دسته‌ها
دانستنی های نوزادان

اولین شیردهی

اولین مایعی که سینه های شما تولید خواهد کرد کلستروم است که حاوی محتویاتی است که به بدن بچه در مبارزه با عفونت کمک می کنند. دو یا سه روز پس از وضع حمل سینه‌های شما پر می شوند. هر وقت کودک شما گرسنه به نظر می رسد، او را شیر دهید که معمولاً ۸ تا ۱۲ مرتبه در روز می باشد. به وی اجازه دهید مادامی که سیر نشده شیر بخورد. معمولاً بچه ای که سیر شده است به خواب فرو می رود از سینه جدا می شود.

 اولین مایعی که سینه های شما تولید خواهد کرد کلستروم است که حاوی محتویاتی است که به بدن بچه در مبارزه با عفونت کمک می کنند. دو یا سه روز پس از وضع حمل سینه‌های شما پر می شوند. هر وقت کودک شما گرسنه به نظر می رسد، او را شیر دهید که معمولاً ۸ تا ۱۲ مرتبه در روز می باشد. به وی اجازه دهید مادامی که سیر نشده شیر بخورد. معمولاً بچه ای که سیر شده است به خواب فرو می رود از سینه جدا می شود. در یک نوزاد، این می تواند برای هر سینه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول بکشد. هر چه کودک شما بزرگتر می شود در شیر خوردن از سینه تخصص بیشتری می یابد. سینه های شما را هر یک به کوتاهی ۵ دقیقه تخلیه می‌کند. اما وی برای آرام شدن به شیر خوردن ادامه می دهد. کودک شما با علامت هایی نظیر باز کردن دهانش در جستجوی سینه، بیرون آوردن زبان خود، مکیدن دستها و مشتهایش، نیاز خود به شیر خوردن و گرسنگی خود را نشان می دهد. گریستن معمولاً به این معناست که وی خیلی گرسنه است. چنانچه شیردهی از سینه به آسانی پیش نمی رود، قبل از آنکه تصمیم به ترک آن بگیرید، با پزشک خود گفتگو کنید.


رژیم غذایی شما هنگام شیردهی :
در حین شیردهی، رژیم غذایی مغذی بخورید که حاوی مقادیر مشابهی از میوه جات، سبزیجات، غلات سبوس دار، گوشت بدون چربی و فرآورده های لبنی بدون چربی باشد. لبنیات علی الخصوص برای مادران شیرده اهمیت دارد. زیرا بچه ی شما به کلسیم نیازمند است و چنانچه رژیم غذایی فاقد مقادیر کافی باشد، کلسیم از استخوانهای شما گرفته خواهد شد. پزشک شما ممکن است توصیه نماید مادامی که از سینه شیر می دهید ویتامین های پیش از زایمان خود را مصرف نمایید. چنانچه ذخایر آهن شما اندک باشد پزشک شما ممکن است سفارش کند که مکملی ویتامینه مصرف کنید. به هنگام شیردهی از سینه هر روز مقادیر زیادی آب بنوشید. یک حساب سرانگشتی و قاعده ی تجربی، نوشیدن لیوانی بلند از آب در طول هر نوبت شیردهی و بیشتر از آن در صورتی است که تشنه باشید. قبل از خوردن هر دارویی در زمان شیردادن از سینه با پزشک خود مشورت نمایید.
عرضه و تقاضا : اغلب بچه ها در ۲ هفته و ۶ هفته از عمر خود شتاب رشد را تجربه می کنند. طی یک فوران و شتاب رشد، کودک شما زیاد گرسنه خواهد بود، دفعات بیشتر شیر خواهد خورد و با مقادیر شیری که دریافت می کند اشباع و ارضا نشده به نظر خواهد رسید. وقتی این اتفاق می افتد در شیر دادن وا ندهید و تسلیم نشوید. کودک خود را به تناوب شیر دهید و طی حدود ۲۴ ساعت، بدن شما تولید شیرش را جهت مطابقت با نیازهای کودکتان افزایش خواهد داد.
شیردهی از سینه بر مبنا و پایه عرضه و تقاضا کار می کند هر چه بچه ی شما بیشتر شیر بخوردف بدن شما شیر بیشتری تولید می کند. شیر دادن به بچه ای بزرگتر : بعضی از زنان شیردهی از سینه به بچه هایشان را تا یک سالگی ادامه می دهند شیر دادن به بچه ای نو پا با شیر دادن به یک نوزاد تفاوت دارد. بچه های نو پا بیشترین مواد مغذی خویش را از غذاهای جامد می گیرند، بنابراین شیر خوردن از سینه بیشتر جنبه ی عاطفی پیدا می کند تا تغذیه ای بچه های نو پا در حین شیر خوردن احساس آرامش و امنیت می‌کنند و مادران احساس می کنند نزدیکی بیشتری با کودکان خود دارند.

کارگروه پزشکی پرتال جامع مهدکودک و خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *