دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

از خیال پردازی تا دروغ گویی کودک ۱

همه کودکان زیر ۵ سال برای درک مفهوم دروغ بسیار کوچک هستند.

انگیزه کودکان خردسال از گفتن دروغ چیست؟

رسانه ۷ –والدین اغلب در برابر آنچه که به عنوان دروغ از گفته های کودک برداشت می کنند، به شدت واکنش نشان می دهند اما این شیوه همیشه بهترین راه برای بهبود موقعیت نیست.

 وقتی کودک به ۳ سالگی می رسد، اغلب والدین از دروغ گویی کودک شکایت می کنند و اذعان می کنند که نمی دانند در برابر آن چه واکنشی نشان دهند اما در دنیای کودک مرز بسیار باریکی میان واقعیت و تخیل وجود دارد.

مثلا وقتی کودک ۳ ساله شما شیر را روی زمین می ریزد و شما از او سوال می کنید که چه کسی این کار را انجام داده است به شما پاسخ خواهد داد که کار او نبوده است. این حرف کودک به معنی دروغگویی نیست بلکه ممکن است تمایل کودک را به نریختن شیر نشان دهد. دلیل دیگر می تواند این باشد که اگر مدت زمان زیادی از انجام کار گذشته باشد، ممکن است حتی به یاد نیاورد شیر را روی زمین ریخته است.

همه کودکان زیر ۵ سال برای درک مفهوم دروغ بسیار کوچک هستند. توانایی شناختی این کودکان به اندازه کودکان پیش دبستانی که در حال یادگیری تفاوت میان غلط و درست هستند، رشد نکرده است.

قوانین واضح و روشن وضع کنید

اگر مچ کودک را در حال نقاشی روی دیوار بگیرید و از او بپرسید که آیا او این کار را انجام داده است، احتمالا پاسخ کودک “نه” خواهد بود چون نمی خواهد شما را عصبانی کند و خودش به دردسر بیفتد.

بهتر است قوانین را از پیش تعیین کنید و بر اساس آن راه حل ارائه دهید. مثلا به کودک بگویید ” قانون ما در خانه این است که فقط می توانی روی کاغذ نقاشی کنی، پس بهتر است یک پارچه برداری و به من در تمیز کردن دیوار کمک کنی”

برای مقابله با اتهاماتی که به کودک وارد می کنید، احتمالا سعی می کند با دفاع از خود بیگناهی اش را ثابت کند و یا خودش را به نفهمی بزند! در این شرایط بهتر است با صدایی که به گوش کودک برسد بگویید : ” دوست دارم بدانم چه کسی شیر را روی زمین ریخته است؟ خیلی خوب میشود اگر کسی در تمیز کردن اینجا به من کمک کند!”

بعد از اینکه کودک برای کمک جلو آمد، از او بابت اینکه برای کمک پیش قدم شده است، حسابی تشکر کنید. اینها فرصت های آموزشی برای نشان دادن رفتار صحیح به کودک است تا بداند در آینده چگونه رفتار کند. تا جایی که امکان دارد سعی کنید از تنیه کودک صرف نظر کنید و به جای آن موقعیت را برای آموزش غنیمت بشمارید.

منبع:نی نی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *