دسته‌ها
دانستنی های نوزادان

آنچه باید درباره زردی (یرقان) نوزادان بدانید

از میان هر دو بچه یکی، هنگام تولد، مبتلا به زردی است. همچنان که کبد رشد نیافته ی کودک در حال مبارزه با مراحل تجزیه ی سلول های قرمز عادی است. در خون اوبیلی روپین ساخته می شود. بیلی روبین باعث زردی پوست و سفیدی چشمان کودک می شود و این امر دو روز پس از تولد رخ می دهد. در این دوران کودکان نیاز به درمان خاصی ندارند مگر آنکه سطح بیلی روبین تا حد غیر عادی بالا برود زردی باعث بی میلی کودک به شیر و خواب آلودگی او می شود.


از میان هر دو بچه یکی، هنگام تولد، مبتلا به زردی است. همچنان که کبد رشد نیافته ی کودک در حال مبارزه با مراحل تجزیه ی سلول های قرمز عادی است. در خون اوبیلی روپین ساخته می شود. بیلی روبین باعث زردی پوست و سفیدی چشمان کودک می شود و این امر دو روز پس از تولد رخ می دهد. در این دوران کودکان نیاز به درمان خاصی ندارند مگر آنکه سطح بیلی روبین تا حد غیر عادی بالا برود زردی باعث بی میلی کودک به شیر و خواب آلودگی او می شود. – در این صورت :

* آماده باشید و سعی کنید هر دو ساعت یکبار، به کودک شیر بدهید. با رشد کبد، مسئله‌ی زردی کودک بر طرف می شود و در همین مرحله، او به شیر روان و جاری شما نیاز دارد. شیرخوردن مداوم و منظم کودک در ۴۸ ساعت اول بسیار موثر است. چون شیر آغوزیکه ملین طبیعی است و می تواند مدفوع جنینی را از روده ها خارج کند. این مدفوع دارای بیلی روبین است و می تواند در صورت دفع نشدن دوباره در خون کودک جذب شود.

* شیر خواری کودک را محدود نکنید.

* کودک را تحت نور درمانی قرار بدهید. این کار باعث پایین آمدن سطح بیلی روبین می‌شود. اگر کودکی با زردی به دنیا آمد و یا در روز اول تولد به آن مبتلا شد این علامت آن است او دارای وضعیت خونی خاصی است. که باید درمان شود زیرا اگر سطح بیلی روبین از حد مشخصی بالاتر برود، کودک دچار مشکلات مغزی خواهد شد. بنابراین، وقتی که زردی پس از یکی دو روز بر طرف نشود، کودک از طریق پاشنه ی پا خون گیری می شود و خون او تحت آزمایش قرار می گیرد تا بیلی روبین کنترل شود. اگر سطح بیلی روبین بالا برود، کودک تحت«نوردرمانی» قرار می گیرد، در این درمان اشعه فرا بنفش باعث تجزیه ی رنگدانه های بیلی روبین در پوست می شود. امروزه بیشتر بخش های پیشرفته ی کودکان و نوزادان دارای «پتوهای بیلی روبین» هستند. این پتوها به شکلی ساخته شده اند که خود به خود اشعه نوری تولید می کنند و با پیچیدن پتو دور کودک درمان او انجام می شود. در این دوره شیردهی باید ادامه پیدا کند مگر اینکه نشانه هایی مبنی بر عدم هضم لاکتوز شیر مادر در کودک مشاهده شود. این مورد بسیار کم مشاهده شده است و به ندرت نیاز به مصرف شیر خشک پیش می آید. اما اگر به خاطر مسایلی مجبور به پذیرش شیر خشک شدید به این نکات توجه کنید :

– با مشاور خود در تماس باشید.

– باز هم شیر خود را بدوشید تا وضعیت تولید شیر در سینه تان لطمه نبیند.اگر کودک در روزهای اول مرتب شیر نخورد، پس ذخیره و تولید شیر هنوز به حد کافی نرسیده است.

کارگروه پزشکی پرتال جامع و تخصصی کودک، مهدکودک و خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *