دسته‌ها
آموزش قلاب بافی

طرز بافت یک پانچو زنانه

امروز طرز بافت یک پانچو زنانه رو براتون میذارم،که اگرچه گرمای زیادی نداره ،اما زیبایی داره و طرز بافتش هم بسیار راحته،فقط کافیه کمی قلاب بافی بلد باشید،  به راحتی میتونید این پانچو رو ببافید.

سطح بافت : ساده

برای بافت این پانچو باید موارد زیر رو بلد باشید :

  • زنجیره زدن
  • شلال
  • بافت پایه بلند تکی

برای بافت این پانچو از قلاب شماره ۴ استفاده کنید.و فکر میکنم برای بافتش با نخ متوسط حداکثر دو تا کلاف کافیه.

نمونه بافت : طول ۸ تا پایه بلند تکی یا پایه نیم دوبل، باید ۵ سانت باشه. (البته در اینجا نمونه بافت خیلی مهم نیست،چون شما میتونید به دلخواه خودتون بافت رو به هر اندازه ای که مناسبه ببافید.)

دستو بافت داده شده برای سایز نوجوون و یا سایز XS برای بزرگسالان هست.که همونطور که در بالا گفتم شما میتونید خودتون اون رو برای سایز خودتون تغییر بدید.

بافت این پانچو از یقه شروع میشه و بطرف پایین بافته میشه.

دستور بافت :

ابتدا ۶۴ تا زنجیره بزنید. (این ۶۴ تا زنجیره به اندازه دور گردن شخص هست،اگه ۶۴ تا زنجیره برای شما کمه،میتونید تعداد زنجیره ها رو بیشتر کنید تا به اندازه گشادی دور یقه ای که دوست دارید برسه.فقط باید حتما تعداد زنجیره هایی که برای شروع میزنید زوج باشه.)

آخرین زنجیره رو با یک شلال به اولین زنجیره رج متصل کنید تا یک حلقه براتون ایجاد بشه.

رج اول : یک زنجیره بزنید – توی همون زنجیره اول از رج قبل ،دو تا پایه بلند تکی یا همون پایه نیم دوبل بزنید – * از روی دونه بعدی در رج قبل رد شید – توی دونه بعدی دو تا پایه بلند تکی بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا یک دونه مونده به آخر رج تکرار کنید . از روی زنجیره آخر رج قبل رد شید و با یک شلال ، آخر رج رو به اول رج متصل کنید.

رج دوم تا چهارم : در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی ،یک شلال بزنید و بعد یک زنجیره بزنید – دو تا پایه نیم دوبل توی همون دونه بزنید. (یعنی برای زدن پایه های نیم دوبل به فضای بعدی نرید) – * از روی دو تا پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل رد شید، و در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل دو تا پایه نیم دوبل بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا آخر رج تکرار کنید .سپس با یک شلال آخرین پایه رو به اولین پایه نیم دوبل رج متصل کنید.

رج ۵ تا ۸ : در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی ،یک شلال بزنید و بعد یک زنجیره بزنید – دو تا پایه نیم دوبل توی همون دونه بزنید. یک زنجیره بزنید – * از روی دو تا پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل رد شید، و در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل دو تا پایه نیم دوبل بزنید – یک زنجیره بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا آخر رج تکرار کنید .سپس با یک شلال آخرین پایه رو به اولین پایه نیم دوبل رج متصل کنید.

رج ۹ تا ۱۲ : در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی ،یک شلال بزنید و بعد یک زنجیره بزنید – دو تا پایه نیم دوبل توی همون دونه بزنید. ۲ تا زنجیره بزنید – * از روی دو تا پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل رد شید، و در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل دو تا پایه نیم دوبل بزنید – ۲ تا زنجیره بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا آخر رج تکرار کنید .سپس با یک شلال آخرین پایه رو به اولین پایه نیم دوبل رج متصل کنید.

رج ۱۳ تا ۱۶ : در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی ،یک شلال بزنید و بعد یک زنجیره بزنید – دو تا پایه نیم دوبل توی همون دونه بزنید. ۳ تا زنجیره بزنید – * از روی دو تا پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل رد شید، و در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل دو تا پایه نیم دوبل بزنید – ۳ تا زنجیره بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا آخر رج تکرار کنید .سپس با یک شلال آخرین پایه رو به اولین پایه نیم دوبل رج متصل کنید.

رج ۱۷ تا ۲۰ : در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی ،یک شلال بزنید و بعد یک زنجیره بزنید – دو تا پایه نیم دوبل توی همون دونه بزنید. ۴ تا زنجیره بزنید – * از روی دو تا پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل رد شید، و در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل دو تا پایه نیم دوبل بزنید – ۴ تا زنجیره بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا آخر رج تکرار کنید .سپس با یک شلال آخرین پایه رو به اولین پایه نیم دوبل رج متصل کنید.

رج ۲۱ تا ۲۴ : در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی ،یک شلال بزنید و بعد یک زنجیره بزنید – دو تا پایه نیم دوبل توی همون دونه بزنید. ۵ تا زنجیره بزنید – * از روی دو تا پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل رد شید، و در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل دو تا پایه نیم دوبل بزنید – ۵ تا زنجیره بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا آخر رج تکرار کنید .سپس با یک شلال آخرین پایه رو به اولین پایه نیم دوبل رج متصل کنید.

رج ۲۵ تا ۲۸ : در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی ،یک شلال بزنید و بعد یک زنجیره بزنید – دو تا پایه نیم دوبل توی همون دونه بزنید. ۶ تا زنجیره بزنید – * از روی دو تا پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل رد شید، و در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل دو تا پایه نیم دوبل بزنید – ۶ تا زنجیره بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا آخر رج تکرار کنید .سپس با یک شلال آخرین پایه رو به اولین پایه نیم دوبل رج متصل کنید.

رج ۲۹ تا ۳۲ : در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی ،یک شلال بزنید و بعد یک زنجیره بزنید – دو تا پایه نیم دوبل توی همون دونه بزنید. ۷ تا زنجیره بزنید – * از روی دو تا پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل رد شید، و در فضای قبل از پایه نیم دوبل بعدی در رج قبل دو تا پایه نیم دوبل بزنید –۷ تا زنجیره بزنید * عبارت داخل * تا * رو تا آخر رج تکرار کنید .سپس با یک شلال آخرین پایه رو به اولین پایه نیم دوبل رج متصل کنید.

اگه میخواید گشادی پانچو بیشتر باشه باید به همین منوال بافت رو ادامه بدید و هر بار به زنجیره هایی که بین دو تا پایه نیم دوبل میزنید ،یک دونه اضافه کنید. و این کارو باید تا زمانی ادامه بدید که به پهنای سرشونه ها برسه.یعنی وقتی گردی یقه رو از سر رد می کنید، دو طرف بافت تا انتهای هر دو تا سرشونه برسه.

بعد از این باید بافت رو بدون اضافه کردن زنجیره ها ادامه بدید،یعنی باید رج آخری رو که بافته بودید ،تکرار کنید، چون دیگه از این به بعد قرار نیست،پانچو گشادتر بشه،بلکه فقط باید قد اون رو بلندتر کنید،پس رج آخری رو که بافتید انقدر تکرار کنید تا بلندی پانچو به اندازه دلخواهتون برسه.سپس نخ رو از آخرین حلقه روی قلاب رد کرده و محکم بکشید تا گره بخوره و نخ رو قیچی کنید.

تنها نکته ای که میمونه اینه که هر بار باید دو تا پایه نیم دوبل رو مثل تصویر بالا، در فاصله بین دو تا پایه نیم دوبل رج قبل بزنید.

 

منبع : آموزش قدم به قدم بافتنی وخیاطی وهنر های دستی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *