دسته‌ها
ویژه زناشویی

شوهرم یائسه شده! ( یائسگی در آقایان)۱

آقایان به تدریج با بالا رفتن سن و به دنبال کاهش ترشح هورمون مردانه دچار علائمی چون ناتوانی جنسی، افسردگی و… می‌شوند

http://www.hidoctor.ir/wp-content/uploads/2013/10/reasons-why-sex-after-50-is-better.jpg

رسانه ۷  آقایان به تدریج با بالا رفتن سن و به دنبال کاهش ترشح هورمون مردانه دچار علائمی چون ناتوانی جنسی، افسردگی و… می‌شوند. اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید یائسگی مردانه در چه گروهی از مردان اتفاق می‌افتد این مطلب را از دست ندهید.

 همه‌خانم‌ها به تدریج از سن ۴۵ سالگی به دنبال کاهش ترشح هورمون‌های زنانه، علائم یائسگی همچون بی‌نظمی عادت ماهانه، گرگرفتگی، تپش قلب، تعریق، اضطراب و بی‌خوابی را تجربه می‌کنند تا اینکه کاملا عادت ماهانه‌شان قطع می‌شود.

این دوره بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی خانم‌هاست و کمتر کسی به این فکر می‌افتد که آقایان هم ممکن است یائسه شوند، درحالی‌که این موضوع حقیقت دارد و آقایان نیز به تدریج با بالا رفتن سن و به دنبال کاهش ترشح هورمون مردانه دچار علائمی چون ناتوانی جنسی، افسردگی، ضعف عضلانی و. . . می‌شوند.

اگر کنجکاو شده‌اید که بدانید یائسگی مردانه در چه سنی و در چه گروهی از مردان اتفاق می‌افتد صحبت‌های دکتر ناهید حمزه‌ای اصفهانی، متخصص اورولوژی و مجاری ادراری و دکتر محمدحسین سلطانی، متخصص اورولوژی، فوق تخصص اندویورولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را از دست ندهید.

افت تستسترون و کاهش اعتماد به نفس

تصویر ذهنی افراد نسبت به جنسیت خود و میزان میل جنسی، هر دو وابسته به هورمون‌های جنسی هستند. به گفته دکتر سلطانی این هورمون‌ها باعث تولید اسپرم و ارتقای کیفیت زندگی مردان می‌شوند، بنابراین وقتی سطح تستسترون افت می‌کند تصویر ذهنی فرد از خودش تغییر می‌کند و احساس اعتماد به‌نفسش را از دست می‌دهد. علاوه بر این فرد دیگر به راحتی تحریک نمی‌شود چون کاهش این هورمون روی خون‌سازی تاثیر می‌گذارد و افت تولید گلبول‌های قرمز خود باعث کم‌خونی، ضعف و خستگی می‌شود. جالب است بدانید که خانم‌ها هم با افت سطح تستسترون در بدن‌شان دچار این تظاهرات می‌شوند.

با چه نشانه‌هایی شروع می‌شود؟

به‌گفته دکتر ناهید حمزه‌ای، یائسگی مردانه می‌تواند علائم مختلف خلقی، جسمانی و جنسی به همراه داشته باشد. علائم خلقی آن بیشتر به صورت افسردگی، اضطراب، کج‌خلقی، زودرنجی و. . . دیده می‌شود. علائم جسمی نیز به صورت کاهش حجم عضلات و بالا رفتن میزان چربی بدن ظاهر می‌شود. دکتر سلطانی نیز دراین مورد توضیح می‌دهد که در بدن خانم‌ها چربی بیشتر غالب است اما در آقایان بافت عضلانی غالب است، بنابراین با ورود به دوران یائسگی بافت عضلانی و قوام استخوانی مردها به تدریج تحلیل می‌رود و زمینه برای شکستگی‌ها فراهم می‌شود.

به‌گفته دکتر حمزه‌ای، پایین آمدن سطح تستسترون و افزایش استروژن خون همچنین می‌تواند باعث مشکلات و کاهش توانایی جنسی شود. علاوه براینها یائسگی باعث می‌شود سطح انرژی پایین بیاید و فرد نتواند به راحتی فعالیت‌های جسمانی را مثل قبل انجام دهد، برای مثال ممکن است دیگر نتواند به راحتی مسیرهای طولانی پیاده‌روی کند یا اجسام سنگین را از روی زمین بلند کند، همچنین ممکن است مشکلات خواب پیدا کند، برای مثال خر و پفش زیاد شود یا هنگام دیدن تلویزیون خوابش ببرد. بعضی اوقات هم تاری دید، مشکلات پروستات مثل بزرگی خوش‌خیم پروستات و. . . پیدا می‌کند.

وقتی مرد حالت زنانه پیدا می‌کند

دکتر محمدحسین سلطانی، متخصص اورولوژی در مورد یائسگی مردانه توضیح می‌دهد که در بعضی افراد به واسطه بیماری‌های زمینه‌ای مجبور می‌شویم بافت‌های ترشح کننده آندروژن ازجمله بیضه‌ها را ‌برداریم، درنتیجه فرد دچار علائم یائسگی می‌شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اثرات یائسگی در مردان خیلی وسیع‌تر از یائسگی خانم‌هاست زیرا این روند در همه خانم‌ها بالاخره دیر یا زود اتفاق می‌افتد اما وقتی یک مرد دچار یائسگی می‌شود یعنی واقعا افت محسوسی در سطح آندروژن‌ها و هورمون‌های مردانه‌اش به وجود آمده است و کیفیت زندگی‌اش به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مردی که در تعریف یائسگی قرار می‌گیرد دیگر وضعیت و توان بدنی قبل را ندارد، دچار تظاهرات پوکی استخوان می‌شود و به سمت حالت زنانگی پیش می‌رود، به‌خصوص اگر یائسگی در دهه‌های پایین‌تر زندگی اتفاق بیفتد.

تستسترون از کجا ترشح می‌شود؟

شاید از خود بپرسید که هورمون تستسترون چگونه و از کجا ترشح می‌شود، دکتر حمزه‌ای توضیح می‌دهد که برای تولید این هورمون ابتدا هورمونی به نام GnRH در هیپوتالاموس ترشح می‌شود و روی هیپوفیز تاثیر می‌گذارد، هیپوفیز نیز هورمونی به نام LH ترشح می‌کند که روی سلول‌های بیضه تاثیر گذاشته و باعث می‌شود تستسترون ترشح کنند. البته در انسان غده فوق کلیه (آدرنال) چه در خانم‌ها و چه در آقایان تستسترون ترشح می‌کند.

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *