دسته‌ها
اخبار فرهنگی و هنری

استان‌های سیل‌زده و کم‌برخوردار در برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب اولویت دارند

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷:

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری دور جدید برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی صبح امروز در مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزاری شد. در این نشست خبری اعلام شد سال گذشته حدود ۳ میلیارد تومان صرف این نمایشگاه‌ها شده ضمن اینکه ۲۱۳ کتاب‌فروشی ارشاد را در ‌آن همراهی کردند. بیشترین مشارکت نیز مربوط به استان‌های فارس، آذربایجان شرقی و کرمان بوده است.

قادر آشنا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه ما از شرایط فعلی کشور و مشکلات آن آگاهیم، اما اگر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی دست به دست هم ندهند، قادر به برگزاری نمایشگاه‌های استانی نخواهیم بود، گفت: در ابتدای برگزاری مجدد این نمایشگاه‌ها جلسات متعددی با مدیران کل ارشاد استان‌ها برگزار شد؛ ضمن اینکه از کتابفروشی‌های معتبر کشوری دعوت کردیم تا درباره آغاز مجدد این نمایشگاه‌ها و تغییر رویه آنها نظرات خود را ارائه دهند. ما این نظرات را دریافت کردیم و تقریباً استان‌ها نیز به اتفاق، برای برگزاری این نمایشگاه‌های کتاب تأکید داشتند و آن را از اولویت‌ها می‌دانستند.

وی افزود: بنابراین ما به همان سبک و سیاق که مطالبه‌گر بودند مقدمات را آماده کردیم. البته دور جدید با تغییرات و توصیه‌های وزیر ارشاد همراه شد. جلساتی نیز میان محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و معاون عمرانی استانداری وزارت کشور مبنی بر مساعدت استانداران در نمایشگاه‌های استانی تشکیل شد. در نهایت مکاتبه بین دو وزیر ارشاد و کشور صورت گرفت و از سوی وزارت کشور بخشنامه‌ای ارسال شد تا در برپایی این نمایشگاه‌ها استانداران به لحاظ مادی و معنوی کمک کنند. 

آشنا تصریح کرد: ما توانستیم یک وفاق جمعی را بین نهادها فراهم کنیم تا نمایشگاه کتاب را داشته باشیم البته مدیران کل ترجیح می‌دهند در سه بازه مهر، آبان و آذر نمایشگاه کتاب برگزار شود زیرا در ۶ ماه ابتدایی سال به دلیل شدت گرما و امتحانات مقاطع تحصیلی ما برپایی نمایشگاه‌ها را از دست می‌دهیم اما ۶ ماه دوم فشار مضاعف برای سامان‌بخشی تحمیل می‌شود که ما را در روند برگزاری با چالش مواجه می‌کند.

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ضمن بیان اینکه در این دوره نیز بیشترین اولویت را ماه‌های مهر، آبان و آذر اعلام شده اما با توجه به ظرفیت و توان ناشران این امر شدنی نیست، تصریح کرد: ما برای انجام این نمایشگاه اولویت‌بندی‌هایی داریم و با توصیه وزیر ارشاد در تمام استان‌ها نمایشگاه کتاب خواهیم داشت اما تحقق آن نیازمند زمان‌بندی است تا با داشتن زمان منابع را مدیریت کنیم. خوشبختانه با تمام استان‌ها جز یک استان که تایم مشخصی هنوز اعلام نکرده‌اند برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام داده‌ایم.

به گفته وی، اما در راستای برگزاری نمایشگاه لازم بود منابع را مدیریت کنیم چرا که میانگین هر نمایشگاه ۱۵۰ میلیون تومان برآورد شده است و اگر بخواهیم برای هر نمایشگاه این میزان هزینه کنیم امکان برپایی ۳۱ نمایشگاه را نخواهیم داشت از این رو صرفه‌جویی‌هایی را مدنظر قرار دادیم تا با مدیریت منابع حداکثر به ۱۰۰ میلیون تومان رسیدیم.

آشنا افزود: اولین کار این بود که به سیاق نمایشگاه کتاب بن اهدایی را حذف کنید بنابراین در نمایشگاه استانی بن اهدایی حذف شد از سوی دیگر هر سال شروع و پایان هر نمایشگاه ویژه‌نامه‌ای چاپ می‌کردیم اما با توجه به شرایط کاغذ و بخشنامه ارشاد برای استفاده از فضای مجازی این ویژه‌نامه را نیز حذف کردیم.

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تأکید کرد: از سوی دیگر به جای اینکه از هتل‌های استان‌ها استفاده شود قرار است از مهمانسراها بهره‌مند شویم همچنین استانداری و شهرداران مراکز استان‌ها به ادارات کل ما کمک خواهند کرد. 

وی ضمن اشاره به شاخص‌های برگزاری و اولویت‌های این دوره‌ گفت: نخستین کار این بود که ما برپایی نمایشگاه‌ها اولویت‌بندی کنیم از این رو استان‌های سیل‌زده مثل گلستان، کرمانشاه و لرستان در اولویت قرار گرفته‌اند. استان‌هایی که سال گذشته در آنها نمایشگاهی برگزار نشده در اولویت دوم، استان‌های مرزی و محروم در اولویت بعدی و استان‌های برخوردار اولویت آخر قرار گرفت. از سوی دیگر قرار شد با برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌های سیل‌زده تسهیلات خاص ارائه دهیم از جمله بن بیشتر و تخفیفات بهتر.

آشنا روند ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه‌های استانی را مسیر قبل و سامانه گذشته دانست و افزود: در این دوره نیز بانک عامل بانک شهر خواهد بود که ۵۰۰ میلیون تومان هم به نمایشگاه کتاب استانی کمک کرده است ما در این دوره از نمایشگاه برای ساماندهی یارانه کتاب نرم‌افزاری تدارک دیده‌ایم همان نرم‌افزاری که قرار بود در نمایشگاه سی‌ و یکمین تهران در تمام بخش‌ها استفاده شود اما به دلیل واکنش‌های متفاوت به آن تنها در بخش بین‌الملل اجرایی شد اما خوشبختانه ما در نمایشگاه‌های استانی برای مدیریت منابع ما از آن بهره خواهیم برد.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه جدول زمان‌بندی شده این نمایشگاه‌ها نشان از اولویت استان‌های سیل‌زده ندارد، گفت: ما زمان برگزاری نمایشگاه‌ها را به خود استان‌ها واگذار کردیم از این رو خود استان‌های سیل‌زده زمان را مشخص کرده‌اند. 

بصیرت نیز درباره بن یارانه خرید کتاب نمایشگاه استانی که سؤال دوم خبرنگار فارس‌ بود پاسخ داد: امسال مجموعاً ۲۰ میلیارد تومان بن به صورت مشارکتی تخصیص داده شد که ۲ میلیارد تومان را مؤسسه تقبل کرد، ۲ میلیارد توسط ادارات کل استان‌ها و باقی آورده متقاضی بود اما باید گفت که این مبلغ نسبت به سال گذشته کم نشده اما کمی افزایش داشته است زیرا سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شد ضمن اینکه در این دوره حداکثر تخفیف ۳۰ درصد خواهد بود.

آشنا در پاسخ به سؤال دیگر فارس درباره برگزاری نمایشگاه در مناطق آزاد تجاری هم گفت: ما جلساتی با معاون فرهنگی کیش برگزار کردیم و اعلام آمادگی داشتیم که می‌توانیم در این منطقه نیز نمایشگاه داشته باشیم زیرا ظرفیت‌ها و امکانات خوبی داریم و خواهان آن هستیم که در بخش‌ها و مناطق تجاری هم نمایشگاه برگزار کنیم. از این رو به زودی زمان نمایشگاه‌ها اعلام خواهد شد. 

انتهای پیام/

آخرین اخبار فرهنگی را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *