دسته‌ها
بافتنی

آموزش بافت کلاه کپ بسیار زیبا

طرز بافت یک کلاه کپ زیبا رو براتون میذارم.البته یه مقدار محاسباتش سخت به نظر میاد ،ولی بعد از انجام محاسبات گفته شده خیلی راحت میتونید کلاه رو ببافید.

برای بافت این کلاه،که از پایین به بالا بافته میشه،به اندازه دور سر دونه سر بندازید.تعداد دونه هاتون طوری باشه که مضرب ۶ باشه.(چون خیلی از دوستان نمیدونن مضرب یه عدد یعنی چی و بارها تو نظرات پرسیده میشه که میگید مضرب ۶ یعنی چی؟بنابراین یه توضیح کوچیک میدم.مضرب ۶ یعنی عددی که بتونید به ۶ تقسیمش کنید.مثل ۱۲ یا ۱۸ یا ۳۶ و …که همگی به ۶ بخشپذیرند).و ۵ خط ابری ببافید.(۵ خط ابری برابر است با ۱۰ رج از زیر.)

بعد از اینکه ۱۰ رج رکن بافتید.تعداد دونه ها رو تقسیم بر ۶ کنید.من با یک مثال توضیح میدم که بهتر متوجه بشید.فرض کنید من برای این کلاه ۹۰ تا دونه سر انداختم.حالا که تقسیم بر ۶ بشه میشه ۱۵٫

۱۵ = ۶ / ۹۰

 این عددی که بدست میاد رو باید به دو قسمت تقسیم کنید،یک قسمت کوچکتر که شامل ۲ یا ۳ تا دونه هست و یک قسمت بزرگتر که باید تعدادش زوج و مضرب ۴ باشه.من یک قسمت ۳ تایی و یک قسمت ۱۲ تایی در نظر می گیرم.برای اینکه بهتر متوجه بشید،روی شکل زیر تعداد کل دونه ها رو روی طول مستطیل مشخص کردم و با خط زرشکی ۶ قسمت مساوی رو که شامل ۱۵ تا دونه هست نشون دادم.و با خط آبی قسمتهای کوچیک و بزرگ این ۱۵ تا دونه رو نمایش دادم.

حالا همینطور که به شکل نگاه می کنید طرز بافت این قسمتها رو بهتون میگم.تمام قسمتهای ۳ تایی باید به رو بافته بشن.قسمتهای ۱۲ تایی یکی در میون رو و زیر بافته میشن.

روی شکل این محدوده و بافت هر قسمت رو زیر خط نارنجی مشخص کردم.بعد از اینکه اولین رج رو به این صورت بافتید تا ۵ رج همه دونه ها رو همونطور که می بینید ببافید.

بعد از اینکه ۵ رج تموم شد.رج ششم که پشت بافت هست قسمتهای ۳ تایی رو همونطور که می بینید ببافید و قسمتهای ۱۲ تایی که یکی در میون زیر و رو بافته شده بودن در پشت بافت همه رو از رو ببافید.

رج هفتم (روی بافت) : قسمتهای ۱۲تایی که از ابتدا از زیر بافته شده بودن رو از زیر ببافید ، قسمتهای ۳ تایی رو از رو ببافید ،قسمتهای ۱۲ تایی که از رج قبل بافتشون عوض شده رو به این صورت ببافید : یک دونه دوم رو با یک دونه اول از روی بافت جابجا کرده و پیچ بندازید و از زیر ببافید،بقیه دونه ها رو تا دو تا مونده به آخر از این قسمت از زیر ببافید.دونه آخر رو با دونه ماقبل آخر از زیر بافت جابجا کرده و از زیر ببافید.

در واقع تو قسمتهای ۱۲ تایی باید یکی در میون  دو تا پیچ بندازید.

از اینجا به بعد تا حدود نصف بلندی کلاه همه دونه ها رو همونطور که می بینید ببافید.

رج بعد که روی بافت هست،دوباره همه قسمتها رو همونطور که می بینید ببافید بجز اون قسمتهای ۱۲ تایی که قبلا روی اونها پیچ انداخته بودید.دوباره باید روی این ۱۲ تایی ها پیچ بندازید .به این ترتیب: این ۱۲ تا رو تقسیم بر ۴ کنید. که برای من میشه :  ۳ = ۴ / ۱۲

۳ تای دوم رو با ۳ تای اول از روی بافت جابجا کرده و از زیر ببافید.و ۳ تای چهارم رو با ۳ تای سوم از زیر بافت جابجا کرده و از زیر ببافید.

تا دو رج دیگه همه دونه ها رو همونطور که می بینید ببافید.

رج بعد (پشت بافت) :اون قسمتهای ۱۲ تایی که ساده بافی بودن رو ببافید.از این قسمتهای ۱۲ تایی که پیچ انداخته بودید و ۳ تا دونه های کناری که از رو بافته شده بود،باید دونه کم کنید.از هر قسمت ۳ تایی ،یک دونه کم کنید.یعنی حالا ۲ تا دونه رو تو هر قسمت ۳ تایی دارید.در قسمت ۱۲ تایی که پیچ انداخته بودیدباید دو تا دونه از وسط این دونه ها کم کنید.یعنی حالا ۱۰ تا دونه دارید.

رج بعد (روی بافت) :این بار دو تا دونه رو که از رو بافتید،برای قسمت پیچ باید روی ۵ تا دونه اول و ۵ تا دونه دوم دو تا پیچ ایجاد کنید.به این صورت که در ۵ تا دونه اول ،باید دونه های سوم و چهارم و پنجم رو از روی بافت با دونه های اول و دوم جابجا کرده و سه تا دونه ای رو که به اول پیچ بردید از زیر و دو تا دونه ای که به وسط بردید رو از رو ببافید.در واقع دارید ۳ تا دونه دوم رو با دو تا دونه اول پیچ میندازید. و دونه های ششو هفت و هشت رو از روی بافت با دونه های نهم و دهم جابجا کرده و دو تا دونه ای که به وسط پیچ اومدن رو از رو و ۳ تا دونه ای که به طرف دیگه رفتن رو از زیر ببافید.

رج برگشت همه دونه ها رو همونطور که می بینید ببافید.

رج بعدی که روی بافت هست از اون قسمتهای پیچ که از زیر بافته شدن و ۳ تا دونه هستن باید یک دونه کم کنید.این یک دونه که کم می کنید بهتره که در طرف وسط پیچها باشه که زیباتر بشه.رج برگشت همه دونه ها رو همونطور که می بینید ببافید.از رج بعدی که روی بافت هست اون قسمتهای ۱۲ تایی که از زیر بافته شده بودن و پیچ نداشتن و از ابتدای بافت کلاه ساده بافی شده بودن رو از زیر و بقیه دونه ها رو از رو ببافید.بافت رو تا بالای کلاه ادامه بدید و بعد همه دونه ها رو کور کرده و نخی رو از داخل دونه های کور شده رد کرده و محکم بکشید تا بالای کلاه جمع بشه.میتونید هم بعد از بافتن رج آخر ،بدون اینکه دونه ها رو کور کنید نخی رو از داخل همه دونه های رج آخر رد کرده و اون رو محکم بکشید تا بالای کلاه جمع بشه.درز کلاه رو بدوزید و یک منگوله به بالای کلاه وصل کنید.

نکته مهم :عکسی که توضیحش داده شده بدون درز بافته شده،یعنی با ۵ میل و یا میل گرد باید اون رو ببافید.(اگه میخواید بدون درز ببافید باید با اصول بافت بدون درز آشنا باشید و بدونید که رجهای پشت بافت ،در بافت بدون درز به چه شکل بافته میشن.اگه نمیدونید بهتره همینطور که توضیح دادم بصورت رجهای رفت و برگشتی کلاه رو ببافید و در آخر درز کلاه رو بدوزید.)

نکته ۲ :این تعداد دونه های گفته شده،فقط بعنوان مثال ذکر شده و شما باید بر اساس ضخامت نخ و تعداد دونه هایی که خودتون سر میندازید،محاسبات گفته شده رو انجام بدید.یه مقدار محاسبات سخت هست،اما بعد از بدست اوردن تعداد دونه های دقیق تو هر قسمت ،مطمئنا کلاه زیباتری خواهید داشت تا اینکه فقط حدسی و چشمی کلاه رو ببافید.

نکته ۳ : اگه دوست داشته باشید ،میتونید تعداد دونه های زیر که تا بالای کلاه ساده بافی میشن و پیچ ندارن رو کمتر از دونه های زیر بگیرید که روشون پیچ میندازید.بعنوان مثال،تو شکل کلاه اصلی تعداد دونه های زیر که پیچ دارن ۱۲ تا و تعداد دونه های زیر که ساده بافی میشن ۱۰ تا دونه هست.

نقاب کلاه :

برای بافت نقاب کلاه ،بیشتر از ۳/۱ دونه های اول که سر انداخته بودید دونه بگیرید و شروع به بافت رکن کنید.رج اول همه دونه ها رو ببافید.

رج دوم تا یکی مونده به آخر ببافید و دونه آخر رو نبافته توی میل راست نگه دارید.رج بعد ببافید تا یکی مونده به آخر از اون طرف نقاب و دونه آخر از طرف دیگه رو نبافته تو میل راست نگه دارید.رج بعد ببافید تا دو تا مونده به خر و … به همین ترتیب در هر رج رو و پشت بافت ،یک دونه به دونه های نبافته در آخر رج اضافه کنید .بلندی نقاب بستگی به خودتون داره.یعنی این کار رو انجام بدید تا بلندی  نقاب به اندازه ای که میخواید برسه.و بعد شروع کنید به ادامه بافت به این صورت که در هر رج رو و پشت بافت که میبافید یکی از دونه های نبافته در آخر رج رو هم ببافید و یکی یکی این دونه ها رو در هر رج ببافید تا زمانی که همه دونه ها بافته بشه.و بعد همه دونه ها رو کور کنید.برای اینکه نقاب کلاه بهتر بایسته میتونید یک طلق رو دقیقا به اندازه نقاب کلاه با کاتر ببرید و اون رو داخل نقاب که با این روشی که گفته شده بصورت دولایه دراومده قرار بدید و بعد رج آخر نقاب که دونه ها  کور شده اند رو به زیر کلاه بدوزید.

برای بند روی کلاه هم ۴ تا دونه سر انداخته و ساده ببافید تا تقریبا برابر با پهنای نقاب بشه و بعد از کور کردن این ۴ تا دونه اون رو با دو تا دکمه ،روی کلاه وصل کنید.

نکته ۳ :دقت کنید که دونه هایی که برای نقاب کلاه می گیرید،طوری باشه که یکی از پیچها دقیقا در وسط نقاب قرار بکیره.

 منبع :آموزش قدم به قدم بافتنی وخیاطی وهنر های دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *