دسته‌ها
خیاطی

آموزش دوخت مانتو چرمین

ایده ما برای مانتو  ترکیب جنسیت های متفاوت در یک طرح است که این جنسیت ها را از ۲ رنگ متفاوت نیز انتخاب کرده ایم، استفاده از جنسیت چرم در سرشانه ها ، جیب و پشت آستنی، این طرح را در رده طرح های اسپرت جای داده است. پیشنهاد میکنیم از کیف و کفش چرم و هماهنگ با مانتو خود استفاده کنید، توجه داشته باشید که به همراه داشنت یک جفت دستکش چرم، وقار شما را دو چندان میکند.بخشهای مختلف الگو:
۱٫الگوی تکه جلو × ۲
۲٫الگوی تکه پشت ×۱
۳٫الگوی تکه آستنی ×۲
۴٫الگوی تکه برش سرشانه )چرم( ×۱ + آس تر ×۱
۵٫جیب ×۲
۶٫تکه در جیب )چرم( ×۲ + آستر ×۲
۷٫الگوی تکه آستر جیب ×۲
۸٫تکه پل سرشانه)چرم( ×۲ + آستر ×۲
۹٫الگوی تکه یقه ×۲
۱۰٫الگوی تکه پشت دست ×۲ )چرم( + آستر ×۲
۱۱٫الگوی تکه سجاف پشت ×۲
a:کمربند: مستطیلی به عرض ۱۲ سانتی متر و طول تقریبی ۱۵۰ سانتیمتر چرم

مراحل دوخت :
الگوی سجاف این مدل را به صورت سر خود طراحی کرده امی که به همراه الگوی تکه جلو میباشد و پس از برش تکه جلو از پارچه، الگوی قسمت سجاف را جدا کرده و از لایی چسب برش زده و روی سجاف پارچه بچسبانید.الگوی سجاف پشت را نیز از روی لایی چسب برش بزنید و به پارچه سجاف بچسبانید.ساسون های کمر و سینه در تکه جلو و ساسون های کمر تکه پشت را دوخته سپس آنها را اتو کنید.در این مرحله برش سرشانه ویک را روی آستر قرار داده و لبه پشت آن را چرخ کرده و سپس درزها را به سمت آستر برگردانده و از قسمت روی پارچه دوخت میلی را برروی آستری بزنید. این مراحل دوخت را روی لبه جلو تکرار کرده، در صورت تمایل دوخت تزئیینی را زده و اتو کنید. ابتدا سر شانه پشت و جلو بالا تنه را بدوزید سپس برش آماده شده را بر روی تکه های پشت و جلو از سمت سرشانه و حلقه آستین به وسیله کوک ثابت کنید. درزهای پهلو را به همدیگر بدوزید. تکه شماره ۸ پل سرشانه را روی آستر قرار داده وبه جز درزی که در حلقه آستنی قرار میگیرد بقیه را دوخته و پس از چرخ تزئینی آن را اتو کنید.

مراحل دوخت جیب:
تکه های شماره ۶ را روی آستر گذاشته به غیر از درز بالا مابقی درزها را بدوزید، بعد از دوخت تزئینی آنرا اتو کنید. پیلی های روی تکه جیب را به کمک سوزن و نخ ثابت کرده، در جیب را بالا ی تکه جیب روی پیلی ها قرار داده و سپس آستر جیب را روی آن گذاشته و دور تا دور آنرا چرخ کرده و روی یکی از درزها به اندازه ۳ سانتی متر باز بگذارید که جیب را از آن قسمت به سمت رو برگردانیده و پس از اتو کردن جیب را روی عالمت های مشخص شده الگو با سوزن ثابت کرده و اطراف آنرا چرخ تزئینی بزنید.

مراحل دوخت یقه :
سرشانه سجاف جلو و سجاف پشت را به همدیگر بدوزید. از الگوی یقه ۲ عدد برش زده و یکی از تکه ها را لایی چسبانده سپس درزهای بالای آنرا که داخل گردن قرار می گیرد به همدیگر بدوزید. پس از دوختن، اضافه درز آنرا با قیچی کم کرده و به رو برگردانده و اتو کنید.در این مرحله یقه آماده شده را روی حلقه گردن مانتو ثابت کنید و سجاف را روی آن گذاشته و دور تا دور یقه را چرخ کنید.

مراحل دوخت آستین :
۲ تکه الگوی شماره ۱۰ را روی آستر گذاشته و دور تا دور آنرا چرخ کنید، سپس در مرکز آستر یک شکاف کوچک زده و از آن قسمت ۲ تکه را به سمت رو برگردانید و اتو کنید.تکه های آماده شده را بر روی علامت های مشخص شده ثابت و دوخت تزئینی بزنید.قسمت کاپ آستین را ۲ چرخ به فاصله ۰/۵سانتی متر از همدیگر زده و پس از خورد دادن این قسمت درزهای زیر آستین را بدوزید و پس از اتو کردن آستین را به بالاتنه وصل کنید.

توجه :
دقت کنید که در هنگام وصل آستنی، تکه پل سرشانه را روی خط سرشانه قرار داده و با همدیگر چرخ کنید.کمربند را دوخته و در صورت تمایل روی پهلوها به وسیله پل کمر آنرا ثابت کنید.
و در انتها : دکمه و جادکمه مرکز جلو را دوخته و دکمه های تزئینی در جیب ها و پلهای سرشانه را نیز بدوزید.

منبع :آموزش مفید ترین مطالب خیاطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *