دسته‌ها
آموزش گل و گیاه

درباره یاس چمپا یا همان یاس سفید

نگهداری از یاس چمپا ,یاس چمپا ,یاس سفید,نگهداری از یاس سفید,نام علمی یاس چمپا,تکثیر یاس چمپا,تکثیر یاس سفید,گل و گیاه

درباره یاس چمپا یا همان یاس سفید

یاس نام عمومی تعداد زیادی گیاه به اشکال درخت ،درختچه و پیچ های زینتی است که همیشه سبز یا خزان کننده می باشند شکل و رنگ گل در انواع آن متفاوت ،دارای ارقام کم پر ، پرپر و خوشه ای،به رنگهای سفید،کرم ،زرد،آبی بنفش و…..در طبیعت خودنمایی میکنند .یاسها از خانواده های گیاهی مختلفی می باشندبعضی از آنها معطر و تعدادی بدون عطر میباشند. در اینجا به معرفی یکی از آنها به نام یاس چمپا می پردازم.

نام فارسی:یاس چمپا

نام انگلیسی: royal jasmine

نام علمی: Jasminum grandiflorum

خانواده:( زیتون) Oleaceae

گونه گیاهی یاس چمپا گیاهی است بالا رونده وپیچان به طول ۵ تا ۶ متر، بیشتر برگها مرکب متقابل به طول ۶ تا ۱۲ سانتی متر ،برگچه ها ۵تا۱۱ تایی برگچه انتهایی معمولا بزرگتر ، برگهابه رنگ سبز تیره،گلها به رنگ سفید و معطرکه رایحه آن را از دور دل انگیزتر می کند.درصنایع عطر سازی از آن استفاده فراوانی می شود.گلها درخوزستان در دو فصل ظاهر می شوند،یکی در بهار و دیگری در پاییزاست.

نگهداری از یاس چمپا ,یاس چمپا ,یاس سفید,نگهداری از یاس سفید,نام علمی یاس چمپا,تکثیر یاس چمپا,تکثیر یاس سفید,گل و گیاه

یاس چمپا گیاهی است بسیار مقاوم که شرایط آب و هوایی گرم و خشک خوزستان را به راحتی تحمل می کند ولی من بهترین وضعیت رشد آن را در استان فارس(شیراز ) و استانهای شمالی کشور دیده ام با هرس می توان آن را به شکلهای مختلفی تزیین کرد، قابلیت کشت و نگهداری در گلدانهای بزرگ را دارد در صورتی که گلدان در ارتفاع گذاشته شود به شکل آویز در می آید. این گیاه بومی هندوستان می باشد و به روش قلمه زدن و انواع روشهای خوابانیدن قابل تکثیر است.

منبع :ایران مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *