مدل لباس بازیگران در جشنواره فجر ۳۳
حضور چهرههای ایرانی در مجامع بینالمللی علاوه بر بار هنری، میدان رقابتی برای طراحان ایرانی است تا تواناییشان را در مقایسه با همتایان خارجی خود بسنجند.
در سالهای اخیر، استفاده از دانش و هنر طراحان لباس برای حضور در مراسم رسمی در میان ستارههای ایرانی هم مرسوم شده است؛ به همین دلیل حضور چهرههای ایرانی در مجامع بینالمللی علاوه بر بار هنری، میدان رقابتی برای طراحان ایرانی است تا تواناییشان را در مقایسه با همتایان خارجی خود بسنجند. همین اتفاق بهانهای شد تا حضور ایرانیان هنرمند و هم پای آن طراحان ایرانی را مرور کنیم.
سرتاپا ایرانی
هشتمین جشنواره فیلم آسیاپسیفیک، آخرین اتفاق هنری سال ۲۰۱۴ بود که چهرههای ایرانی با دستی پر از آن برگشتند. در این مراسم مریلا زارعی جایزه تقدیری بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «شیار ۱۴۳ » دریافت کرد.
او با لباس آبی چشمگیری در مراسم اختتامیه حاضر شد و جایزه خودش را دریافت کرد؛ لباسی که بهگفته آنا ثانی، طراح لباس رنگ آبی لاجوردی برای آن انتخاب شد تا بیشباهت به لباس او در جشنواره فیلم فجر سال گذشته نباشد. این لباس شامل پیراهنی بلند بود با کتی کوتاه که نقوش هندسی و تصاویر گل لاله عباسی روی آن خودنمایی میکردند.
آنا ثانی طراح ایرانی که برندی هم با نام خود دارد، در توضیح این انتخاب گفته: علاقهمند بودم در بحث اقتباس صرفا از یک فرم خاص در معماری بهره نگیرم و در بین نقوش هندسی با اقتدار دنبال نرمش زنانهای میگشتم که آن را در طرح لاله عباسی فرش جستم و اینگونه طرح قالی و معماری به هم گره خورد.
مراحل تولید پارچه توسط طراح انجام شده تا بهواقع لباسی خاص و متفاوت باشد. کاملکننده لباس، کیف و کفشی بود که از پارچه خود لباس تهیه شده بود تا چیزی کم نباشد. مهرو رهبری مسئولیت این کار را برعهده داشت و درنتیجه لباسی که مریلا زارعی با آن جایزه جشنواره آسیا پسیفیک را دریافت کرد، لباسی کاملا ایرانی و کار طراحان و سازندگان ایرانیبود.
یک تیم و یک طراح
« عصبانی نیستم » سال ۲۰۱۴ میلادی را با حضور در جشنواره فیلم برلین شروع و با جشنواره آسیا پسیفیک به پایان رساند. رضا درمیشیان، کارگردان و باران کوثری و نوید محمدزاده، بازیگران این فیلم در برلین حضور پیدا کردند تا شاهد نمایش فیلم خود در بخش پانورامای این جشنواره باشند. این هنرمندان برای حضور در آلمان، شیوه متفاوتی را انتخاب کردند؛ لباسهایی از یک پارچه با طراحی متفاوت که همگروهی و همراهی آنها را نشان میداد. این لباسها کار رضا ندیمی، طراح ایرانی بود که باید او را همراه نوید محمدزاده از زمان حضورش در عالم سینما دانست.
نوید محمدزاده همراه رضا درمیشیان برای شرکت در جشنواره آسیا پسیفیک راهی استرالیا شد و در این مراسم هم کت و شلواری متفاوت از نمونههای مرسوم مردانه به تن داشت که توسط رضا ندیمی طراحی شده بود. او به جای کت فیت کات همراه پاپیون و کراوات مشکی که لباس مرسوم آقایان در این قبیل مراسم است از کتی با برش آزاد و پیراهنی سفید با یقه جابوت استفاده کرده بود که با مدل موی بازیگر جوان سینمای ایران هماهنگی داشت و هوشمندی طراح را در انتخاب طرح و مدل نشان میداد. در میان مردان ایرانی حاضر در جشنوارههای ۲۰۱۴، کاپ خلاقانهترین تنپوش را میتوان به نوید محمدزاده داد.
گزینه بیخطر
نیما جاویدی هم با فیلم «ملبورن » در جشنواره آسیا پسیفیک حضور داشت و جایزه بهترین فیلمنامه را دریافتکرد. انتخاب او برای حضور در مراسم اختتامیه این جشنواره و دریافت جایزهاش یک انتخاب کلاسیک و گزینهای بیخطر بود؛ کت و شلواری مشکی با پیراهن سفید و پاپیون مشکی که لباس رسمی آقایان محسوب میشود و نشان میدهد قواعد حضور در مجامع بینالمللی را به خوبی بلد است.
حضوری متفاوت
فیلم «قصهها» که هنوز در سینماهای ایران به اکران در نیامده، افتخارات بسیاری برای کارگردانش به همراه داشت. رخشان بنیاعتماد بعد از جشنواره ونیز راهی استرالیا شد تا جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آسیا پسیفیک را دریافت کند اما نباید از قلم انداخت که این بار لباسی فاخرتر به تن داشت؛ همان پیراهن و دامنی که لباس ثبت شده و تیپ همیشگی رخشان بنیاعتماد است اما معلوم بود این بار از طراحی کمک گرفته تا به سبک انتخابی این کارگردان برای تنپوش، رنگ و رویی تازه دهد.
ترکیب دو رنگ قرمز و مشکی در کنار تکهدوزی سفید و مشکی که در حاشیه پایین مانتو کار شده از حضور طراحی خبر میدهد که با حفظ امضای بانوی کارگردان، لباسی فاخر و رسمیتر از همیشه برای او طراحی کرده است.
لباسی به قدمت ناصرالدین شاه
عنوان عجیبترین لباس را باید به کت و دامنی داد که لیلا حاتمی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ به تن داشت. سیمین جدایی عضو هیات داوران شصت و هفتمین جشنواره کن بود و همراه با این گروه روی فرش قرمز مراسم افتتاحیه حاضر شد؛ با کت و دامنی کارشده که لباسی فاخر به تن شاهزاده ایرانی دل شدگان بود و خاطره بدلباسی او را در مراسم اسکار سال قبل از ذهنها پاک میکرد.
چند روز بعد درحالیکه لیلا حاتمی با لباسهای طراحان مطرح دنیا مثل «الی ساب» و «دیور» در برنامههای مختلف حاضر میشد، مهرنوش شاهحسینی، آرشیتکت و طراح لباس ایرانی، از راز لباس لیلا در مراسم افتتاحیه گفت: خانم حاتمی در نظر داشت قطعهای از لباسهای کلکسیون قدیمی پدرشان را در این مراسم استفاده کند اما به دلیل محدودیت زمانی، امکان آماده کردن چنین لباسی وجود نداشت. بعد من ایده دادم که در داشتههای خانوادگیمان لباسی را با این ویژگیها جستوجو کنیم. سپس این لباس که قدمتی حدود ۱۸۰ سال دارد و روی آن با طلای خالص «نقده دوزی» شده است را پیشنهاد کردیم».
نقده دوزی از عوامل تزئین پارچه در ایران بوده که از دوره هخامنشیان رواج داشته و با این انتخاب لیلا حاتمی نماینده تمام و کمال فرهنگ و هنر ایرانی بود.
همان همیشگی
فیلم « قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد در بخش مسابقه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و جایزه بهترین فلیمنامه را از آن کارگردان و نویسنده ایرانی کرد. رخشان بنیاعتماد همراه دو بازیگر فیلمش، پیمان معادی و حببیت رضایی روی فرش قرمز مراسم اختتامیه حاضر شد.
مراسمی که آدمها برای نحوه حضور در آن برنامهریزی و با طراحان مشاوره میکنند اما کارگردان بانوی اردیبهشت، بیتفاوت به این تشریفات ترجیح میداد با همان استایل همیشگیاش در این مراسم حاضر شود؛ همان بلوزهای بلند گشاد و دامنهای پرچین و رهایی که با آن در جشنواره فیلم فجر و. . . شرکت میکند.
حبیب رضایی و پیمان معادی هم کت و شلوار نیمهرسمی را برای خودشان انتخاب کردند.
پیمان معادی کت و شلوار خاکستری روشن پوشیده بود که با مو و ریش جوگندمیاش هماهنگی خوبی داشت. استفاده از پیراهن صورتی روشن در زیر کت هم باعث شده بود لباس از سادگی خارج شود.
حبیب رضایی از ترکیب کت تک مشکی با شلوار طوسی و پیراهن سفید استفاده کرده بود که برای شرکت در مراسم، انتخاب سنجیدهای است اما نکته جذاب و چشمگیر در تیپ این بازیگر استفاده از کلاه شاپو بود. یک رنگ بودن رنگ کلاه و فریم عینک به هماهنگی تیپ حبیب رضایی کمک شایانی کرده بود.
تار و پودی احیا شده
هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز، شهریور امسال در این شهر برگزار شد آن هم درحالیکه حضور ایرانیان هنرمند و فیلمساز پررنگتر از همیشه بود. فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «نبات» در این جشنواره حاضر شد؛ فیلمی از کشور آذربایجان که بازیگر ایرانی نقش اول آن را بازی میکند. فیلم نبات در بخش « افق » جشنواره به نمایش در آمد و فاطمه معتمدآریا هنگام حضور در این مراسم لباسی از دستبافتههای یاسمن نبیزاده را بر تن داشت.
آزاده یاسمن نبیزاده، نامی شناخته شده در میان طراحان لباس ایرانی است اما فراتر از یک طراح او را باید پژوهشگر پارچه و احیاکننده شیوههای سنتی پارچه بافی ایرانی دانست.
پارچههای لباسهایی که توسط یاسمن نبیزاده طراحی و دوخته میشوند محصول کارگاههایی هستند که او در گوشه و کنار ایران برای زنده نگه داشتن شیوههای سنتی پارچهبافی مثل شعر بافی، جاجیم بافی، عبا بافیو… راهاندازی کرده است. یکی از همین پارچهها تبدیل به پیراهنی قابل توجه بر تن فاطمه معتمد آریا در جشنواره ونیز شده بود. لباسی که طراحی آن متفاوتتر و پیچیدهتر از مدلهای مرسوم در بازار است.
زندگی ایده آل