دسته‌ها
اخبار ورزشی

۱۹ نکته‌ای که باید درباره لیگ نوزدهم بدانید

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷:

سه روز تا شروع لیگ فاصله داریم. بسیاری از رکوردداران لیگ در این دوره هم حاضرند و می‌خواهند رکورد خود را بهبود ببخشند.

وبسایت رسمی برنامه نود – نوزدهمین دوره لیگ برتر پنجشنبه، سی و یکم مردادماه آغاز می‌شود.
به گزارش وب سایت برنامه نود، در فاصله سه روز مانده به شروع لیگ ۱۹ نکته آماری درباره لیگ برتر ایران مرور شده است؛
۱-لیگ اولی
در بین ۱۶ تیم حاضر در این فصل لیگ برتر، گل گهر سیرجان نخستین حضور خود را تجربه می‌کند. پس از این تیم نساجی مازندران قرار داد که در این دوره برای دومین فصل در لیگ برتر حضور دارد. پرسپولیس، استقلال، سپاهان، ذوب‌آهن و سایپا، ۵ تیمی هستند که در همه ادوار لیگ برتر حضور داشتند. 
۲-طلسم ذوب و تراکتور
 در ۱۸ دوره قبلی لیگ برتر، ۷ تیم مختلف قهرمان شده‌اند . پرسپولیس و سپاهان تجربه ۵ قهرمانی در لیگ برتر را دارند. استقلال با ۳ قهرمانی، فولاد خوزستان با ۲ نوبت و سایپا و پاس و استقلال خوزستان با یک قهرمانی، دیگر فاتحان این مسابقات هستند. در بین تیم های پرامتیاز لیگ تنها ذوب آهن قهرمان لیگ برتر نشده است. آیا ذوبی‌ها می‌توانند این طلسم را بشکنند؟ تراکتورسازی هم دیگر بزرگی است که قهرمان نشده است.
۳- اولین تیم ۱۰۰۰ امتیازی
استقلال با ۹۸۶ امتیاز، بیشترین امتیاز را در تاریخ لیگ برتر دارد. فاصله این تیم با تیم‌های رتبه دوم و سوم به گونه‌ای است که آبی‌پوشان می‌توانند این صدرنشینی را مدت مدیدی حفظ کنند. استقلال این فرصت را دارد که در این فصل به اولین تیمی تبدیل شود که مجموع امتیازاتش از ۱۰۰۰ عبور کرده است.


۴- در جستجوی چهارمین قهرمانی پیاپی
در ۳ فصل گذشته، لیگ برتر، تحت سیطره سرخپوشان تهرانی بوده است. پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم به قهرمانی رسید و در صورت قهرمانی در این فصل، اولین تیم تاریخ لیگ خواهد بود که به ۴ قهرمانی پیاپی دست یافته است. پیش از این سپاهان هم در لیگ‌های نهم تا یازدهم ۳ قهرمانی متوالی کسب کرده بود.
۵- مربی خارجی
از جمله نکات جالب این فصل، حضور ۵ مربی خارجی به روی نیمکت مربیگری تیم‌های لیگ برتری است. گابریل کالدرون و آندره‌آ استراماچونی، دو مربی‌ای هستند که این فصل هدایت دو قطب سنتی فوتبال ایران را بر عهده گرفته‌اند و برای اولین بار مربیگری در ایران را تجربه خواهند کرد. مصطفی دنیزلی که از جمله مربیان جذاب ادوار گذشته لیگ برتر است در این دوره سرمربی تراکتور شده است. وینگو بگوویچ نیز که سالیان زیادی در فوتبال ایران فعالیت داشته و در لیگ برتر سرمربی فولاد خوزستان و پرسپولیس بوده این بار با گل گهر سیرجان به لیگ برتر صعود کرده است. دراگان اسکوجیج نیز دیگر مربی خارجی با سابقه فوتبال ایران است که این مرتبه مربیگری صنعت نفت به لیگ برتر بازگشته است.
۶- به دنبال قهرمانی ششم
پرسپولیس و سپاهان با ۵ قهرمانی بیشترین قهرمانی را در تاریخ لیگ برتر دارند. پرسپولیس و سپاهان از نظر تعداد نایب قهرمانی نیز برابرند و پرسپولیس به خاطر تعداد سومی بیشتر پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر شد. هر کدام از این دو تیم اگر موفق به کسب قهرمانی در این فصل شوند با ۶ قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات خواهد شد. 
۷- هفت قهرمانی سید جلال
سید جلال حسینی با ۷ قهرمانی پرافتخارترین چهره تاریخ لیگ برتر است  و این فصل این فرصت را دارد تا رکورد خود را بهبود بخشد. امیر قلعه نویی با ۵ قهرمانی از نظر تعداد قهرمانی پس از سیدجلال بیشترین قهرمانی را تجربه کرده است.
۸- آغاز لیگ با رکوردشکنی
در همان هفته نخست لیگ ممکن است یکی از رکوردهای تاریخ لیگ برتر جابه‌جا شود. تا فصل پیش، ساسان انصاری با گلزنی در ۷ بازی متوالی برای فولاد در لیگ شانزدهم رکورددار گلزنی در تعداد بازی پیاپی در تاریخ لیگ برتر بود. در فصل گذشته لوسیانو پریرا در ۷ بازی آخر فصل برای فولاد گلزنی کرد و به رکورد ساسان رسید. حال این بازیکن این فرصت را دارد که در دیدار هفته نخست مقابل صنعت نفت، برابر تیم سابق خود رکورد تاریخ لیگ برتر را جابه‌جا کند.
۹- رسیدن به برد نهم
رکورد برد متوالی در لیگ ایران ۹ برد است. پرسپولیس در پایان لیگ ششم و آغاز لیگ هفتم و سپاهان در پایان لیگ دهم و آغاز لیگ یازدهم  ۹ بازی را پست سرهم بردند. برد متوالی در یک فصل هم به سپاهان با هشت برد پیاپی تعلق دارد. 
۱۰- باکیفیت‌ترین قهرمان
رکورد کسب امتیاز در لیگ برتر  ۶۷ امتیاز است. استقلال و سپاهان در لیگ ۱۸ تیمی به این امتیاز رسیدند. در لیگ ۱۶ تیمی هم پرسپولیس به ۶۶ امتیاز رسید که با کیفیت ترین قهرمان تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود. 


۱۱- بهبود رکورد تاریخ لیگ برتر
فصل گذشته مهدی رحمتی موفق شد با عبور از رکورد ابراهیم صادقی با ۴۴۰ بازی رکورددار تعداد بازی در تاریخ لیگ برتر شود. این دروازه‌بان که تنها بازیکنی است که در تمام ادوار لیگ برتر حضور داشته، این شانس را دارد که رکورد خود را بهبود بخشد و دست نیافتنی کند.
۱۲- پیشتازی خلعت و پریرا
در بین بازیکنان حاضر در لیگ هجدهم محمدرضا خلعتبری  و لوسیانو پریرا با ۷۴ گل در صدر قرار دارد. محمد قاضی با ۷۰ گل پس از این ۲ بازیکن قرار دارد. این ۳ بازیکن تنها بازیکنان لیگ امسال هستند که در تاریخ لیگ برتر بیش از ۵۰ گل به ثمر رساندند. رضا عنایتی بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر است. بعید است رکورد او شکسته شود. مهدی رجب زاده و آرش برهانی گلزنان دوم و سوم تاریخ لیگ برتر به شمار می‌روند که هر دو کفش ها را آویخته‌اند.
۱۳-شکست ناپذیرها
رکورد شکست ناپذیری در لیگ برتر ۲۱ هفته است. سایپا در لیگ پنجم آن را ثبت کرد و سپاهان در لیگ دهم و پرسپولیس در لیگ پانزدهم موفق به تکرار آن شدند. پرسپولیس فصل گذشته را با ۱۳ بازی بدون باخت به پایان رساند و در صورت شکست ناپذیری تا هفته نهم می‌تواند رکورد تاریخ لیگ برتر را بشکند.
۱۴- ترین‌ها
سایپا با ۱۸۴ شکست، بیشترین باخت را در تاریخ لیگ برتر به نام خود ثبت کرده است. جالب اینکه بیشترین تساوی هم به سایپا با ۱۹۲ تساوی اختصاص دارد. این تیم با ۶۳۲ گل خورده بیشترین گل خورده را هم به نام خود ثبت کرده است. استقلال با ۲۷۱ برد و ۸۱۳ گل زده در این دو مورد بهترین آمار را از خود به جا گذاشته است. این رکوردها احتمالا در پایان لیگ نوزدهم هم در اختیار سایپا و استقلال باقی می ماند. کمترین گل زده تاریخ لیگ برتر هم با ۱۸ گل از آن استقلال رشت است. 
۱۵- سه تغییر نام
در این فصل از لیگ ۳ تیم با نامی متفاوت از گذشته در مسابقات شرکت می‌کنند. پدیده با تغییر در مالکیت به شهر خودرو تغییر نام یافت. تراکتورسازی تبریز که چندین دهه با این نام فعالیت میکرد به تراکتور تغییر نام داد. شاهین بوشهر نیز با نام شاهین شهرداری بوشهر در لیگ حضور خواهد داشت.
 ۱۶- رسیدن به ثبات
در تاریخ لیگ برتر بارها تعداد تیم های لیگ تغییر کرده است. در سه دوره ابتدایی با ۱۴ تیم برگزار شد. سپس سه دوره لیگ ۱۶ تیمی داشتیم. برای لیگ هفتم با دلایل سیاسی تعداد تیم ها به ۱۸ رسید. شش دوره لیگ با ۱۸ تیم برگزار شد و از لیگ سیزدهم با کاهش تیم ها لیگ دوباره ۱۶ تیمی شد. لیگ نوزدهم هفتمین فصل متوالی است که لیگ برتر با ۱۶ تیم برگزار می شود. آیا قرار است ثبات برای همیشه به لیگ برتر برگردد؟
۱۷- سه آقای گل
از بازیکنان حاضر در لیگ نوزدهم، ۳ بازیکن سابقه آقای گلی در لیگ برتر را دارند. علی علیپور آقای گل لیگ هفدهم و لوسیانو پریرا و استنلی کی‌روش آقای گل لیگ هجدهم ۳ بازیکنی هستند که این عنوان را کسب کرده‌اند.
۱۸- بهترین پاسور
محمدرضا خلعتبری دارای یک رکورد در تاریخ لیگ برتر هست. او با ۷۲ پاس گل بهترین پاسور تاریخ لیگ است. پس از خلعتبری، احسان حاج صفی و خسرو حیدری با ۶۲ پاس گل قرار دارند. با خداحافظی خسرو از دنیای فوتبال، احسان حاج صفی می‌تواند که به تنهایی در رتبه دوم قرار گیرد.


۱۹- تعطیلی ۹۸ روزه
یکی از نکات بارز این فصل، تعطیلی طولانی مدت پیش فصل است. لیگ هجدهم در تاریخ ۲۶ اردیبهشت به پایان رسید و این فصل ۳۱ مرداد آغاز خواهد شد. این دوره به خاطر الزام فدراسیون فوتبال مبنی بر آماده‌سازی ورزشگاه‌ها دیرتر از همیشه آغاز خواهد شد.
۶۰۶۱۰

منبع خبر: وب سایت نود

آخرین اخبار ورزشی را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *