وی افزود: یکی از این دو دسته شامل تحقیقات سویهدار فمینیستی است و دسته دوم ربطی به تحقیقات فمینیستی ندارد و نتایج آن از تحقیقات فمینیستی متعادلتر و مطالب آنان قابل استناد است.
علاسوند با بیان اینکه در حوزه مطالعات زنان خیلی از کلماتی که به کار میروند؛ اصطلاح هستند و هر اصطلاحی معنای خاص خود را دارد، گفت: مثلا فمینیسم یا فمن و فمنیزم و … متفاوت است و باید هر واژه را در جای خود به کار ببریم. در فارسی جنس و جنسیت را به کار میبریم، ولی تفاوت میان آن را چندان مورد مداقه قرار نمیدهیم؛ همچنین جنسیت را که به عنوان معادل واژه «gender» انگلیسی قرار میدهیم دقیقاً گویای این واژه نیست، لذا ترجمه آن به جنسیت غلط است.
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه ما ابتدا باید در این مباحث، چیستی جنسیت را روشن کنیم، اظهار کرد: فمینیستها معتقد بودند که مردانگی و زنانگی بیش از آنکه طبیعت به ما پیام میدهد، متورم و بزرگ شده است و فرهنگ و تربیت و خانواده و اجتماع و علم و دانش به تورم مردانگی و زنانگی در دنیا دامن زده است.
علاسوند بیان کرد: تا نیم قرن قبل، اگر خانوادهای برای تحصیل فرزندان خود تصمیم میگرفتند، اجازه به دختران نمیدادند تا تحصیل کنند؛ یعنی یکسری عرفیات و پیشفرضهایی وجود داشته است که باعث محرومیت زنان به اسم زن بودن و برخورداری مردان به اسم مرد بودن میشده است.
وی با بیان اینکه در برخی قومیتها و خرده فرهنگهای کشور هنوز هم با گذشت ۴۰ سال از انقلاب، محرومیت برای زنان به نام دین و فرهنگ و … وجود دارد به کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان اشاره و تصریح کرد: در کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان بیان شده که مادری، «نقشی اجتماعی» است؛ این جمله که جزء باورهای فمینیستی است، حتی از سوی برخی معممین روشنفکر در حوزه هم مورد تأیید قرار گرفته است، در حالی که این معنا درست نیست، زیرا صرفاً به نقش اجتماعی مادر توجه کردهاند و نه ماهیت زنانگی مادران.
علاسوند با بیان اینکه جنسیت امری تعلیقی است، زیرا فرهنگ و اجتماع و آموزشها و مرجع تربیتی خانواده تغییر میکند، تصریح کرد: این مسئله سبب میشود چیزی به مفهوم جنسیت اضافه یا کم شود؛ بر این اساس، فمینیستها معتقدند که زن موجودی است که باردار میشود و میزاید و نه بیشتر و اینکه بگوییم زن عاطفیتر و منقادتر است، فقط تابع محیط و نوع تربیت است.
جریانات فمینیسم ابزار دست صهیونیستها
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه جریانات فمینیسم ابزار دست صهیونیستها هستند، افزود: همین مسئله سبب شد تا مفهوم جنسیت از سال دوهزار به بعد تغییرات زیادی یافت؛ به عنوان مثال فردی به نام دلفی میگفت حتی هویت جنسی هم تحت تأثیر عوامل بیرونی است و میتواند شامل گرایش زن به زن و مرد به مرد و گاهی به زن و گاهی به مرد باشد؛ یعنی بر نبود محدودیت گرایشی صحه میگذارد؛ او معقتد بود که جنس طبیعی و بیولوژیکی نباید سبب شود تا جنسیت به نحوی بیقواره توسعه یابد و مفهومی عجیب و غریب از زنانگی بسازیم؛ این تعریف، جنس زیستی و بیولوژیک را هم تغییر داد، لذا میگویند ما هیچ اصراری نداریم که بگوییم هویت جنسی ثابت است.
اشتباه دولت نهم در عدالت جنسیتی
علاسوند با بیان اینکه حتی برخی تأکید دارند که چرا دو جنس؟ اظهار کرد: این افراد معتقدند که هر کسی میتواند صرفاً بر پایه غریزه جنسی هویت خود را تعریف کند؛ بنابراین نباید ما در داخل کشور بیدقتی در تعریف جنسیت داشته باشیم؛ به عنوان مثال اوایل دولت نهم در وزارت خارجه بحثی مطرح شد که برای حقوق زن و مرد مفهومسازی کنیم؛ دوستان اصولگرایی که تخصص نداشتند، طرحی را با مفهوم پذیرش عدالت جنسیتی با ضمیمه دو صفحهای نوشتند و ارایه کردند که بگویند ایران طرفدار عدالت جنسیتی است؛ ارایه این طرح در حالی بود که مفهوم عدالت جنسیتی در دنیا تغییر معنایی داده بود و وقتی از عدالت جنسیتی سخن گفته میشد، مراد این بود که مثلاً اگر کسی گرایش به همجنس دارد، نباید ممنوع شود؛ یعنی ما این طرح را ارایه کردیم، سبب خوشحالی آنان شد که ایران تعریف آنان را پذیرفته است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عدالت جنسیتی از منظر غرب یعنی اینکه برابری زن و مرد، کافی نیست و باید امتیاز مثبت و سهمیه به زنان بدهیم، حتی اگر شایستگی نداشته باشند تا به سطح برابریها برسیم، تصریح کرد: وقتی این طرح از سوی ایران ارایه شد، خودمان در سطح بینالمللی برای خودمان مسئله درست کردیم؛ متأسفانه در اسناد بالادستی ما در داخل کشور هم سبب شد تا دولتی که رویکرد فمینیستی دارد، به همین اسناد استناد کنند که در دو دولت اخیر این مسئله وجود دارد.
علاسوند تصریح کرد: بیتردید هیچ کسی نمیتواند جنس بیولوژیکی را منکر شود و حتی فمینیستهای رادیکال هم معتقدند که جنسیت بیولوژیکی بسیار قوی است، لذا برخی اندیشمندان مانند داروین معتقد است که پدیده زایش چیزی است که طبیعت به صورت هدفمند آن را در طول تاریخ حفظ کرده است؛ بنابراین مسئله بارداری، زنان را در برهههایی متوقف میکند، ولی باز هم از آن شادمان هستند و البته مردان هم در آن تقصیری ندارند که بخواهیم آن را به گردن آن ها بیندازیم.
آخرین اخبار فرهنگ و معارف را در سایت خبری-تحلیلی رسانه ۷ بخوانید.