دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تکنیک هایی برای افزایش نشاط روحی و روانی

برای اینکه شاد باشیم باید از عوامل استرس زا و مضطرب کننده دوری کنیم و با یک سری راه و روش ها به سوی شادابی بیشتر قدم برداریم.

نشاط روحی,دوری  از استرس,شادابی

رسانه ۷ –برای اینکه شاد باشیم باید از عوامل استرس زا و مضطرب کننده دوری کنیم و با یک سری راه و روش ها به سوی شادابی بیشتر قدم برداریم.

سطح اضطراب خود را پایین بیاورید

بسیاری از اوقات داشتن ذهنی مضطرب باعث می‌شود احساس منفی پیدا کنید. مدیریت استرس یک فرآیند تدریجی است. به شیوه زندگی خود نگاه کنید. اگر شما استرس زیادی در زندگی دارید، راه‌هایی برای کاهش آن پیدا کنید، برای مثال، به یک کلاس آرامش‌بخش یوگا بروید، یا با رئیس خود در مورد تغییر ساعت کاری تان صحبت کنید. به طور منظم ورزش کنید و زمانی را به خودتان اختصاص دهید. اینها تغییرات مثبت هستند و می‌توانند در کاهش استرس شما موثر باشند.

استفاده از طنز ، شوخی و لذت بردن

حس شوخ طبعی یک قدرت درونی است. سعی کنید طرف خنده هر شرایطی را ببینید تا بهتر بتوانید با آن کنار بیایید. شوخی‌ها می‌توانند نگرانی‌ها را کم‌اهمیت‌تر جلوه دهند.

انجام کارهای لذت بخش نیز برای سلامت احساس شما مفید است. تماشای بازی‌های ورزشی به همراه یک دوست، دوش گرفتن، یا ملاقات و صرف قهوه با دوستان نمونه‌هایی از فعالیت‌های کوچکی هستند که می‌توانند روز شما را بهبود بخشند. انجام کاری که در آن مهارت دارید، مانند پخت و پز یا حرکات موزون، یک راه خوب برای لذت بردن است و حس موفقیت را به شما می‌بخشد. اگر شما احساس ناراحتی می‌کنید، به خود یادآوری کنید که در چه فعالیت‌هایی خوب هستید. این کار واقعا حال شما را بهتر می‌کند. از کارهایی که در لحظه ممکن است شادی آور و لذت بخش باشند اما بعدها احساس شما را بدتر می‌کنند اجتناب کنید. کارهایی مانند خرید کالاهایی که نیاز ندارید.

عزت نفس خود را افزایش دهید

عزت نفس چگونگی احساس شما در مورد خودتان است. بسیاری از چیزها می‌تواند عزت نفس شما را پایین تر بیاورند، چیزهایی مثل یک شکست عاطفی، اضافه وزن، از دست دادن شغل و… گرچه هیچ کدام از این چیزها ارزش ما را پایین نمی‌آورند اما ممکن است این گونه احساس کنیم. اگر اعتماد به نفس شما پایین است، مهم است که یاد بگیرند چگونه آن را بهبود ببخشید. بهترین راه برای بهبود عزت نفس شما این است که با خود طوری رفتار کنید که با یک دوست ارزشمند رفتار می‌کنید. توجه کنید چه زمانی از خودتان نا امید می‌شوید و مثلا به خود می‌گویید:«تو خیلی احمقی که نتوانستی آن شغل را به دست آوری.» به جای آن فکر کنید: «آیا من چنین حرفی را به بهترین دوست خودم می‌زنم؟» احتمالا نه. در عوض به خودتان چیز مثبتی بگویید: تو آدم باهوشی هستی در مصاحبه شغلی بعدی بهتر عمل خواهی کرد.

داشتن یک شیوه زندگی سالم

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید انتخاب یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما کمک کند که از لحاظ عاطفی قوی تر شوید. یک رژیم غذایی مناسب مغز و بدن شما را قادر می‌سازد که موثرتر و بهتر کار کنند. یک رژیم غذایی متعادل را انتخاب کنید که شامل گروه‌های غذایی اصلی باشد.

ورزش کنید

ورزش حتی در حد متوسط می‌تواند باعث ترشح مواد شیمیایی در مغز شما شود که خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. این می‌تواند به شما کمک کند خواب بهتری داشته باشید، انرژی بیشتری داشته باشید و قلب خود را سالم نگه دارید. اگر شما تلاش می‌کنید به یک وزن متناسب دست پیدا کنید، ورزش به شما کمک خواهد کرد که وزن کم کنید. تمرین ورزشی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت می‌برید. می‌توانید همراه یک دوست یا در حین گوش دادن به موسیقی ورزش کنید. بزرگسالان باید ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت ورزشی داشته باشند.

خواب کافی داشته باشید

یک بزرگسال به طور متوسط حدود هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارد تا بدن و ذهنش به طور کامل استراحت کند، اما این مقدار می‌تواند در افراد متفاوت باشد. برخی افراد به خواب کمتری نیاز دارند و برخی خواب بیشتری احتیاج دارند تا بتوانند برای فعالیت‌های روزانه خود آماده شوند. به هر صورت، اطمینان حاصل کنید که خواب را یکی از اولویت‌ها در نظر می‌گیرید. این کار ممکن است برای برخی افراد مانند والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده اند و کارکنان شیفتی، بسیار سخت باشد. از شریک زندگی خود یا یکی از اعضای خانواده تان بخواهید به شما کمک کنند تا بتوانید بیشتر به خواب خود برسید.

صحبت کنید و آنچه در دل دارید را با دیگران در میان بگذارید

ارتباطات مهم است، چه با یک دوست باشد، چه با یکی از اعضای خانواده یا مشاور. ارتباطات به شما کمک می‌کند که تنش‌ها را در درون خود نگه ندارید و آنها را آزاد کنید. اگر شما در مورد احساسات درونی خود صحبت می‌کنید، مراقب باشید که با چه کسی حرف می‌زنید اطمینان حاصل کنید کسی را انتخاب کنید که نیت خوبی در مورد شما داشته باشد. لازم نیست در مورد احساسات خود خیلی رسمی‌ یا جدی صحبت کنید. شما می‌توانید در مورد همه چیزهای کوچکی که شما را آزار داده یا غمگین‌تان کرده اند حرف بزنید. این طور ممکن است در نهایت از مشکلی که پیش از این به نظر بسیار دشوار می‌آمد خنده تان بگیرد. هم چنین این کار به شما کمک می‌کند که روابط و ارتباطات خود را با دیگران تقویت کنید. بسیاری از مردم به این نتیجه می‌رسند که صحبت با یک مشاور در مورد چیزهایی که آنها را نگران می‌کند می‌تواند بسیار مفید باشد. نوشتن اتفاقات، کشیدن نقاشی یا آواز خواندن می‌توانند به شما کمک کنند درد و ناراحتی خود را ابراز کنید و زمان‌های سخت زندگی خویش را پشت سر بگذارید.

منبع : hidoctor.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *