دسته‌ها
اخبار جامعه

جای خالی پدر مدرسه‌سازی / خشت‌های مهربانی در دستان «حافظی»‌ها

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷:

– آموزش و پرورش: همیشه در مراسم افتتاح مدارس یکی از مهمانان ویژه بود؛ چرا که در سال‌های گذشته هر بار که آیین بهره‌برداری از مدارس برگزار می‌شد، بخشی از مدارس کشور، خیرساز بود و او با شوق پشت تریبون می‌رفت و از کار خیر مدرسه‌سازان می‌گفت.

اما امروز جایش در آیین افتتاح ۷۲ مدرسه استان کرمانشاه، خالی بود؛ هر چند که در بین سخنان استاندار کرمانشاه و مجری برنامه، یادش را گرامی داشتند اما امروز نبودش به خوبی احساس می‌شد.

آری امروز جای زنده‌یاد محمدرضا حافظی خالی بود؛ مردی که اتفاق تلخ زندگی‌‌اش را تبدیل به آغاز رویایی شیرین برای آینده ‌سازان کشور کرد؛ وقتی پسر تازه داماد و نوعروسش در سانحه تصادف پرکشیدند، درآمد حاصل از فروش خانه آنها به مدرسه‌ای بدل گشت تا یاد آنها فراموش نشود.

کلام زنده‌یاد حافظی آنقدر شور و نفوذ داشت که خیر جذب می‌کرد و روز به روز بر تعداد خیرین مدرسه‌ساز می‌افزود و او را بر این اساس پدر مدرسه‌سازی می‌نامند. 

* بذر خیرین مدرسه‌ساز به درخت تناوری تبدیل شده است

مهراله رخشانی‌مهر معاون نوسازی مدارس کشور می‌گوید: آقای حافظی بنیانگذار جامعه خیرین مدرسه‌ساز بود و  بذری که آبیاری کرد اکنون به درخت تنومندی تبدیل شده است.

وی ادامه دهد: آقای حافظی حتی به رغم کسالت در دورترین نقاط و مناطق محروم کشور حضور می‌یافت و برای مدرسه‌سازی و جذب خیرین تلاش می‌کرد.

رخشانی‌مهر اضافه می‌کند: تلاش‌های آقای حافظی در جذب خیرین موجب شد که به طور میانگین ۳۰ درصد مدارس کشور را خیرین ساختند.

* مرحوم حافظی سردار سازندگی مدارس بود

محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به خبرنگار فارس می‌گوید: آقای حافظی استاد همه خیرین و سردار سازندگی مدارس بودند؛ بیست و یکسال در جامعه خیرین تلاش  شبانه‌روزی کردند و هر جا می‌رویم در هر مراسمی، جایش خالی است.

وی می‌افزاید: خداوند ان‌شاءالله روحشان را شاد کند؛ همه جا یادشان می‌کنند و از تلاش‌های‌شان تقدیر می‌کنند.

جعفری ادامه می‌دهد: آقای حافظی انسان پرتلاشی بود و سعی می‌کرد در همه جا حضور داشته باشد؛ در یک روز یادم هست ۴، ۵ استان را رفتند و در جشنواره خیرین شرکت می‌کردند تا مردم را به کار خیر تشویق کنند.

* حافظی عاشق راه خیر مدرسه‌سازی بود

ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور نیز درباره آقای حافظی اظهار می‌دارد: آقای حافظی مرد بسیار پرتوانی بود و خیلی فعالیت کرد و در اثر فعالیت زیاد، بدن خود را مصرف کرد؛ شاید اگر یک مقدار کمتر به این اندازه فعالیت می‌کرد شاید الان در قید حیات بود.

وی ادامه می‌دهد: خیلی دلم می‌خواست آقای حافظی عمر طولانی‌تری داشته باشد ولی عاشق این کار بود و تمام توانش را برای این کار گذاشت.

* آقای حافظی می‌گفت در راه مدرسه‌سازی عمر دوباره گرفتم

داریوش ورناصری معاون فنی سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان می‌کند: به طور ‌میانگین ۳۰ درصد فضاهای آموزشی ما را خیرین کمک می‌کنند و نقش آقای حافظی در ترغیب و تشویق خیرین برای ساخت و ساز فضاهای آموزشی بالا بود و شاید هیچوقت جایگزین آقای حافظی در کشور ما پیدا نشود.

وی می‌افزاید: آقای حافظی در اقصی نقاط کشور شخصا حضور پیدا می‌کرد و باعث تشویق خیرین و حتی ما که کار دولت را انجام می دادیم، می‌شد.

ورناصری ادامه می‌دهد: وقتی می‌دیدیم که آقای حافظی با کهولت سن چقدر برای ساخت و ساز فضاهای آموزشی دوندگی می‌کرد و چقدر دغدغه داشت، غبطه می‌خوردم و وقتی کم‌کاری می‌کردم، عذاب وجدان می‌کشیدم.

وی اضافه می‌کند: یادم می‌آید وقتی مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران بودم، یک‌سال تصمیم گرفتیم قبل از برگزاری جشنواره خیرین، دانش‌آموزان مدرسه، خودشان برای خیرین جشن بگیرند.

معاون فنی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه می‌دهد: خیرین به مدارسی که می ساختند، می‌رفتند و آنجا دانش‌آموزان از آنها استقبال می‌کردند؛ یادم است در مدرسه آقای حافظی وقتی می‌دیدیم دانش‌آموزان چطور به آقای حافظی محبت می‌کردند، اشکم درآمد؛ چقدر این محبت‌ها در روحیه ایشان تأثیر می گذاشت و همیشه می گفت من عمر دوباره گرفتم.

* مرحوم حافظی بین خیرین وحدت ایجاد کرد

زهرا گیتی‌نژاد مدیرعامل موسسه مهر گیتی می‌گوید: مرحوم حافظی یک محور بود و جامعه خیرین را پایه‌گذاری کرد و شاید خیرین در قبل هم بودند ولی اینکه یک مجموعه‌ای باشد و یک انسجامی داشته باشد، را مرحوم حافظی این وحدت را ایجاد کرد.

وی ادامه می‌دهد: آقای حافظی با عشق این کار را شروع کرد چون یک کار مردمی بود، مردم هم جذب شدند و اعتماد آنها جواب داده شد.

به گزارش فارس، محمدرضا حافظی ۲۳ سال پیش، با همراهی چند نفر از دوستانش در مشهد مقدس، نهادی را ایجاد کنند که جامعه خیرین مدرسه‌ساز نام گرفت؛ جامعه‌ای که با تعداد انگشت‌شماری آغاز شد و اکنون حدود ۶۵۰ هزار خیر به امر مدرسه‌سازی می‌پردازند و نکته جالب اینکه یک‌سوم مدارس کشور را خیرین ساختند.

حافظی رفت اما خشت‌های مهربانی در دستان حافظی‌هاست و راهی که مرحوم حافظی پایه‌گذاری کرد اکنون پرشورتر از گذشته ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *