دسته‌ها
پزشکی و سلامت

جشن خام خواری چیست و خام خوار کیست؟

تاریخ جشن خام خواری در تقویم ایرانی ۱۵ ام تیرماه هر سال است. با رسانه ۷ همراه باشید.

جشن خام خواری در واقع پیروی از مصرف خام گیاهان، میوه ها و سبزیجات است که اعتقادات بسیاری در خصوص حفظ بیشتر سلامتی بدن در این سبک زندگی وجود دارد. در اصل در روز جشن خام خواری تاکید بر استفاده مواد غذایی به خصوص سبزیجات به صورت طبیعی آنها و دوری جستن از پختن، سرخ کردن و … است. خام خواری نوعی سبک زندگی (Life Style) است و معمولا در منزل خام خواران آجیل و خشکبار مانند گردو، پسته، فندق و بادام به خصوص خشک یا به صورت خیسانده شده یافت می شود که در کنار میوه جات و سبزیجات تامین کننده میتامین های مورد نیاز بدن آنهاست.جشن خام خواری توصیه ای بر مصرف ارگانیک سبزیحات است که البته در مورد فلسفه ی آنها اختلاف نظرهایی وجود دارد چرا که در برخی تحقیقات مطرح شده است که هویج، گوجه فرنگی و بروکلی از جمله سبزیجاتی هستند که پختن آنها باعث بیشتر شدن اثرگذاری مثبت آنها در بدن می شود اما به هر شکل خام خواری با این ایده ها سازگار نیست. خام‌ گیاه خواران خود نیز سطح اعتقاد و اجرای متفاوتی با یکدیگر دارند اما ریشه ی اعتقادی همه ی آنها سلامتی بیشتر با میزان غذای خام بیشتر نسبت به غذای پخته شده و سرخ شده و … در رژیم غذایی است و به همین دلیل برخی از آنها غذاهای دیگر را هم می خورند و واکنش انفعالی در قبال آنها ندارند. اما خام خواران متعصب غذاهای غیر گیاهی مانند تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و لبنیات مصرف نمی کنند.خام خواران عقیده دارند که غذاهای خام حاوی آنزیم هایی هستند که عمل هضم غذا را در بدن تنظیم می نمایند و حرارت دادن یا فریز نمودن غذا این آنزیم ها را نابود می کند و مصرف غذا بدون وجود این آنزیم ها در دراز مدت سبب مسمومیت بدن، زیاده روی در مصرف غذا و در نهایت منجر به چاقی می شود و از همه مهمتر اینکه غذاهای خام نسبت به غذاهای پخته، مواد مغذی بیشتری دارند.

سبزیجاتی که مصرف پخته شده ی آنها بهتر است!

  • گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مواد مغذی و ویتامین c و لیکوپن زیادی دارند. لیکوپن فیتوکمیکالی است که رنگ قرمز و خواص آنتی اکسیدانی را به گوجه داده است. بخارپز کردن یا پختن گوجه فرنگی روشی برای بالا بردن مقدار لیکوپن است. تحقیقات نشان داده اند لیکوپن خطر سرطان را کاهش می دهد، سلامت قلب را بهبود می بخشد و واکنش عصبی را بهتر می کند.

  • بروکلی

بروکلی از سبزیجات چلیایی است که خواص آنتی اکسیدان زیادی دارد. همچنین منبعی غنی از لوتئین و توکوفرول است. این ترکیبات شیمیایی خطر سرطان را با کاهش التهاب رگ های خونی کم می کنند. بروکلی یک سبزی سم زدا است. پختن بروکلی آزادسازی کارتنوئیدها را سرعت می دهد. کارتنوئیدها پروتئین زیادی دارند و در زمان پخت پروتئین بیشتری آزاد می کنند.

پختن بروکلی کارتنوئیدهایی مانند لوتئین و فیتون را بهبود می بخشند. تحقیقات نشان داده اند فیتون ها خطر سرطان پروستات را کم کرده، سلامت قلب را بهبود بخشیده و التهاب رگ های خونی را کاهش می دهد.

  • هویج

هویج منبعی غنی از بتاکاروتن، فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی فراوان است. هویج به خاطر مقدار زیاد ویتامین A و بتاکاروتن خواص آنتی اکسیدانی برای سلامت دارد.

خام خواری چیست؟

خام خواری چیست؟

خوراکی‌ های مصرفی خام خواران

غذاهای اصلی خام خواران بر اساس سطح اعتقاد و پاببندی می توان شامل موارد زیر باشد که به صورت خام و طبیعی مصرف می شود :

  • انواع میوه جات، سبزیجات
  • انواع جوانه‌ها مانند : جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا
  • مواد قندی مانند :  کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای

تاریخچه رژیم غذایی خام خواری

جشن خام خواری که در تقویم ایرانی (گاهشمار ایرانی) برابر با ۱۵ تیر ماه در نظر گرفته شده است، با “جشن خام خواری” که به روایت ابوریحان بیرونی در “آثارالباقیه” با عناوین “عمس” ، “غفس” یا “خواره” آورده شده است یکی است و به جشنی از جشن­ های “سُغد باستان” مرتبط شده است که از مراسم این جشن، دوری گزیدن از خوراک حیوانی و پختنی ­ها است. برخی اعتقادات موجود در خصوص خام خواری به صورت زیر است :

  • طرفداران رژیم غذایی خام خواری اعتقاد دارند که این رژیم متعلق به دوران ماقبل تاریخ است چرا که آن زمان انسان ها آتش را کشف نکرده بودند.
  • همچنین این طرفداران باور دارند که دستگاه گوارش انسان به خصوص برای هضم مواد غذایی خام و انواع سبزیجات تکامل یافته است.
    • آرتوری ویرتانن، زیست شیمیدانی که جایزه نوبل دریافت نمود، به عنوان یکی از طرفداران رژیم خام خواری شناخته شد. او نشان داد که آنزیم های موجود در غذاهای نپخته، هنگام جویدن ماده غذایی خام در دهان آزاد می شوند که این آنزیم با آنزیم های دیگر که بدن آنها را تولید می کند واکنش نشان داده و در نهایت گوارش ماده غذایی را به بهترین نحو انجام می دهند.
  • ابداع اولین رژیم های غذایی خام خواری به قرن ۱۹ بر می گردد.
    • رژیم خام خواری در قرن ۲۰ طرفداران بیشتری یافت، پس از اینکه پزشکان ثابت کردند که رژیم غذایی که دارای میوه و سبزیجات باشد قادر است بیماری های بسیاری را بهبود بخشد، تا مدتها رژیم غذایی خام خواری را زیر مجموعه ای از رژیم گیاه خواری به حساب می آوردند تا اینکه در سال ۱۹۷۵ میلادی رژیم خام خواری به عنوان یک رژیم غذایی مستقل و متفاوت از گیاه خواری به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *