دسته‌ها
آشپزی آموزش

غذایی آسان و سبک با این دستور پخت شامی بابلی !+عکس

روش درست کردن شامی شمالی

در صورت شل شدن مواد میتوان کمی آرد نخودچی اضافه کرد میتوان از چند ساعت قبل این شامی را برای سفره افطار آماده کرد وسرد سرو کرد و یا موقع مصرف کمی گرم کرد.

مواد لازم برای ۶ نفر :

گوشت گوساله : ۵۰۰ گ

پیاز : ۱عدد

سیر : ۱بوته

سیب زمینی : ۲عدد

لپه :۲۵۰ گ

یا نخود :۲۰۰ گ

مغز گردو : ۷۵ گ

تخم مرغ : ۲ تا ۳ عدد

زعفران دمکرده : ۱ ق چ

سبزی معطر : ۵۰۰ گرم پاک کرده (جعفری ۲۰۰/ تره۲۰۰ / نعنا۵۰ / ترخون ۵۰)

شامی شمالی, لذیذ و متفاوت

طرز تهیه:

برای تهیه شامی شمالی سبزیها را بدون ساقه پاک کرده وخوب میشوییم. گوشت و لپه (من نخود استفاده کردم)را با پیاز + ۲ پ آب روی حرارت ملایم قرار داده تا نیم پز شود(درب بسته)

وقتی گوشت نیم پز شد سیب زمینی را پوست کنده و به مواد در حال پخت اضافه میکنیم و در نیم ساعت آخر پخت سبزیهای شسته شده را به بقیه مواد اضافه میکنیم ودرب قابلمه رابسته و بعد از نرم شدن کامل سبزی حرارت راخاموش میکنیم(البته گوشتها ولپه هم باید کاملا پخته شده باشند)همان مقدار آبی که در ابتدا ریخته شده باید تا پایان کار تبخیر شده باشد

حالا محتویات داخل قابلمه را درون صافی ریخته تا هم اب اضافه اش برود و هم خنک شود مواد پخته شده را+ سیر چرخ میکنیم

 گردو خرد شده + ادویه + زعفران +۲تا زرده تخم مرغ را با مواد چرخ شده حسابی ورز میدهیم (مایه به دست اومده نباید شل باشد بخاطر همین تعداد تخم مرغ ثابت نیست و در صورت نیاز زرده بعدی را اضافه میکنیم) سفیدها را در ظرفی ریخته و با چنگال کمی میزنیم تا از لختگی در بیاید

کف دستمان را به سفیده آغشته میکنیم و به اندازه یک نارنگی کوچک از مواد گرفته وبصورت توپی در میاوریم بعد با کف دست دیگرمان کمی پهن میکنیم و یک سوراخ در وسط شامی ایجاد میکنیم و در روغن داغ با حرارت متوسط سرخ میکنیم.

نکته :

در صورت شل شدن مواد میتوان کمی آرد نخودچی اضافه کرد میتوان از چند ساعت قبل این شامی را برای سفره افطار آماده کرد وسرد سرو کرد و یا موقع مصرف کمی گرم کرد.

اگر خواستید از مواد آماده شده در فریزر نگهداری کنید سیر و سیب زمینی  را موقع چرخ مواد به مواد اضافه نکنید یلکه هر وقت قصد داشتید بسته ای از شامی را استفاده کنید طبق اندازه شامی سیر و سیب زمینی را بپزید  و درون مواد رنده کنید  .

تک آشپز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *