویج توپکی بسیار زیبا و لذیذ+عکس

طرز تهیه:

۱-ابتدا هویج خوش رنگ فرنگی را  پوست کنده و با مقدار کمی آب آبپز می نماییم. بعد آن را آبکش کرده و با رنده ریز رنده می نمائیم و سپس با دستگاه پوره کن خوب پوره می نماییم و درون ماهی تابه روی حرارت ملایم قرار می دهیم و گلاب را می افزاییم و کمی که آبش را کشید بلافاصله از روی حرارت بر می داریم.
۲- آرد الک شده را درون ماهی تابه می ریزیم و با حرارت بسیار کم تفت می دهیم بعد از حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه که بوی خامی آرد برطرف شد مجددا الک می کنیم تا آرد گلوله گلوله نشود.

۳- آرد را مجددا روی حرارت قرار می دهیم. وقتی بوی خامی اش کاملا برطرف شد و در حال تغییر رنگ بود؛ کره و روغن (ترجیحاً آب شده) را به آن می افزاییم و خوب هم می زنیم. مایع شلی به دست می آید. (آرد بایستی خوب تفت بخورد، در غیر این صورت حلوا به کام خواهد چسبید).
۴-بعد هویج را به آرد و روغن می افزاییم. اگر هویج خنک باشد شاید مواد کف نماید که با هم زدن برطرف خواهد شد.

۵- بعد هل و محلول زعفران را نیز به مواد اضافه می نماییم و خوب هم میزنیم. ماهی تابه را از روی حرارت بر می داریم. بهتر است کمی هم پودر زعفران خشک به آن بیفزائیم. سبب خوش طعم شدن بیشتر خواهد شد.

۶- مواد وقتی کمی از حرارت افتاد، نثار قند را به آن می افزاییم و با قاشق چوبی مدام هم میزنیم و می چشیم. مقدار پودر قند را بسته به ذائقه می توان کم و زیاد کرد. ضمناً بعضی از هویج ها، فرنگی می باشند که رنگ پر رنگی دارند ولی شیرین نمی باشند. برخی هویجها نیز قندی می باشند و رنگ روشنی دارند که نیاز به پودر قند کمتری دارند.

این حلوا از لحاظ ترکیب رنگ با پودر پسته تزئین می شود که هویج را تداعی می نماید. ولی از لحاظ مزه با گردوی خرد شده که کمی دندان گیر باشد خوشمزه تر است.

منبع :نیک صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *