دسته‌ها
اخبار جامعه

افزایش قدرت شبکه‌های اجتماعی/مغایرت واقعیت‌ها و هدایتگری رسانه‌ای

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷:

به گزارش خبرنگار قضایی ، نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه‌ها در قبال نشر اکاذیب» امروز با حضور مهدی امیری اصفهانی معاون سیاسی، امنیتی دادستان کل کشور، جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور، عابدینی قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما، شاطری پور پژوهشگر پژوهشگاه قوه قضائیه و محسن مهدیان معاون خبر و فعال رسانه ای برگزار شد.

مردم حق دارند از اطلاعات درست برخوردار باشند

در ابتدای این نشست شاطری پور پژوهشگر پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: یکی از موارد مهم در احیای حقوق شهروندان، بحث حق مردم در بهره‌مندی از اطلاعات درست است.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند از اطلاعات درست برخوردار باشند، افزود: بزرگترین حق مردم حق بیان است و این موضوع آنقدر مهم است که در قرآن یک آیه برای آن در نظر گرفته شده است.

شاطری پور گفت: مطالبه حقوق عامه از سوی رسانه‌ها مستلزم این است که رسانه‌ها مطالب حقیقی را منتشر کنند.

امروز دوران روایت است و روایت صدق و کذب پذیر نیست

در بخش دیگری از این نشست مهدیان معاون خبر و فعال رسانه ای گفت: زمانی که در خصوص مسئولیت حقوقی صحبت می‌کنیم ابتدا باید سوال کنیم که آیا مسئولیت حقوقی همان مسئولیت اجتماعی است؟

وی گفت: مسئولیت اجتماعی اساسا فرا‌تر از قانون است و مسئولیت حقوقی یک بحث حداقلی است؛ به عنوان مثال اگر خبرنگاری یک افشاگری انجام دهد و در دادگاه بتواند مطالب خود را ثابت کند تبرئه می‌شود.

مهدیان با اشاره به اینکه نکته‌ای را رهبری به آن اشاره می‌کنند که قائل به جمع نیست و مسئولیت اجتماعی بالاتر است گفت: بنده به عنوان معاون خبر در اینجا حضور دارم، اما بسیاری از مشکلات به رسانه‌های رسمی ارتباطی ندارند.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ شخصیت سیاسی کشور متهم به فساد اقتصادی شدند، اما رسانه‌ها به سراغ آن‌ها نرفتند.

مهدیان درباره ماهیت اخبار بیان کرد: بسیاری از اخبار کذب نیست، مانند جریان دختر آبی که کذب نبود و واقعه‌ای را روایت می‌کرد.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: بسیاری از گزارش‌ها کذب نیستند و هنگامی که مخاطب با اخبار بمباران می‌شود احساس نا امنی از جامعه هم طبیعی می‌شود.

وی اظهار کرد: دوران خبر گذشته است و اینکه فکر کنید در رسانه تعیین کننده هستید اشتباه است؛ امروز دوران روایت است و روایت صدق و کذب پذیر نیست و جنگ روایت وجود دارد.

امروزه با افول رسانه‌های رسمی مواجه شده ایم

مهدیان با بیان اینکه فعال رسانه‌ای خبر نمی‌دهد، گفت: فعالان رسانه‌ای برداشت و روایت خود از خبر را بیان می‌کنند و ما اکنون با برداشت مخاطب مواجه هستیم و اساس برداشت مخاطب در شبکه‌های اجتماعی متفاوت است.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: آن چه باید درباره آن صحبت کرد این است که امروزه با غول بی شاخ دمی مواجه هستیم و مناسبات روبه رو شدن با شبکه‌های اجتماعی نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.

وی بیان کرد: امروزه با افول رسانه‌های رسمی مواجه شده ایم و و منبع دیگر در ذهن مخاطب باقی نمی‌ماند.

قدرت به دست افرادی افتاده است که تعداد فالور بالایی در فضای مجازی دارند

این فعال رسانه‌ای با اشاره به چالش دوم و کلیدی گفت: با تغییر مراجع در رسانه مواجه هستیم زمانی بسیاری از اساتید دانشگاه در رسانه‌ها حضور داشتند، اما اکنون نیستند.

مهدیانی ادامه داد: مرجعیت امروز به سمت سلبریتی‌ها و شاخ‌های اینستاگرام رفته و هرکسی که خوبتر ادا دربیاورد موفق‌تر است.

وی گفت: به واسطه غول بی شاخ و دم شبکه اجتماعی با اخلال مواجه شده ایم و قدرت به دست افرادی افتاده است که تعداد فالور بالایی در فضای مجازی دارند و بسیاری از تصمیمات فضای مجازی با ارزش‌ها متفاوت است.

این فعال رسانه‌ای گفت: حکمرانی در شرایط کنونی بسیار سخت است و وارد عرصه‌ای شده که مفاهیم آن متفاوت شده اند.

مهدیان تاکید کرد: امروزه مرجعیت رسانه به سمت سلبریتی ها و فعالان اینستاگرام رفته است.

ابزار‌های دنیای دیروز یک طرفه و یکجانبه بود و ابزار‌های دنیای امروز چند کاره است

در بخش دیگری از این نشست امیری اصفهانی معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور گفت: شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و مدافع حرم و در راس آن‌ها امام راحل الگوی مسئولیت پذیری بودند.

وی گفت: زندگی در دنیای امروز تفاوت جدی با دیروز دارد و اگر بخواهیم موفق باشیم باید با عبرت از گذشته مدیریت خوبی در زندگی اجتماعی و فردی داشته باشیم.

معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور اظهار کرد:  باید در اجتماع حضور موثر داشته باشیم و این حضور موثر نیازمند شناخت درست است.

امیری اصفهانی گفت: ساختار‌های زندگی دیروز طولی بود و ساختار‌های زندگی در دنیای امروز عرضی است، این موضوع در تمام عرصه‌ها صدق می‌کند. امروز یک پیام در فضای مجازی تولید و بدون واسطه در تمام جهان منتشر می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور افزود: رویکرد‌های دنیای دیروز رویکرد‌های فردی بودند و رویکرد‌های دنیای امروز مشارکت جویانه است.

وی تصریح کرد: فرآیند‌های دنیای دیروز پیچیده و فرآیند‌های دنیای امروز ساده است و سازوگار‌های دنیای دیروز مانا و ماندگار بود و سازکار‌های دنیای امروز پویا است.

امیری اصفهانی گفت: ابزار‌های دیروز و امروز هم متفاوت است. ابزار‌های دنیای دیروز یک طرفه و یکجانبه بود و ابزار‌های دنیای امروز چند کاره و چند وجهی است.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور بیان کرد: اگر با ابراز‌های امروز آشنا نشویم امروز را که هیچ دنیای فردا را هم از دست خواهیم داد.

وی گفت: هر انسان مکلف به کار یک بعدی نیست و نمی‌تواند حیات غیر اجتماعی داشته باشد، بنابراین ظهور احساس و رفتار فرد فراتر به خودش نیست و رفتار او در دیگران هم اثر گذار است و، چون رفتار افراد در دیگران اثر گذار است ممکن است این اثر مثبت ویا منفی باشد؛ به همین دلیل رفتار افراد دارای اثرگذاری مسئولیت آور است و این به معنی مسئولیت و مسئولیت پذیری است.

امیری اصفهانی بیان کرد: مسئولیت پذیری چه در عرصه حقوقی و چه در عرصه اجتماعی جزء لاینکف افراد است و هیچ فردی نمی‌تواند از مسئولیت اجتماعی فرار کند و هیچ حقی بدون مسئولیت معنا ندارد و هر فردی حقوقی را مورد استیفا قرار می‌دهد باید پاسخ گو باشد.

معاون سیاسی امنیتی دادستان کل کشور   گفت: هر مسئولیت اجتماعی یک تعریف جداگانه به نام مسئولیت حقوقی در کنارش دارد.‌ نمی‌توانیم بین مسئولیت حقوقی و مسئولیت اجتماعی تفکیک قائل شویم و این دو یک روی سکه است.

ادامه دارد…

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *