آیا اولین باری را که برای استخدام، قرار مصاحبه داشتید و می خواستید در مقابل حضار بسیاری سخنرانی کنید، به خاطر دارید؟ شاید هم وقتی قرار بود کار جدیدی را شروع کنید یا برای نخستین بار به ملاقات شخص مهمی بروید، گلوی تان از ترس خشک شده و لرزه بر اندامتان افتاده بود.

آیا اولین باری را که برای استخدام، قرار مصاحبه داشتید و می خواستید در مقابل حضار بسیاری سخنرانی کنید، به خاطر دارید؟ شاید هم وقتی قرار بود کار جدیدی را شروع کنید یا برای نخستین بار به ملاقات شخص مهمی بروید، گلوی تان از ترس خشک شده و لرزه بر اندامتان افتاده بود.

روابط یکی از مهمترین قسمت‌های زندگی ماست و تقویت مهارت‌های اجتماعی یکی از مهمترین چیزهایی است که هر فردی باید یاد بگیرد. بهتر کردن نتایجی که در این زمینه می‌گیرید و به دست آوردن اطمینان بیشتر به مهارت‌های اجتماعیتان اعتمادبه‌نفستان را به طور کلی بالا خواهد برد.

آیا اولین باری را که برای استخدام، قرار مصاحبه داشتید و می خواستید در مقابل حضار بسیاری سخنرانی کنید، به خاطر دارید؟ شاید هم وقتی قرار بود کار جدیدی را شروع کنید یا برای نخستین بار به ملاقات شخص مهمی بروید، گلوی تان از ترس خشک شده و لرزه بر اندامتان افتاده بود، از لحاظ روحی و روانی به هیچ وجه در شرایطی مساعد نبودید و فکر می کردید مجبورید حاشیه امن خود را رها کنید و به همین خاطر به شدت احساس ناامنی می کردید؟

از طرف دیگر می خواستید تمام مهارت های خود را نشان دهید و در این راه هر ریسکی را بپذیرید. می دانستید که اگر موفق شوید، مزایای بسیاری از آن شما خواهد شد. با این وجود عدم اعتماد به نفس، ترس ها و تردیدهای تان همواره شما را ناامید می کرد

در چنین مواردی داشتن اعتماد به نفس و لحنی مطمئن نسبت به کاری که می خواهیم انجام دهیم اهمیت بسیاری دارد. اگر خودمان را باور داشته باشیم، به رغم عوامل دلسرد کننده و موانع موقتی که با آنها مواجه می شویم، همواره با شهامت و انرژی به پیش می رویم.

حالا تصور کنید در یکی از این موقعیت های کاری و اجتماعی قرار گرفته اید. قرار است یک ایمیل کاری مهم ارسال کنید و یا به یک مصاحبه کاری بروید. خوب است با خود تمرین کنید که قوی و محکم باشید. برای این کار اولین قدم این است که خودتان را بشناسید. آیا شما اعتماد به نفس بالا دارید یا خیر؟!

برای این منظور ابتدا یک ایمیل کاری بنویسید و یا متن صحبت خود را آماده کنید. بعد بیایید با هم ببینیم چقدر در صحبت های خود از این لغات استفاده کرده اید؛ این ده کلمه نشان دهنده اعتماد به نفس پایین هستند:

نمی‌دانم
از به کار بردن این لغت باید به جد جلوگیری کرد، هر کسی که در مقابل یک درخواست کاری یا قرار ملاقات کاری نمی دانم را به کار ببرد موجب ایجاد یک احساس منفی در طرف مقابل می شود. بنابراین تلاش کنید در گفتار خود قطعیت بیشتری داشته باشید، نمی‌دانم نشان از شک و دودلی شما دارد.

شاید
در استفاده از کلمه «شاید» احتیاط پیشه کنید، آیا شما واقعاً نسبت به آنچه می گویید مطمئن هستید؟ به این نکته دقت کنید که هیچ از شما انتظار انجام کارهای خارق العاده ندارد، بنابراین به کار بردن چنین کلمه ای در مکالمات کاری این معنا را به ذهن متبادر می سازد که شما توانایی لازم برای انجام کار مربوطه را ندارید.

شک دارم
استفاده از این لغت تنها در یک حالت بار منفی همراه با خود ندارد، آن هم در دادگاه و هنگام صحبت در مورد متهم به انجام جرمی است. بنابراین با صراحت تمام و مستقیم منظور خود را بیان کنید و تلاش کنید از نتیجه گیری خود در مورد هر بحثی دفاع کنید، بدون اینکه اندکی شک به دل خود راه دهید.

معمولاً
این واژه هم چون یک تیر عمل می کند و حاوی این پیام است که شما ویژگی های لازم برای انجام کار مورد نظر را ندارید. به کار بردن واژه «معمولاً» باعث مخدوش و مخفی شدن بخشی ازواقعیت ها و توانایی های شما می شود.

غیرممکن
مطمئن باشید که انسان های موفق هیچ گاه در مکالماتشان از غیرممکن استفاده نکره اند، با گفتن چنین کلمه ای مخاطب به سرعت اعتمادش را به شما از دست می دهد. بنابراین تلاش کنید به جای استفاده از واژه غیرممکن شرایط دشوار و موانع موجود در کار را توضیح دهید.

نگران هستم
طبیعی است که استرس های بی پایان زندگی آدمی را نسبت به انجام کارهای مختلفش قدری نگران می کند. اما زمانی که شما در پُست الکترونیکی خود از واژه «نگران هستم» استفاده می کنید، در واقع عدم اعتماد به نفس خود را نسبت به توانایی هایتان نسبت به انجام آن کار نشان می دهید. اگر نسبت به پذیرفتن کاری نگران هستید تنها نگرانی خود را ابراز کنید و تلاش کنید راه حلی بدون استفاده از واژه غیرممکن ارائه دهید.

تشویش دارم
توضیح احساس پریشانی و گیجی برای دیگران تنها موجب افزایش این احساس درون آدم می شود، بهتر است با پرسیدن سۆالات مختلف ابهامات خود را در رفع کنید. زیرا گفتن از تشویش درونی این احساس را به سایرین می دهد که شما حتی سر فصل موضوع مورد بحث را به خوبی درک نکرده اید یا اینکه موضوع برای شما گیج کننده و دشوار بوده است.

نیاز
همه ما نیازهایی در زندگی خود داریم، وقتی شما این نیازها را از طریق پست الکترونیکی برای دیگران مرتباً شرح می دهید شما را یک انسان نیازمند نشان می هد. از گفتن اینکه نیاز دارید تا کاری را انجام دهید و بیان احتیاج هایتان به صورت مستقیم جداً خودداری کنید.

احتمالاً
برخی از ما عادت داریم تا آینده یک موقیعت شغلی یا یک پروژه را پیش بینی کنیم. زمانی که شما به فردی از نتیجه احتمالی کاری صحبت کنید در واقع عدم اطمینان خود را نسبت به توانایی ها و عدم شناخت کامل از ابعاد کار مورد نظر را نشان می دهید.

حیرت
باید نسبت به این مسأله آگاه باشید که به کار بردن چنین واژه ای به صورت مستقیم نشان از سرگشتگی و آشفته حالی شما دارد. هرچند قرار گرفتن در یک موقعیت جدید کاری می تواند با چنین احساسی همراه باشد اما بیان آن تنها منجر به از بین رفتن احساس اطمینان مدیر یا کارفرما به شما می شود.
منبع: سلامت، عصرایران