دسته‌ها
دانستنی های سفر

سفر خوب با بچه های بد

عکس‌ها و نقشه محلی را که به آنجا سفر می‌کنید به کودک نشان دهید. ماجرا و خاطرات سفرهای گذشته را تعریف کنید

سفر خوب با بچه های بد

 

اگرچه که بچه بد وجود ندارد اما خیلی از بچه ها حقیقتا بد سفر هستند. آنها هیچ ذهنیتی از جاده و مسیر و سفر ندارند و ممکن است با بدقلقی هایشان سفر را به شما و اطرافیانتان هم تلخ کنند.

 

سفر خوب با بچه های بد

پیشنهاد می کنیم اگر چنین فرزندی دارید، قبل از سفر این نکته ها را مرور کنید تا کمتر اذیت شوید.


مقررات را بگویید

بچه ها دوست ندارند مدت طولانی یک جا بنشینند. قبل از سفر با او از شرایط سفر بگویید، مدت زمانی که در راه خواهید بود و کارهایی که باید انجام دهد. به او بگویید: «تو کمربند ایمنی را نبسته‌ای؛ اگر این کار را انجام ندهی ماشین حرکت نمی‌کند. » اگر کودک از صندلی‌اش بلند شد یا کمربند ایمنی‌اش را باز کرد، اتومبیل را متوقف کنید. مطمئن شوید با این کار کودک می‌فهمد که قانون مربوط به صندلی اتومبیل حتما اجرا می‌شود و این که نقض قانون، چه خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

 

پیش از ترک خانه، به کودک بگویید در سفر چه بازی‌ها و فعالیت‌هایی ممنوع است. برای مثال مواردی را که در توقف‌های بین راه تا مقصد باید رعایت کرد، قانون سر و صدا، قانون بازی، قانون شنا و قانون رستوران را برای او توضیح دهید.

 

برنامه سفر را مرور کنید

عکس‌ها و نقشه محلی را که به آنجا سفر می‌کنید به کودک نشان دهید. ماجرا و خاطرات سفرهای گذشته را تعریف کنید. محل موردنظر را با مکانی که کودک با آن آشناست، مقایسه کنید تا اضطراب او از رفتن به مکانی ناشناخته کاهش یابد.

 

مشارکت کودک در جمع‌آوری وسایل

به کودک اجازه دهید در بخشی از برنامه تدارک سفر، شرکت داشته باشد. به او اجازه دهید در جمع‌آوری لباس‌هایش، انتخاب اسباب‌بازی‌ها، حمل ساک و… کمک کند.

 

قانون مادربزرگ را جدی بگیرید

از رفتار خوب کودکتان تعریف کنید. او را مرتب به خاطر رفتار خوبش تحسین کنید. مثلا برای ماندن روی صندلی اتومبیل به او جایزه دهید. به او بگویید: «لذت می‌برم از این که به همه درخت‌ها و خانه‌ها نگاه می‌کنی».

 
در فواصل متناسب توقف کنید

کودکان زیر ۶ سال معمولا بی‌قرار هستند حتی اگر در اوایل سفر آرام باشند ولی پس از مدتی محصور ماندن در اتومبیل، هواپیما یا قطار که با طبیعت ماجراجوی آنها سازگار نیست، بی‌قرار می‌شوند و تحرک خود را از سر می‌گیرند. سعی کنید او را سرگرم کنید و برای این کار تجهیزات لازم را از خانه همراه ببرید.

 
اجازه پرخوری ندهید

حضور در یک منطقه گرم منجر می شود سریعا آب بدن از دست برود، لذا، هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید به مدت طولانی در آفتاب بمانند، از این رو بهتر است حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین به او بنوشانید.

 

برای خوردن تنقلات دقت کنید

خوراکی‌های بسیار شیرین یا شور نه‌تنها بر میزان انرژی تخلیه نشده کودک می‌افزایند، بلکه احتمال دارد سبب تهوع و دل به هم خوردگی او نیز بشوند. بنابراین در سفر از تنقلات پروتئین‌دار یا کم‌نمک به جای خوراکی‌های شیرین استفاده کنید تا سلامت کودک و سایر اعضای خانواده تضمین شود.

 
مواظب گرمازدگی کودکتان باشید

حضور در یک منطقه گرم منجر می شود سریعا آب بدن از دست برود، لذا، هیچ گاه به کودکتان اجازه ندهید به مدت طولانی در آفتاب بمانند، از این رو بهتر است حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین به او بنوشانید. پوست کودکتان بسیار لطیف و آسیب پذیر است، به هنگام حضور در یک منطقه گرم و آفتابی از کرم های ضدآفتاب و نقاب استفاده کنید.

 
قول بی جا ندهید

در مورد چیزهایی که طی سفر ممکن است ببینید، هیچ قولی به کودک ندهید، چون ممکن است همان زمان که صحبتش را می‌کنید، انتظار دیدنش را داشته باشد. مثلا اگر بگویید در جنگل ممکن است اسب ببیند و بعد کودک آن را نبیند، زمان خروج از جنگل احتمالا گریه و زاری کودک بلند می‌شود که شما قول داده بودید اسب می‌بینیم پس چی شد؟

 

منبع: روزنامه سرمایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *