دسته‌ها
اخبار فرهنگی و هنری

گل به خودی توسط شبکه کیش/ رفتارهای غیر حرفه‌ای صدا و سیما

در یکی دو روز گذشته نیز شبکه کیش قطعه ی دیگری به پازل رفتارهای غیر حرفه ای صداوسیما اضافه کرد و با پخش سکانسی مبتذل و غیر اخلاقی در ضمن یک فیلم و عدم سانسور آن ضعف جدی خود را بار دیگر نشان داد .

یک برنامه تلویزیونی (به ویژه بخش خبری) حاصل چندین انتخاب است ؛ به بیان دیگر یک برنامه باید از چندین صافی عبور کرده و توسط گزینشگرانی حرفه ای انتخاب شود تا در نهایت به مرحله نشر یا همان نمایش عمومی برسد .
در فرهنگ رسانه به هریک از این گزینشگران یا همان صافی ها، دروازه بان (Gate keeper) گفته می شود .گیت کیپرها موظفند بر اساس معیارهای سازمان رسانه اقدام به گزینش برنامه و دروازه بانی کنند .
رسانه ی ملی ما نیز از این قاعده مستثنا نیست.اما نیم نگاهی به عملکرد برخی شبکه های صدا و سیما نشان می دهد که دروازه بانی در رسانه ملی ما نه تنها چندان حرفه ای صورت نمی گیرد بلکه دارای ضعف هایی جدی و ساختاری نیزاست.
به گزارش فرقان، همه ی ما بارها شاهد خطاهای حرفه ی دروازه بانی رسانه ی ملی بوده ایم ؛ به عنوان نمونه شاهدیم که دروازه بانان رسانه ی ملی حتی از عبور اخبار اعتراضات جدی مراجع عظام تقلید و دلسوزان دیگر به وضعیت نابسامان اقتصادی و مدیریتی ، از دروازه رسانه جلوگیری می کنند و یا حتی اخبار برخی تجمعات کارگری که هیچ گونه حاشیه سیاسی نداشته و تنها برای احقاق حق است نیز بایکوت شده و با تاخیر زیاد و آن هم بعد از انتشار آن خبر از سوی رسانه های معاند و کانال های غیر رسمی ، منتشر می شود ، یا دیده شده که فلان فرد سیاسی در برهه ای از حیات سیاسی اش کاملا بایکوت شده و پس از مرگش آن چنان پوشش داده می شود که گویی او قهرمان بزرگی بوده که اکنون به تازگی کشف شده است . این رفتارهای بعضا متناقض همین جا خاتمه نیافته و خطاهایی شبیه توهین به قومیت ها ، بد اخلاقی های مجریان و مواردی از این دست هم به این لیست اضافه می شود .
در یکی دو روز گذشته نیز شبکه کیش قطعه ی دیگری به پازل رفتارهای غیر حرفه ای دروازه بانان سازمان اضافه کرد و با پخش سکانسی مبتذل و غیر اخلاقی در ضمن یک فیلم و عدم سانسور آن ضعف جدی خود را بار دیگر نشان داد .
تردیدی نیست که پخش چنین تصویری امنیت اخلاقی جامعه را به خطر می اندازد و باعث قبح زدایی از مسائل غیر اخلاقی خواهد شد اما یقین داشته باشید که این جریان نیز در غوغای بوق و کرنای رسانه ها فراموش خواهد شد . از این جهت ریشه های این جریان برایمان بیشتر از خود آن حایز اهمیت است .خوب است که این جریان بهانه ای شود برای مطالبه گری از سازمان صدا و سیما و پاسخگویی این سازمان .
این حق همه ماست بپرسیم و بدانیم که :
قواعد دروازه بانی در صدا و سیما بر چه اساس است ؟
معیار ها و شاخص های گزینشگری توسط گیت کیپرها چیست ؟
اصلا خود گیت کیپرها چگونه گزینش می شوند ؟
و این که تا چه زمان نظام باید هزینه رفتارهای غیر حرفه ای گیت کیپرهای صدا و سیما را پرداخت کند ؟
به نظر همین‌که درصد قابل توجهی از مخاطبان سابق رسانه ی ملی امروز نیازهای رسانه ای خود را از بازار رسانه های دیگر مانند شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی تامین کرده و سعی در کم کردن سهم رسانه ملی در سبد مصرف رسانه ای خود دارند ناشی از عامل هایی نظیر همین رفتارهای غیر حرفه ای گیت کیپرهاست .
هویت صدا و سیما ملی بودن، مردمی بودن و برای مردم بودن است از این جهت اگر زمانی مردم تصور کنند رسانه ی آن ها به جای ملی بودن میلی است به یقین آن روز، رسانه ی ملی جایگاه خود را به عنوان دانشگاه عمومی از دست خواهد داد و این می تواند خسارتی بزرگ در تمام ابعاد برای کشور و نظام باشد.
از این جهت به روز رسانی قوانین و مقررات حاکم بر رسانه ملی و همچنین انقلاب در ساختارهای اجرایی آن می تواند تضمین کننده ی حرکتی بالنده برای این سازمان بزرگ باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *