دسته‌ها
اخبار اقتصادی و بازرگانی

داستان‌های تخت جمشید را از میان خشت‌هایش بشنوید – رسانه ۷ | اخبار ارز و سکه

پایگاه خبری – تحلیلی رسانه ۷:

به گزارش بازرگانی رسانه ۷، تخت جمشید از دیدنی‌های پرآوازه ایران است که در سطح جهان مشهور است.

این میراث بزرگ تمدن کهن در مرکز استان فارس  و در ۱۰کیلومتری شمال شهر مرودشت و در ۵۷کیلومتری شیراز قرار دارد. براساس خشت نوشته‌ها و سنگ‌ نوشته‌های کشف‌ شده در تخت جمشید، نام اصلی آن پارسه است. این نوشته‌ها که روی دیوار تچر و از زمان ساسانیان باقی مانده‌اند، نشان می‌دهند که در آن زمان این‌جا صد ستون نام داشته است. البته می‌توانید در مورد تخت جمشید در نابرو بیشتر بخوانید و اطلاعات کامل‌تری بدست آورید. و همچین به نگاهی به وب‌سایت های انگلیسی زبانی از جمله medium.com نگاهی بیاندازید.

در تخت جمشید شاهد کاخ‌های گوناگون، سنگ نبشته و سنگ نگاره‌هایی هستیم که هر کدام داستانی از ایران قدیم در دل خود دارند و همین‌هاست که پای گردشگران ایرانی و توریست‌های خارجی را به تخت جمشید باز کرده است.

در میان کاخ‌های تخت جمشید، کاخ آپادانا از قدمت و شکوه بیشتری برخوردار است. ساختن این کاخ به دستور داریوش در حدود ۵۱۵ سال پیش از میلاد آغاز شده و سی سال به طول انجامید. کاخ آپادانا ۳۶۶۰ متر مربع مساحت دارد؛ تالار اصلی آن دارای ۳۶ ستون بوده و در شرق، غرب و شمال آن ایوان‌هایی ۱۲ ستونی وجود داشته است.

به غیر از مجموعه کاخ‌های هدیش، تچر، ملکه و… که در تخت جمشید وجود دارد، اطراف این سازه تاریخی دیدنی‌های تاریخی بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال در فاصله ۶ و نیم کیلومتری از تخت جمشید، نقش رستم قرار دارد؛ این مکان، آرامگاه شاهانی همچون داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم بوده و آرامگاه پنجم نیز نیمه کاره باقی مانده است که احتمالا به داریوش سوم تعلق دارد.

پاسارگاد، نقش رستم و… نیز از سایر دیدنی‌های اطراف تخت جمشید است. دیدن این یادگارهای تاریخ گذشته ایران، ما را با تاریخ و تمدن گذشته آشنا می‌کند. اگر تا کنون از تخت جمشید و آثار تاریخی اطراف آن بازدید نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که این فرصت را از خود دریغ نکنید. البته پیشنهاد ما این است که قبل از سفر به تخت جمشید از طریق وبسایت نابرو در مورد این مکان اطلاعاتی کسب کنید.

آخرین اخبار اقتصاد را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *