به گزارش رسانه ۷ عادت که جلوی پیشرفت زنان در کار را میگیرد۲۰۲ سال طول خواهد کشید تا شکاف جنسیتی در اقتصاد سراسر دنیا از بین برود؛ این را مجمع جهانی اقصاد در گزارش سال گذشته خود اعلام کرد. این در حالی است که بسیاری از پژوهشها از اثرات مثبتی میگویند که تنوع جنسیتی روی کسب و کارها دارد.
او میگوید با افراد زیادی برخورد کرده که در مورد دستاوردهایشان حرف نمیزنند. کسانی که به گفته او معمولا دو دلیل برای این کار خود دارند: ” بعضیها میگویند “فکر میکنم وقتی کارم را درست انجام دهم، مردم خودشان باید متوجه شوند. ” عدهای دیگر هم این دلیل را میآورند که ” اگر قرار است برای جلب توجه دیگران مثل یک احمق نفرتانگیز رفتار کنم، همین بهتر که کسی متوجه کارم نشود. ” به اعتقاد هلگسن چنین رویکردی هیچ نتیجهای برای فرد به دنبال نخواهد داشت.
۲- “نه” گفتن را یاد بگیریدهلگسن میگوید رفتارهایی که در شروع یک کار به شما کمک میکنند ممکن است با گذشت زمان به موانعی در مسیر پیشرفتتان تبدیل شوند: “اگر همیشه به دنبال خوشحال کردن دیگران هستید، برای سپردن مسئولیت به دیگران و “نه” گفتن به آنها کار سختی پیش رو خواهید داشت. با این کار به دیگران اجازه میدهید از شما سوءاستفاده کنند، از حد و مرزهایتان عبور کنند و وقت زیادی هم هدر بدهند. ”
چطور میشود جلوی این اتفاق را گرفت؟ هگلسون میگوید با قدمهای کوچک جلو بروید و برای خودتان حد و مرز تعیین کنید: “به خودتان بگوید: همین الانش هم مسئولیتهای زیادی دارم، بنابراین ماه آینده اگر از من خواستند به یک پروژه جدید بپیوندم یا کار دیگری انجام دهم، قبل از دادن جواب مثبت در موردش خوب فکر خواهم کرد. به این فکر میکنم که این کار چه سودی برایم دارد و این که آیا انجامش واقعا به نفعم هست یا نه. ”
اما یک راه بسیار آسان برای ترک این عادت وجود دارد. ” یک نفر را برای این که کاری را به او بسپارید در نظر بگیرید. این فرصت را به آن فرد بدهید و بعد از انجام آن کار نظرتان را هم به او بگویید. ریسک کنید و کنترل اوضاع را به فرد دیگری بسپارید. “احساس خوبی نسبت به این کار ندارید؟ پس بد نیست بدانید مطالعات نشان داده در محیطهای کاری زنان معمولا برای بی اشتباه بودن و دقتشان تشویق میشوند و این در حالی است که مردان اغلب برای ریسکپذیری و جسارتشان پاداش میگیرند. هگلسن میگوید یاد گرفتن ریسکپذیری و دوری از کمالگرایی کلید پیشرفت در کار است.
۴- به خودتان اجازه اشتباه بدهید
زنان معمولا سختتر از مردان با اشتباهات خود کنار میآیند و این میتواند مانعی جدی بر سر راه پیشرفت کاریشان باشد. هگلسن میگوید: “با این کار در واقع به خودمان ضربه میزنیم. ”
او توصیه میکند به جای این کار به خودتان کمی استراحت بدهید. بپذیرید که انسان هستید و مثل هرفرد دیگری ممکن است اشتباه کنید.
۵- از کوچک جلوه دادن خود دست بردارید
هگلسن میگوید زنان چه در ظاهر و چه در طرز بیان خود معمولا خودشان را کوچکتر از آنچه هستند جلوه میدهند.
معذرت خواهی، استفاده از جملاتی نظیر ” یک لحظه وقت دارید؟ “، نشان ندادن اقتدار و نداشتن احساس تعلق به جایگاه خود از جمله ویژگیهای اخلاقی مشترک در میان زنان است.
هگلسون میگوید: ” اگر میخواهید به عنوان مدیر پذیرفته شوید، باید جایگاهتان را مشخص کنید و رفتارتان طوری باشد که دیگران متوجه ارزشها و تواناییهای شما بشوند. ”
منبع: فرادید