دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

اینترنت و بیماری های روحی روانی!

بسیاری از کاربران گمان می کنند که استفاده از اینترنت و رایانه تنها بر چشم ها و انگشتان دستان آن ها تاثیر می گذارد، در صورتی که بیماری های روحی و جسمی بسیاری در اثر استفاده افراطی از اینترنت و شبکه های اجتماعی بروز می کنند که گاهی اوقات کاربران با شنیدن ابتلا به چنین بیماری هایی در اثر اینترنت و شبکه های اجتماعی دچار حیرت می شوند.

اعتیاد مدرن,بیمایرروحی با ابنترنت
برسانه ۷ –سیاری از کاربران گمان می کنند که استفاده از اینترنت و رایانه تنها بر چشم ها و انگشتان دستان آن ها تاثیر می گذارد، در صورتی که بیماری های روحی و جسمی بسیاری در اثر استفاده افراطی از اینترنت و شبکه های اجتماعی بروز می کنند که گاهی اوقات کاربران با شنیدن ابتلا به چنین بیماری هایی در اثر اینترنت و شبکه های اجتماعی دچار حیرت می شوند.

وابستگی به اینترنت را اعتیاد مدرن نامگذاری کرده اند. اگر چه این نوع اعتیاد با واکنش های شیمیایی بدن همراه نیست اما مشکلات اجتماعی، روحی و روانی بسیاری را برای کاربران رقم می زند.

اعتیاد مدرن!

کارشناسان حوزه پزشکی معتقدند افرادی که در حدود ۶ ساعت از زمان خود را با اینترنت سپری می کنند، کاربران نرمال هستند؛ اما کاربرانی که بیش از این زمان را در برابر مانیتور سپری می کنند معتاد به اینترنت شناخته شده و باید درمان شوند.

هم اکنون شهروندان چینی بیشترین درصد اعتیاد به اینترنت را به خود اختصاص داده اند. استفاده از اینترنت در این کشور، تا جایی پیش رفته که بسیاری از جوانان چینی در اثر استفاده بیش از حد از اینترنت به بیمارستان و مراکز اورژانس انتقال داده شده اند! زیرا آنها فعالیت دیگری جز سپری کردن زمان خود در برابر اینترنت ندارند!

اعتیاد به اینترنت خود بیماری به حساب می آید؛ اما در عین حال بیماری های دیگری را نیز با خود به همراه دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

اینترنت و بیماری های روحی روانی!

نفوذ و گسترش اینترنت علاوه بر اینکه با مزایای بسیاری همراه بوده اما کاهش روابط اجتماعی، فرو رفتن در پیله تنهایی و افسردگی را برای انسان های عصر مدرنیته به ارمغان آورده است. ارتباط های اجتماعی جای خود را به ارتباطات فردی داده اند.

از مشکلات روحی و روانی که در اثر استفاده از اینترنت به وجود می آیند، می توان به مواردی هم چون: عدم کنترل رفتار، گوشه گیری و افسردگی، افت تحصیلی و شغلی، فرو رفتن در پیله تنهایی، استرس و اضطراب همیشگی، عصبی بودن، بی قراری ذهنی، وسواس فکری و …. اشاره کرد.

وابستگی به اینترنت را اعتیاد مدرن نامگذاری کرده اند. اگر چه این نوع اعتیاد با واکنش های شیمیایی بدن همراه نیست اما مشکلات اجتماعی، روحی و روانی بسیاری را برای کاربران رقم می زند

محققان هم چنین مشکلات و بیماری های جسمی بسیاری را نیز مرتبط با اینترنت و شبکه های اجتماعی دانسته اند که از میان آن ها به ده مورد از شایع ترین بیماری های اینترنتی اشاره می شود:

۱٫ بیماری های قلبی و عروقی

برخی از متخصصان قلب معتقدند کاربرانی که در شبانه‌روز بیشتر از ۴ ساعت از رسانه‏‏‌های تصویری و اینترنت استفاده می کنند بیشتر در معرض بیماری‏‌های قلبی و عروقی هستند.

۲٫ سر درد های مزمن

سردردهای مزمن معمولا به دلایلی مانند خستگی چشم و گرفتگی عضلات دست و گردن در هنگام استفاده بیش از حد از اینترنت رخ می دهند.

۳٫ دردهای ستون فقرات (دردهای مفصلی و عضلانی)

بروز درد در قسمت هایی از بدن مانند دست، گردن، کمر و غیره که در اثر استفاده از اینترنت گریبان گیر کاربران می شود.

۴٫ مشکلات پوستی

ولتاژ زیاد لامپ تصویر در انواع نمایشگرهای قدیمی موجب تولید میدان الکترواستاتیک و بارهای الکتریکی مثبت در سطح خارجی صفحه نمایش می شود.
بیماری های اینترنتی

۵٫ مشکلات دوران بارداری و زایمان

برخی پژوهشگران بر این باورند که زایمان ها و بارداری های غیرعادی و تولد نارس و ناقص به استفاده از صفحه نمایش کامپیوتر و وجود تشعشات آن مربوط است.

۶٫ تنفس گازهای کامپیوتر

بدنه کامپیوتر ها و نمایشگرها بر اثر گرم شدن، بوی مخصوصی از خود متصاعد می کنند. از جمله این بوها، گاز دیوکسین است که به وسیله بدنه کامپیوتر و صفحه نمایشگر تولید می شود.

۷٫ اختلالات بالای دست

این بیماری‌ها غالبا بر اثر استفاده بیش از حد از یکی از اندام‌های بالای دست (مثل بازوها) و استفاده بیش از حد از یک ابزار مثل صفحه‌کلید یا ماوس بروز می‌کنند و به دلیل آسیب‌دیدگی بافت‌ها با درد همراهند.

۸٫ترومبوزوریدی

به لختگی درون رگ، ترومبوز گفته می‌شود. منظور از ترومبوز وریدی، تشکیل لخته خون در رگ‌های وریدی است که غالبا در پاها پدید می‌آید و علت اصلی آن، بی‌تحرکی و کم شدن آب بدن است. نشستن برای ساعت‌های طولانی پشت رایانه می‌تواند باعث ترومبوز وریدی گردد.

۹٫ درد پشت

نشستن نادرست پشت رایانه، به ویژه اگر با چاقی، کمبود ورزش و تحرک، و سیگار کشیدن همراه باشد به درد پشت می‌انجامد. منشأ این درد معمولاً عضلات، اعصاب، استخوان‌ها و مفاصل در ستون فقرات است. نشستن نادرست و برای ساعت‌های طولانی پشت رایانه، این درد را تشدید می‌کند.

۱۰٫ سر درد

اعتیاد مدرن,بیمایرروحی با ابنترنت

سه نوع سردرد در ارتباط با اینترنت وجود دارد:

سردردهای تنشی

این نام ممکن است گمراه‌ کننده باشد. این نوع سردردها به دلیل استرس به وجود نمی‌آیند بلکه غالبا به دلیل کشیدگی عضله گردن یا چشم درد حادث می‌شوند. به گفته پزشکان مایوکلینیک، سردردهای تنشی از ۳۰ دقیقه تا یک هفته ممکن است باقی بمانند.

سردردهای مزمن روزانه

اغلب افراد گاه به گاه دچار سردرد می‌شوند. اما به گفته پزشکان مایو کلینیک چنانچه تعداد روزهایی که فرد سردرد دارد بیشتر از تعداد روزهایی باشد که سردرد ندارد، احتمالاً دچار این سردرد است. ماهیت متوالی این نوع سردرد، آن را در بین بدترین سردردهای ناتوان‌ساز قرار می‌هد.

سردردهای استرسی

پیدایش سردرد به استرس خیلی زیادی نیاز ندارد. استرس ناشی از به انتظار دریافت اطلاعات ماندن از اینترنت، کندی بارگذاری صفحات، خرابی رایانه و امثال آن‌ها می‌تواند باعث این نوع سردرد شود.

آن چه گفته شد تنها برخی از بیماری هایی است که بنا بر گفته محققان از طریق استفاده افراطی از اینترنت ایجاد شده و یا تشدید می شوند.

جالب اینجاست که اینترنت و فضای مجازی در این زمینه نیز به سان یک چاقوی دو لبه عمل کرده و در عین حال که استفاده نا مناسب از آن به بروز انواع بیماری ها می انجامد، از سوی دیگر امکانات بسیاری را برای درمان بیماری ها از طریق پزشکی از راه دور، فراهم آورده است!

منبع : tebyan.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *